شهر شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی، زنجان به به عنوان شهر جهانی ملیله، ملایر از استان همدان به عنوان شهر جهانی مبلمان و منبت و روستای قاسم آباد گیلان به عنوان روستای جهانی چادرشب بافی، به ثبت جهانی یونسکو رسیدند. با ثبت شهرهای شیراز، زنجان، ملایر و روستای قاسم آباد، تعداد شهرها و روستاهای صنایع دستی ایران به 14 رسید.


علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان این خبر افزود: ثبت جهانی این 4 شهر و روستا، تعداد شهرها و روستاهای جهانی ایران را که در فهرست جهانی یونسکو ثبت شده اند، از 10 به 14 رساند (11 شهر و 3 روستای جهانی) و از این نظر ایران، همچنان رتبه اول را در میان سایر کشورهای جهان دارا است. وی بین کرد: براساس آمارهای موجود، تاکنون 48 شهر و روستا در سراسر جهان، به عنوان شهر یا روستای جهانی، به ثبت جهانی یونسکو رسیده اند که 40 شهر در منطقه آسیا و اقیانوسیه، 6 شهر در آمریکای لاتین و 2 شهر نیز در قاره اروپا بوده اند.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ضمن تشکر از توجه ارزیابان و داوران شورای جهانی صنایع دستی یونسکو و ابراز قدردانی و سپاس از تلاش های معاونت صنایع دستی در تهیه و ارسال این پرونده ها، به مردم ایران و خصوصا هنرمندان استان فارس، زنجان، همدان و گیلان تبریک گفت.

لازم به ذکر است که پیش از این تبریز برای فرش، اصفهان برای صنایع دستی خلاق، مشهد برای گوهرسنگ ها، لالجین همدان برای سفال، مریوان کردستان برای کلاش بافی(گیوه)، سیرجان کرمان برای گلیم شیریکی پیچ، آباده در حوزه منبت، میبد یزد در رشته زیلوبافی و روستاهای خراشاد خراسان جنوبی در حوزه حوله بافی و کلپورگان سیستان و بلوچستان برای سفالگری 7هزار ساله در فهرست شورای جهانی صنایع دستی یونسکو به ثبت رسیده بودند.

در این میان پس از موفقیت موفقیت های اخیر، نکته بسیار مهمی که نباید فراموش گردد، توجه مسئولان و سرمایه گذاران به ایجاد و توسعه زیرساخت های لازم و ضروری در این شهرها برای احداث بازارهایی با استانداردهای جهانی، توسعه و حمایت از کارگاه های تولیدی و حمایت مادی و معنوی از صنعتگران و هنرمندان و همچنین ایجاد برنامه هایی برای معرفی و شناخت بیش از پیش این صنایع دستی به بازارهای جهانی و مردم کشورهای دیگر است که می تواند زمینه را برای گسترش این هنر و همچنین اشتغال مردم محلی فراهم آورد.