شلوغی، ترافیک، ازدحام زیاد جمعیت در پایتخت، فشار کاری، آلودگی هوا و ... باعث شده حجم استرس و فشار زندگی پایتخت نشینان بسیار بالا باشد. سفر کردن و رفتن به مناطق دیدنی اطراف تهران در روزهای آخر هفته می‌تواند کمی فشار زندگی مدرن شهری را کاهش دهد. اما افراد معمولا به دلیل خستگی و یا مشغله، کمتر تمایل به سفر کردن دارند. زیرا فکر می‌کنند همین برنامه‌ریزی و رانندگی آن‌ها را خسته‌تر می‌کند. اینجاست که نقش آژانش‌های مسافرتی همچون آمرداد، پررنگ‌تر می‌شود. آژانس‌های مسافرتی می‌توانند با ارائه تورهای یک روزه به مقاصد اطراف تهران و خدمات متنوع و مناسب به افراد کمک کنند تا خستگی رانندگی و برنامه ریزی سفر را نداشته باشند و تنها از مناظر پیرامونشان لذت ببرند. آمرداد این بار قصد دارد تا به معرفی مقاصد یک روزه اطراف تهران بپردازد، پس با ما همراه باشید.

10 پیشنهاد برای سفر یک روزه اطراف تهران

  1. تور یک روزه شهرستانک

اگر به دنبال بهشتی حوالی تهران هستید که فاصله زیادی هم تا پایتخت نداشته باشد، شهرستانک گزینه‌ی مناسبی است. این روستای خوش آب و هوا که در جاده زیبای چالوس قرار دارد، یکی از ییلاق‌های مشهور اطراف تهران است که در حدود 100 کیلومتری پایتخت قرار دارد. در تور یک روزه شهرستانک شما در کوچه باغ‌های این روستای زیبا قدم می‌زنید، از هوای خنک منطقه لذت می‌برید و در نهایت از کاخ ناصرالدین شاه و کتیبه قاجار موجود در این ییلاق بهشت گونه دیدن می‌کنید. یکی از جذاب‌ترین فصل‌های بازدید از شهرستانک، پاییز است تا در میان کوچه باغ‌های زیبا و برگ‌های نگارنگ آن قدم بزنید و از هوای روح افزای آن لذت ببرید.

  1. تور یک روزه قزوین ‌گردی

در مورد قزوین، شهر خوشنویسان چه می‌دانید؟ آیا می‌دانستید که رتبه اول بیشترین آثار باستانی در ایران متعلق به این شهر تاریخی است؟  آیا می‌دانستید که قزوین 57 سال پایتخت دوران صفویه بوده‌است؟ تور یک روزه قزوین‌گردی یکی از سفرهای ناب است که در آن شما به بازدید شهری می‌روید که قدمتش به دوره ساسانیان بر می گردد! در تور یک روزه قزوین‌گردی شما به بازدید از 8 اثر تاریخی همچون: خیابان سپه، سردار عالی قاپو، سعدالسلطنه، عمارت کلاه فرنگی، بازار قیصریه، حسینه امینی‌ها، حمام قجر، آرامگاه حمدالله مستوفی می‌روید.

  1. تور یک روزه طالقان و آبشار کرکبود

یکی از مناطق زیبای ییلاقی استان البرز که در فاصله اندک حدودا 120 کیلومتری از تهران قرار دارد، شهر طالقان است.  شهر طالقان به لحاظ آب و هوا و موقعیت جغرافیایی یکی از اماکن پرطرفدار و پربازدید اطراف تهران است. در تور یک روزه طالقان و آبشار کرکبود ضمن بازدید از این ییلاق خوش آب و هوا به بازدید از سد طالقان و منزل آیت الله طالقانی می‌روید و سفر یک روزه‌تان را با دیدار از آبشار کوچک اما زیبای کرکبود، به اتمام می‌رسانید. این آبشار کوچک با ارتفاع 5 متر، بسیار پرآب بوده و با صدای بسیار با ابهتی از صخره‌های 30 تا 50 متری به پایین می‌ریزد و منظره بسیار زیبایی را در برابر چشمان شما می‌سازد.

  1. تور یک روزه دریاچه شورمست

تصویر کنید، در دریاچه‌ای طبیعی به دور از هیاهوی شهر در میان انبوه درختان متنوع پهن برگ، در حال پاروزدن هستید، تنها صدایی که در این فضای دل انگیز می‌شنوید صدای پرندگان و پاروزدن خود شماست. دوست دارید در چنین فضای دل‌انگیزی باشید؟ اگر پاسخ شما مثبت است کافی است با تور یک روزه دریاچه شورمست ما همراه شوید تا این فضای روح نواز را از نزدیک ببینید.

دریاچه شورمست در فاصله اندکی از تهران در حدود 200 کیلومتری و 3 ساعت رانندگی قرار دارد. در این دریاچه علاوه بر قایق سواری تفریحات دیگر همچون اسب سواری، سفره خانه، آلاچیق و ... نیز وجود دارد. البته در این سفر یک روزه به بازدید از اماکن دیگر همچون آبشار ورسک در 2 کیلومتری روستای ورسک نیز خواهید رفت.

