صنعت گردشگری یکی از مواردی است که با شیوع ویروس کرونا (کوید-19) آسیب های فراوانی دید و بسیاری گردشگران و مسافران در سراسر دنیا را وادار به لغو یا کنسل کردن سفرهای خود کرد. موضوعی که در ایران نیز مستثنی نبود و سفرهای نوروزی را به شدت تحت تأثیر قرار داد و باعث شد تا تقریبا تمامی سفرهای نوروزی در کشور لغو و یا تعلیق شوند و آسیب های فراوانی به فعالان حوزه گردشگری مانند شرکت های مسافرتی، شرکت های هواپیمایی، راه آهن و حمل و نقل زمینی وارد شود. در این شرایطی که ویروس کرونا بسیاری از مشاغل، صنایع و کسب و کارها از جمله صنعت گردشگری را متوقف کرده است، آیا به این موضوع فکر کرده اید که می توان در این شرایط به جای لغو کردن سفر، آن را به تأخیر انداخت؟


در شرایطی که ویروس کرونا به یک همه گیری جهانی یا اپیدمی تبدیل شده، سفر کردن به هر نقطه از جهان با هر وسیله ای کار منطقی ای نیست و بنا بر توصیه های بهداشتی و پروتکل های موجود در این زمینه، تنها می توان برای موارد واقعاً ضروری و مهم اقدام به سفر کرد. اما بسیاری از گردشگران خصوصاً آنهایی که برای ماه های بعد نیز برای سفرهای تفریحی و کاری خود اقدام به برنامه ریزی کرده اند و به ویژه بلیط هواپیما، قطار و یا کشتی رزرو کرده اند، اقدام به کنسل کردن و لغو آنها کرده اند. اما بسیاری از مسافران نیز به دنبال جواب برای این پرسش هستند که آیا باید سفرهای آینده خود را لغو کنند؟

بهترین پاسخ این است:
سفرهای آینده خود را از امروز کنسل یا لغو نکنید؛ بلکه آنها را به تعویق بیاندازید.

این کار شما سبب می شود تا در شرایطی که بسیاری از کسب و کارهای حوزه گردشگری به شدت از شیوع ویروس کرونا آسیب دیده اند، روحیه بگیرند و به بقاء خود در آینده و پس از مهار کرونا و بازگشت روند عادی به اوضاع امیدوار شوند. درست است در شرایط کنونی حتی فکر کردن به سفر هم منطقی و درست نیست، اما همه ما به خوبی از این نکته آگاه هستیم که دلمان، یک سفر آرام و پر از تفریح می‌خواهد و افرادی هستند که بر این خواسته ذهنی ما تکیه می‌کنند. حدود ۱۰ درصد مردم جهان در صنعت گردشگری مشغول به کار هستند و امروزه بیشتر آن‌ها بدون اطلاع قبلی، شغلشان را از دست داده‌اند . ممکن است افراد بیشتری نیز تحت تأثیر این موضوع آینده شغلی خود را در خطر ببینند و یا آن را از دست بدهند. بنابراین کاری که می توان در شرایط کنونی به کمک یکدیگر انجام داد، در قدم اول، حفظ آرامش و دوری از شایعات و اخبار نادرست و رعایت دستورالعمل ها و توصیه های بهداشتی و رعایت اصول بهداشت فردی جمعی، و در قدم بعدی امیدوار بودن به آینده و کمک به یکدیگر حتی با همین کارها به ظاهر کوچک است. در شرایط فعلی، هتل‌ها‌ و اپراتورهای گردشگری نه‌تنها تمام مشتریانشان را از دست داده‌اند، بلکه تمام رزروهایی که انجام داده‌اند، هم‌اکنون نیاز به ساعت‌ها کار انسانی برای برنامه‌ریزی و سازماندهی دوباره دارد. بیایید تصور کنیم بدون ورود هیچ درآمدی، آن‌ها چگونه با این اوضاع دوام خواهند آورد.

بنابراین حمایت از یکدیگر، انعطاف پذیری، کمک و درک متقابل باعث خواهد شد تا به خوبی و با بهترین شکل ممکن از این وضعیت عبور کنیم و دوباره روزهای روشن و سفرهایی که بسیاری از ما برای آنها برنامه ریزی کرده بودیم را جامعه عمل بپوشانیم. شاید در میان تمام این بحبوحه و بحرانی که بیماری کرونا در سراسر جهان به راه انداخته است، این ویروس به ما نشان دهد که همه ما به هم متصل هستیم. طبیعت چیزی جز یک توالی از زنجیره‌های به هم وابسته نیست؛ این یک اقتصاد چرخشی یا چرخه مطلوب است و تمام سود لطفی که امروز می‌کنیم، روزی به خودمان باز خواهد گشت.

در جهان و در سایر کشورها نیز پویشی با همین عنوان به راه انداخته شده و بسیاری از مردم و خصوصاً جهانگردان همدیگر را به این پویش دعوت کرده اند.

#DontCancelPostpone
#Dontcancelyourtrip
#SaveTourism
#Coronavirus



منبع: cntraveller، اَمُردادتور