جذابیت های وان در ترکیه

جذابیت های وان در ترکیه
1398/09/04

جذابیت های وان در ترکیه

استان وان ترکیه در یک نگاه
استان وان در ترکیه یکی از مقاصد جذاب و مورد علاقه ایرانیان و گردشگران سایر نقاط جهان در گردشگری ترکیه بشمار می رود. کلیسای صلیب مقدس، خانه گربه‌های وان و جزیره آختامار از جذابیت های استان وان می باشند.این استان که در نواحی شرقی و بین دریاچه وان و مرز کشورمان ایران واقع شده، از سمت غرب با استان بتلیس، از سمت جنوب‌غربی با استان سیرت و از سمت جنوب‌ با استان‌های شرناق و حکاری و همینطور از سمت شمال با استان آغری همسایه می باشد.


جمعیت استان وان بیش از یک میلیون و صد نفر و مساحت آن حدود نوزده هزار کیلومتر مربع می باشد. اغلب ساکنان این استان را مسلمانان تشکیل می‌دهند که به دو فرقه اهل تسنن و شیعیان تقسیم می‌شوند. بیشترین جمعیت وان از نژاد کرد هستند و مردم ترک‌ زبان در رده بعدی قرار دارند. اکثر اهالی وان به زبان کردی صحبت می‌کنند و زبان ترکی نیز بین مردم وان متداول می باشد.



وان از هزاره سوم قبل از میلاد مسیح تا انتهای قرن نوزدهم میلادی و زمان تصرف این ناحیه توسط عثمانی‌ها، سرزمین مرکزی ارمنی‌ها به محسوب می شد. در قرن نهم قبل از میلاد، تحت فرمانروایی پادشاهی اورارتو قرار داشت و یکی از مراکز اصلی تجمع ارامنه محسوب می‌شد. در قرن هفتم قبل از میلاد مسیح، وان تحت سلطه و فرمانروایی خاندان اروندی ارامنه قرار گرفت و بعدها در قرن ششم قبل از میلاد مسیح، زیر سلطه هخامنشیان از ایران بود. در قرن دوم قبل از میلاد وان قسمتی از ارمنستان بزرگ بشمار میرفت. بعد از نبرد ملازگرد در سال 1071، وان به سلطه و امپراطوری سلجوقیان و بعد از آن به عثمانی پیوست. این منطقه در طول سال‌ها و جنگ‌های بین عثمانی‌ها و صفویان، در مرزهای ایران و ترکیه جابجا شد و سرانجام تا کنون به اسم استان وان در خاک ترکیه باقی مانده.
این استان دارای زمستان‌هایی سرد و برفی، و تابستان‌هایی گرم و خشک می باشد و بیشترین میزان بارندگی آن در فصول بهار و پاییز صورت می‌گیرد و متوسط دمای هوا در طول سال بین ۳ تا ۱۵ درجه سانتی‌گراد می باشد.فرودگاه فرید ملن در فاصله پنج تا ده کیلومتری از جنوب مرکز آن قرار دارد و پروازهایی دو طرفه از استانبول، آنکارا، ازمیر، آدانا، آنتالیا و ارومیه در آن رفت و آمد می کنند. همین طور مسیر راه آهن و قطار‌هایی از تهران و تبریز ازطریق وان، به مقصد آنکارا مسافران را در این مسیر جابجا می کنند.
از مهم‌‌ترین شهرهای استان وان می‌توان به شهر وان، ارجیس و مردایه اشاره نمود
از سوغاتی های وان می توان به فرش‌های دستباف و گلیم‌ اشاره کرد همچنین مرکز خرید  (Van AVM) از مراکز خرید خوبیست که بیشتر برندهای معروف را در آن پیدا خواهید کرد
جاذبه‌های تاریخی و مذهبی بیشترین جذابیت های استان وان را به خود اختصاص داده که از آن جمله می‌توان به کلیسای صلیب مقدس (Cathedral of the Holy Cross)، قلعه هوشاپ (Hosap Castle)، منطقه باستانی چاووش‌تپه (Cavustepe)، مسجد جامع (Ulu Cami)، صومعه واراگاوانک (Varagavank) و موزه وان اشاره کرد.
دیگر جاهای دیدنی وان را خانه گربه‌های وان، آبشار مرادیه، دریاچه وان و جزیره آختامار تشکیل می دهند.

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در میان بگذارید

اینجا دیده می شوید!

با ثبت نظر، انتقادات و پیشنهادات خود، در انتخاب دیگران سهیم باشید.
منو
بستن

برای نصب وب-اپلیکیشن بر روی دستگاه، به ترتیب زیر عمل کنید :

سیستم عامل Android


سیستم عامل iOS