  1. تور یک روزه دشت لار

در کمتر از 2 ساعت رانندگی از تهران در 36 کیلومتری شهر دماوند، دشتی31 هزار هکتاری پر از شقایق‌های وحشی قرمز رنگ وجود دارد که به آن دشت لار یا پارک ملی لار می‌گویند. دشت لار در میان چندین کوه احاطه شده که مشهورتررین آن کوه دماوند است. این دشت زیبا در سال 1354 به عنوان یک منطقه حفاظت شده به ثبت رسید و نامش از دشت لار به پارک ملی لار تغییر یافت. در این منطقه 400 گونه گیاهی وجود دارد که 338 گونه آن دائمی هستند. علاوه براین تعداد گونه گیاهی 159 گونه حیوانی نیز در این منطقه زندگی می‌کنند. تنها جاذبه تور یک روزه دشت شقایق لار، بازدید از این دشت زیبا نیست، آبشار شاهاندشت یکی دیگر از جاذبه‌های این تور یک روزه است که در 96 کیلومتری جاده هراز قرار دارد و به عنوان مرتفع‌ترین آبشار مازندران و دومین آبشار بلند ایران شناخته می‌شود. این آبشار در سال 1390 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

  1. تور یک روزه روستای آلاشت

روستای آلاشت یکی از ییلاق‌های مه گرفته اطراف تهران است که به ثبت ملی رسیده و در  39 کیلومتری سوادکوه قرار دارد. منطقه آلاشت دارای درختان متنوعی همچون گردو، فندق و... بوده و حیات وحش این منطقه به صورت حفاظت شده زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست کنترل می‌شود. در تور یک روزه آلاشت علاوه بر تماشای جاذبه‌های طبیعی این سفر یک روزه به موزه مردم شناسی آن که خانه رضاخان در گذشته بوده می‌روید. از مسجد امام حسین آلاشت دیدن می‌کنید که توسط استاد حسین لرزاده ساخته شده و در نهایت به بازدید از اولین رصدخانه استان مازندران در محله «کاربار» می‌روید.

  1. تور یک روزه نوا تا دشت آزو

اگر به دنبال بهترین چشم انداز قله دماوند هستید، می‌توانید این چشم انداز را در تور یک روزه نوا تا دشت آزو ببینید. روستای نوا دارای جاذبه‌های رنگارنگ و متنوع، باغ‌های سرسبز، دشت‌های وسیع با گل‌ها و لاله‌های وحشی است. روستای نوا در مسیر دشت آزو قرار دارد و همانطور که گفته شد، بهترین چشم انداز قله دماوند را در این منطقه می‌توانید داشته باشید. تور یک روزه به نوا تا دشت آزو یک سفر بی نظیر است که دل کندن از آن و برگشت به تهران کار آسانی نیست به گونه‌ای که هنوز منطقه را ترک نکرده، دلتان برای برگشت به آن تنگ می‌شود.

  1. تور یک روزه یوش و بلده

دوست دارید خانه زیبای نیما، شاعر مشهور ایرانی را از نزدیک ببینید؟ تور یک روزه یوش و بلده شما را به دیدار از خانه و مزار این شاعر شعر نو فارسی میبرد. البته جاذبه‌های این تور یک روزه تنها دیدار از زادگاه نیما یوشیج و خانه او که به ثبت ملی رسیده، نیست. هرچند در خانه نیما یوشیج شما اشیا و وسائل شخصی نیما را می‌بینید که بسیار جالب هستند. اما در کنار خانه و مزار نیما طبیعت و هوای دلپذی یوش و بلده نیز شما را حسابی سرمست خواهد کرد. در یوش 14چشمه‌ جاری است، باغ‌ها و مزارع فراوان و سرسبز وجود دارد، عطر گیاهان این منطقه، هوش از سر شما می‌رباید و حسابی شما را شیفته این روستای زیبا خواهد کرد. در کنار دیدار از خانه نیما و طبیعت منطقه یوش به بازدید یک بنای دیگر به نام آرامگاه کیاداوود می روید که در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

  1. تور یک روزه آهار به شکرآب

یکی از مقاصد نزدیک تهران که می‌تواند یک سفر ناب و زیبا را در آخر هفته برای شما بسازد، منطقه آهار به شکراب است. تور آهار به شکراب در منطقه فشم قرار دارد. مسیر آهار به شکراب مسیری کمی طولانی است که بستگی به میزان آمادگی جسمانی شما بین 2 تا 3 ساعت زمان می‌برد. این مسیر بسیار زیباست و شما در این سفر کوتاه دو روستای آهار و شکرآب که در ییلاق فشم قرار دارند را از نزدیک تماشا خواهید کرد. روستای آهار، در میان دو تنگه قرار گرفته و رودخانه پرآبی در میان آن جاری است. وجود باغ‌های فراوان و درختان متنوع از جمله جاذبه‌های این سفر یک روزه است. پس از طی کردن این مسیر پیاده‌روی به روستای خوش آب و هوای شکراب می‌رسید. در روستای شکرآب هم به بازدید از آبشار مشهور آن و امام زاده 800 ساله این روستا خواهید رفت.

  • تور یک روزه دره زمان

اگر به دنبال تفریحی دلچسب همچون رودخانه‌نوردی هستید، بهتر است به دره زمان سری بزنید. این دره در فاصله کوتاه حدودا 80 کیلومتری از تهران در روستای خوش آب و هوای پلور آمل قرار دارد. دره زمان از لحاظ حجم آب با تنگه واشی رقابت می‌کند. با این تفاوت که این دره منطقه‌ای خلوت‌تر و بکرتر است. در دره زمان، شما می‌توانید تفریحات مختلف و متنوعی همچون راه رفتن در آب، آب بازی کردن، مسابقه رودخانه‌نوردی و ... داشته‌باشید.تفریحاتی که در تنگه واشی اصلا امکان آن وجود ندارد. در این رودخانه مناطق محدودی وجود دارد که  عمق آب در آن به یک و نیم متر می‌رسد و می‌توان در آن شیرجه زد و شنا کرد. علاوه براین در انتهای این منطقه یک آبشار بسیار زیبا وجود دارد که زیبایی این مسیر را تمام می‌کند!