شهر فیروزکوه گذرگاه ورود به استان مازندران یکی از استان‌های جذاب ایران با مناطق بکر برای سفرهای یک روزه است. این شهر کوهستانی در فاصله 143 کیلومتری از تهران واقع شده‌است. جاذبه‌های گردشگری فیروزکوه، بسیار فراوان و گسترده هستند. فیروزکوه به خاطرموقعیت جغرافیایی‌اش در شش ماه دوم سال هوای سردی دارد. اگر قصد سفرهای کوتاه مدت و یک روزه دارید، در اطراف فیروزکوه جاذبه‌های طبیعی گسترده‌ای وجود دارد که آژانس مسافرتی امرداد در این مقاله با عنوان « راهنمای سفر یک روزه به فیروزکوه» به معرفی 5 جاذبه گردشگری طبیعی اطراف فیروزکوه می‌پردازد. پس با ما همراه باشید.

5 جاذبه گردشگری مناسب سفر یک روزه به اطراف فیروزکوه

  1. لفور تا هفت آبشار

اگر دلتان برای جنگل و آبشار تنگ شده، کافی است سری به جنگل زیبا و روح نواز لفور بزنید. این جنگل جزء جنگل‌های هیرکانی است و قدمتش به 25 تا 50 سال پیش بر می‌گردد. پس از طی حدودا 3 کیلومتر جنگل‌نوردی در میان جنگل سرسبز لفور با پوشش غنی گیاهی و درختان سربه فلک کشیده‌اش صدای شیرین و دلنواز آبشارهای منطقه را می‌شنوید. هفت آبشار کوچک و بزرگ به صورت صورت پلکانی در این منطقه به صورت پشت سرهم قرار دارند. یکی از این آبشارها که از همه بزرگ‌تر و دلپذیرتر است، حدود 9 متر ارتفاع دارد و حوضچه‌ای در قسمت زیرینش قرار دارد که می‌توان در آن آب بازی یا آبتنی کرد. بهترین زمان سفر یک روزه به لفور تا هفت آبشار، اگر اهل آب بازی هستید فصل تابستان است تا بتوان درون آبشار آب بازی کرد و گرنه پاییز در میان درختان رنگارنگ و زمینی که از برگ‌های رنگین پوشیده شده بهترین زمان سفر به این منطقه است.

  1. دریاچه شورمست

دریاچه شورمست یک مقصد عالی برای گذراندن یک سفر یک روزه در دل جنگل در کنار دریاچه‌ای طبیعی است. این سفر زمان زیادی را نیز به خود اختصاص نمی‌دهد و شما در کنار دریاچه‌ی طبیعی به وسعت 15 هزار مترمربع و عمق 5 متر و درختان بلند قامتی همچون توسکا به دیدار یکی از زیباترین اماکن موجود در شهرستان سوادکوه می‌روید. در این دریاچه تفریحاتی همچون قایق سواری، اسب سواری، سفره خانه، آلاچیق و ... موجود است که می‌تواند یک سفر یک روزه جذاب را برای شما فراهم کند. از دیگر جاذبه‌های این سفر یک روزه تماشای روستا و آبشار ورسک است که آبشار در 2 کیلومتری روستای ورسک قرار دارد.

  1. روستای آلاشت

دوست دارید به یک ییلاق مه آلود و هوش ربا سفر کنید؟ روستای الاشت، از آن مناطق زیبا و سرسبزی است که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و در فاصله کمی حدود 39 کیلومتری سواد کوه قرار دارد. این روستای زیبا دارای یک موزه مردم شناسی است که در سال 1348 به ثبت ملی رسیده است. روستای آلاشت و محیط زیست پیرامونش یک منطقه حفاظت شده هستند که زیر نظر سازمان محیط زیست قرار دارند. از دیگر جاذبه‌های گردشگری این روستای زیبا، مسجدی است که توسط دستان هنرمند استاد حسین لرزاده ساخته شده و در نزد مردم اجر و قربی ویژه دارد. در این منطقه ییلاقی، رصدخانه‌ای نیز وجود دارد که به همت شهرداری آلاشت ساخته شده و اولین رصدخانه استان مازندران است.

  1. جنگل ارفع ده و چشمه پراو

با شروع فصل پاییز، سفر به طبیعت و جنگل‌های بکر ایران شروع می‌شود. اگر شما فرصت سفرهای طولانی مدت چند روزه را ندارید، می‌توانید به سفرهای یک روزه اطراف تهران مخصوصا فیروزه کوه بروید. از آنجا که این شهر در مرز میان استان مازندران و تهران قرار دارد، دارای مناطق بکر و زیبای بسیاری است. یکی از جنگل‌های زیبا که برگ‌ها در آن رنگ خزان را به زیبایی به خود گرفته‌اند، جنگل ارفع ده است. مسیر پیمایش جنگل ارفع ده تا چشمه پراو، یک مسیر زیبا با چشم انداز فوق‌العاده است جنگل‌نوردی در این مسیر دلشنین همراه با صدای آبی که از چشمه پراو می‌شنوید، یک سفر یک روزه لذت بخش است که می‌تواند آخر هفته پرانرژی را برای شما مهیا سازد.

  1. روستای هرانده تا خمده

روستای هرانده تا خمده یک گلگشت بهشت گونه در فاصله دو روستای زیبا در نزدیکی فیروزکوه است که شما در مسیر 6 کیلومتری میان این دو روستا سرشار از زیبایی و طراوت می‌شوید. این مسیر پیاده‌روی شیب ملایمی دارد و اگر آرام و با آسودگی خاطر این مسیر را طی کنید، 3 ساعت بیشتر زمان نمی‌برد. در این پیمایش شما شاهد رودخانه نمرود، کوچه باغ‌های زیبا و درختان میوه مختلف هستید. روستای هرانده در فاصله 15 کیلومتری از فیروزکوه قرار دارد و یک مقصد مناسب برای سفرهای یک روزه اطراف فیروزکوه است.  روستاهای هرانده و خمده به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارند در چهار فصل سال هوای مطبوعی داشته و بازدید از آن در هر فصل سال لطف خاص خودش را دارد. در بهار شما شاهد برگ‌های تازه جوانه زده و سرسبز و خوش رنگ درختان هستید، تابستان میوه‌های رنگارنگ کوچه باغ‌ها به پیشواز شما می‌آیند و پاییز فصل زیبا و هنرنمایی خداوند در این منطقه شما را به تماشای تصاویر روح‌نواز و بی‌نظیری می‌برد که می‌توانید با دوربین‌تان خالق عکس‌های ناب از این مناطق باشید.