با شروع فصل سرد سال بازار سفرهای کویری و کویرنوردی داغ می‌شود، راه رفتن بر روی رمل‌های روان شن، تماشای دریاچه‌های نمک و شب‌های پرستاره، شتر سواری، سرخوردن از تپه‌های شنی و هزاران تجربه مهیج دیگر، بخشی از زیبایی‌های سفر به کویر است که می‌توان با سفر به این مناطق آن‌ها را دید و لذتش را چشید. اگر وقت سفرهای چند روزه به کویر را ندارید، می‌توانید باز هم لذت سفر به کویر و آفرود سواری و ... را داشته باشید. آژانس مسافرتی آمرداد قصد دارد که با چند پیشنهاد برای سفر یک روزه به کویر، شما را برای یک سفر لذت بخش یک روزه آماده کند. پس در مقاله « چند پیشنهاد برای سفر یک روزه به کویر» همراه ما باشید.

لیست سفرهای یک روزه به کویر

  1. کویر مرنجاب

کویر مرنجاب یکی از بهترین کویرهای مناسب سفرهای یک روزه است. این کویر به دلیل امنیت، اعتدال نسبی، تنوع جاذبه‌های گردشگری و گونه‌های گیاهی جانوری متنوعش، فضای بسیار مناسبی برای گردشگری و سرمایه‌گذاری در این منطقه است. جاذبه‌هایی که در این سفر یک روزه به کویر مرنجاب به دیدن آن‌ها خواهید رفت، عبارتند از:

  • دریاچه نمک

دریاچه‌ای مثلثی شکل که در بیشتر سال خشک و پوشیده از نمک است. این دریاچه وسعتی برابر با 647 کیلومتر مربع دارد و در 35 کیلومتری شهر آران و بیدگل واقع شده‌‌‌است. در صورت بارش باران و تبخیر آن شما شاهد پلی‌گون‌های زیبا و جذاب از رسوبات نمک بر روی دریاچه خواهید بود. تجربه‌ای منحصر به فرد و خاطره‌انگیز که هرگز فراموشش نخواهید کرد.

  • جزیره سرگردان

یک کوه کم ارتفاع در میانه دریاچه نمک وجود دارد که اطرافش را نمک پوشانده‌است. بر روی این جزیره ابری غبارگونه تشکیل شده‌است که خطای دید ایجاد می‌کند و بیننده تصور می‌کند که یک کشتی سرگردان بر روی دریا شناور است.

  • کاروانسرای شاه عباسی

این کاروانسرا به دستور شاه عباس صفوی در مسیر جاده ابریشم ساخته شده‌است. کاروانسرای شاه عباسی، 29 اتاق دارد و در گذشته کاروان‌ها برای استراحت در آن اتراق می‌کردند.

  • چاه دست کن

چاه دست کن یکی از مناطق دیدنی با آب شیرین  قابل خوردن است که در 4 کیلومتری کاروانسرا شاه عباسی قرار دارد.

  1. کویر ابوزید آباد و شهر زیرزمینی اویی

کویر ابوزید آباد و شهر زیرزمینی اویی، یکی از بهترین مناطق ایران برای کویرنوردی است. اگر قصد دارید کمی ارامش داشته باشید به کویر ابوزید آباد و شهر زیرزمینی اویی سفر کنید. در سفر یک روزه کویری به این منطقه علاوه بر قدم زدن بر روی رمل‌های روان منطقه و لذت بردن از آن، این سفر کویری یک ویژگی منحصر به فرد دیگر دارد و آن آشنایی شما با گویش بیذوی، مردمان این منطقه است. گویش بیذوی یکی از مهم‌ترین گویش‌ها و جاذبه‌های گردشگری منطقه است. در این سفر یک روزه کویری، علاه بر آشنایی شما با کویر ابوزیدآباد، پایتخت گویش‌های کهن ایران به بازدید از شهر تاریخی اویی و کاروانسرای ابوزیدآباد نیز خواهید رفت.

  • شهر تاریخی اویی

این شهر تاریخی دست کن، قدیمی‌ترین شهر زیرزمینی جهان است که سیستم تهویه بسیار بی‌نظیری دارد و در زمان ساسانیان و در زیر شهر نوش آباد ساخته شده و در سال 1385 کشف شد.

  • کاروانسرای ابوزیدآباد

یکی از کاروانسراهای قدیمی که به دستور شاه عباس صفوی در مسیر اصفهان-یزد برپا شد، کاروانسرای ابوزیدآباد است. این بنا در گذر زمان بسیار آسیب دیده بود تا اینکه در سال 1378 ه.ش در فهرست آثار ملی ایران درآمد و مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت..

  1. تپه های مریخی تا تونل نمکی

تپه‌های رنگین زرد، قرمز پذیرای شما در سفر یک روزه کویری به تپه های مریخی تا تونل نمکی هستند. اولین جایی که در این سفر کوتاه یک روزه به دیدار آن می‌روید، تپه‌های مریخی هستند. علت نام گذاری این تپه‌ها به این نام فرسایش آبی و خاکی منطقه است. در واقع یک پدیده زمین شناسی به نام هزاردره در این منطقه کویری رخ داده است.

  • روستای پاده

یکی از جاذبه‌های دیگر تور تپه های مریخی تا تونل نمکی، روستای پاده و خانه‌های قدیمی آن‌هاست که  قدمتشان به پیش از اسلام بر می‌گردد.

  • معادن نمک گرمسار

در نزدیکی گرمسار، بزرگ‌ترین معادن و تونل نمکی منطقه خاورمیانه را می‌توانید از نزدیک تماشا کنید. در این منطقه بیش از 40 تونل نمکی وجود دارد که یکی از مشهورترین آن‌ها،  معدن نمک کوهدشت کهن است. معدن نمک کوهدشت، یک غار دست کن با جاذبه‌های متنوع همچون سنگ نمک‌های تیره ورودی معدن، نمک‌های روشن درون غار، استلاکتیت‌های نمک که همچون نیزه‌هایی بران از سقف غار آویزان هستند، راهرویی1.5 کیلومتری و پر پیچ و تاب، برکه‌ سبزرنگ که در اثر بارش باران ایجاد شده‌ و در نهایت ستون‌های‌ نمکی 12 متری است.

سخن آخر

کویر و کویرگردی یکی از سفرهای طبیعت گردی است که چند سالی است مورد توجه دوستداران طبیعت و سفر قرار گرفته تا در روزهای سرد سال به بازدید از مناطقی بروند که در بقیه فصول سال امکان بازدید از آن‌ها کمتر وجود دارد. قدم زدن بر شن‌های روان، آفرودسواری، سوار موتورهای چهارچرخ شدن و بر روی رمل‌های روان رانندگی کردن و بالا و پایین رفتن و حتی سر خوردن بر روی شن‌ها همگی از جمله تفریحات هیجان‌انگیزی است که در کنار جاذبه‌های تاریخی این اماکن می‌تواند سفرهای یک روزه کویری خاطره انگیزی را برای شما مهیا سازد.