در این خصوص هر شرکت هواپیمایی قوانین خودش را برای حمل حیوانات دارد. بهتر است چند ماه قبل از سفر مقررات شرکت‌های مختلف در این باره را بررسی کنید، با آنها تماس برقرار کنید و شرایط دقیق را جویا شوید. در این صورت زمان کافی برای واکسیناسیون و دیگر مراحل انتقال آنها را دارید.



هزینه حمل حیوانات با هواپیما
معمولا هزینه‌ حمل حیوانات، براساس وزن حیوان و وزن قفس حساب می‌شود و آن‌را در مبلغ اضافه بار حساب می‌کنند.در مورد پرنده‌های خانگی، وزن پرنده با قفس ضربدر چهار می‌شود و مبلغ اضافه بار مشخص شود. وزن حیوان‌های خانگی و اهلی با قفس‌شان در دو ضرب می‌شود تا رقم اضافه بار تعیین شود. درواقع این هزینه اضافه بار را حتما باید پرداخت کنید، حتی اگر بار دیگری بجز حیوان خانگی به همراه نداشته باشید.در پروازهای خارجی باتوجه به نوع شرکت هواپیمایی خدمات دهنده از هفتاد و پنج تا یکصد و پنجاه دلار هزینه خواهید داشت

راه های جابجایی حیوانات خانگی
بیشتر ایرلاین‌ها دو راه‌ برای حمل حیوانات ارائه می‌دهند. اول اینکه مسافر باشید و حیوان را همراه‌تان ببرید. البته نمی‌توانید سگ یا گربه‌ را داخل کابین ببرید و کنارتان بگذارید. بلکه می توانید آن را به قسمت بار تحویلش دهید. در این‌صورت موقع خرید بلیط هواپیما، کد AVIH یا همان سرویس حمل موجود زنده را هم از دفتر هواپیمایی می‌گیرید. هر مسافر نمی‌تواند بیشتر از دو قلاده سگ یا گربه، یا ده  پرنده تزیینی حمل کند.دوم اینکه حیوان‌ را تحویل کارگو بدهید. در این صورت در پایانه یا همان ترمینال باربری مشخص می‌کنید چه کسی در مقصد او را تحویل می‌گیرد. اسم گیرنده هم در بارنامه نوشته می‌شود.

چه حیواناتی را می‌شود با هواپیما حمل کرد؟
معمولا برای حمل و نقل حیوان‌های خانگی در اغلب پروازهای داخلی مشکلی وجود ندارد و فقط باید مدارک مورد نیاز را از قبل آماده کرد توجه داشته باشید معمولا از پذیرفتن حیوانات بیمار خودداری می کنند. نکته دیگر هم اینکه خیلی از شرکت‌های هواپیمایی حیوانات وحشی، آبزیان، پرنده‌، پیله حشره و به‌طور کلی جانورانی که جزو حیوان خانگی به‌‌حساب نمی‌آیند را به‌عنوان همراه مسافر نمی‌پذیرند. برای این موارد باید از راه دوم، یعنی تحویل به ترمینال باربری وارد شد، آن‌هم در صورتی که کشور مقصد پذیرای حیوان موردنظر باشد.توجه داشته باشید نمی‌شود حیوان خانگی را با هر نوع قفسی به فرودگاه برد. پت‌شاپ‌ها یا مغازه‌ها و فروشگاه‌هایی که وسایل حیوانات را می‌فروشند، قفس‌های ویژه‌ای دارند که برای پرواز طراحی شده. این قفس‌ها بدون چرخ هستند و درشان را می‌شود قفل کرد. ارتفاع قفس باید به‌اندازه‌ای باشد که حیوان بتواند بایستد، منفذ برای تهویه داشته باشد و جنسش محکم و بادوام باشد.فراموش نکنید قبل از تحویل قلاده‌، بازش کنید و پوزه‌ حیوان را آزاد بگذارید. اگر حیوان را با بارنامه می‌فرستید، باید اسم کامل، تلفن ثابت و همراه، آدرس فرستنده و گیرنده روی قفس مشخص شود. در فرودگاه مبدا به فهرستی از مدارکی نیاز دارید که باید از قبل آماده کنید و با خودتان ببرید. یکی از مهم‌ترین مدارک به واکسیناسیون مربوط می‌شود. برای پروازهای بین‌المللی گواهی‌نامه معتبری لازم است که دامپزشکی دولتی در کشور مبدا صادر کرده و دامپزشکی فرودگاه به‌صورت کتبی آن ‌را تایید کرده است.
نکات دیگری هم هست که باید به موارد بالا اضافه شود و باید به آن توجه داشته باشید مانند میکروچیپ، شماره‌ میکروچیپ و تاریخ دقیق تزریق آن، واکسن هاری با ذکر مشخصات کامل و تاریخ، تاریخ دقیق واکسیناسیون با جزییاتی مثل اسم واکسن، شماره سری و تاریخ انقضا، تاریخ واکسیناسیون یادآور و بالاخره تست خون برای اندازه‌گیری آنتی‌بادی هاری که ۳۰ روز بعد از تزریق واکسن هاری انجام می‌شود.