کرج یکی از شهرهای دوست داشتنی اطراف تهران است که فاصله اندکی از پایتخت دارد. این شهر خوش آب و هوا، که امروزه به عنوان مرکز استان البرز در بین مردم شناخته شده‌است، جاذبه‌های گردشگری متنوعی پیرامونش دارد که می‌تواند سفر یک روزه خوبی را برای شما رقم بزند با آژانس مسافرتی امرداد همراه باشید تا در این مقاله با عنوان «راهنمای سفر یک روزه اطراف کرج» شما را با 6 جاذبه گردشگری اطراف این شهر آشنا کنیم.

لیست شش گانه جاذبه‌های گردشگری و مناسب سفر یک روزه اطراف کرج

  1. سیبان دره

سیبان دره یک روستاهای سرسبز در نزدیکی ساوجبلاغ از توابع استان البرز است که آب و هوای بسیار خوبی دارد. این روستا با وجود طبیعت بی‌نظیر و رودخانه‌ی هزاربند و چندین آبشار متعددش یک روستای ییلاقی سرسبز و پرطراوت است که می‌تواند مقصد بسیار مناسبی برای سفر یک روزه آخر هفته پایتخت‌نشنیان و یا دوستداران طبیعت کرجی باشد. اکوسیستم طبیعی متشکل از کوه و جنگل این منطقه تنها جاذبه گردشکری سیبان دره نیست، وجود چندین خانه قدیمی 100 ساله سرپا که با چوب و خشت ساخته شده‌اند و هنوز پابرجا بوده و در آن مردم زندگی می‌کنند، از دیگر جاذبه‌های گردشگری این منطقه است.

  1. شهرستانک

شهرستانک تفرجگاه سلسله قاجار، یکی از آن ییلاق‌های خوش آب و هوای اطراف تهران و کرج است که می‌تواند مقصد سفر یک روزه بسیار مناسبی برای پایتتخت نشینان و کرجی‌ها باشد. البته کوهنوردان نیز برای رفتن به قله توچال از این منطقه استفاده می‌کنند. باغ‌ها  و کوچه باغ‌های زیبای این منطقه در کنار آب و هوای بسیار مطبوع شهرستانک، آن را تبدیل به یک جاذبه گردشگری کرده‌است. البته وجود کاخ تابستانی ناصرالدین شاه و کتیبه‌ی سنگی نیز از جمله آثار تاریخی شهرستانک است. بهترین و زیباترین فصل سفر یک روزه به شهرستانک، پاییز است تا شما شاهد بازی رنگ‌ها در کوچه باغ‌های آن باشید.

  1. آبشار هفت چشمه

آبشار هفت چشمه یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری و مقاصد سفر یک روزه اطراف کرج است که در جاده چالوس چهارمین جاده زیبای جهان قرار دارد. آبشار هفت چشمه، از هفت آبشار تشکیل شده که اصلی‌ترین آنها یک آبشار 90 متری با هیبت است که در زمره آبشارهای مرتفع ایران قرار دارد. مسیر رسیدن به این مجموعه هفت‌تایی مسیری سخت و دشوار است اما به دلیل پوشش گیاهی متنوع و چشم اندازهای زیبای مسیر شما متوجه سختی راه نمی‌شوید. برای رسیدن به این هفت آبشار شما می‌توانید جهت سهولت بیشتر از داخل رودخانه مسیر را ادامه دهید. بنابراین با توجه به این مسئله بهترین زمان سفر به هفت آبشار، تابستان است که بتوان در رودخانه آب بازی هم کرد.

  1. قزوین گردی

در مورد اولین خیابان ساخته شده در ایران چه می‌دانید؟ می‌دانید کدام شهر ایران رتبه نخست آثار باستانی را دارد؟ برای پاسخ به این سوال‌ها کافی است به سمت قزوین حرکت کنید. پس از طی کردن 130کیلومتر به قزوین پایتخت 57 ساله سلسله صفویه می‌رسید. اولین خیابان ساخته شده در ایران، خیابان سپه در شهر قزوین قرار دارد. این شهر را به عنوان پایتخت خوشنویسی ایران شهرت دارد. دیدنی‌های شما در این سفر یک روزه شامل خیابان سپه، اولین خیابان ایران، سردر عالی قاپو یکی از آثار ثبت شده ایران در فهرست ملی، سعدالسلطنه، بزرگترین کاروانسرای سرپوشیده جهان، عمارت کلاه فرنگی از مجموعه کاخ های سلطتنی دوران شاه طهماسب، بازار قیصریه، بخشی از بازار بزرگ قزوین و حسینیه امینی‌ها یکی از عمارت‌های عیانی و بسیار زیبای قزوین، حمام قجر یکی از اولین حمام‌های تاریخی ایران با دو ورودی مجزا برای خانم‌ها و آقایان که امروزه تبدیل به موزه مردم شناسی شده و در نهایت آرامگاه حمدالله مستوفی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. قزوین گردی یکی از مقاصد سفر یک روزه پربار است که بازدید از تمامی اماکن تاریخی آن به یک بار سفر به این شهر باستانی نمی‌گنجد.

  1. قلعه الموت و دریاچه اوان

مهم‌ترین دلیل سفر گردشگران به شمال شرقی قزوین بازدید از قلعه الموت و اتفاقات تاریخی است که در این منطقه رخ داده‌است. مردم محلی به قلعه الموت، «قلعه حسن» می‌گویند. چون محل استقرار حسن صباح بوده‌است. در سفر یک روزه به قلعه الموت و دریاچه اٌوان علاوه بر بازدید از قلعه الموت، به بازدید از دریاچه طبیعی اٌوان نیز خواهید رفت. مسیر رسیدن به این دریاچه سخت نیست. سفر یک روزه از کرج به این منطقه می‌تواند یک آخر هفته جذاب را برای شما تدارک ببیند. زیرا در این سفر کوتاه شما به بازدید از دو منطقه تاریخی و طبیعی رفته‌اید و در نهایت در حاشیه دریاچه استراحت می‌کنید و از مناظر پیرامونتان لذت می‌برید. بهترین زمان سفر به قلعه الموت بهار و تابستان است که دامنه البرز سرسبز بوده و آب و هوای منطقه نیز معتدل است.

  1. طالقان و آبشار کرکبود

طالقان یکی از شهرستان‌های اطراف تهران و نزدیک کرج است که آب و هوای بسیار مطبوعی دارد. این منطقه ییلاقی در رشته کوه البرز واقع شده و حدود  120کیلومتر تا تهران فاصله دارد و مناسب سفرهای یک روزه است. جاذبه‌های طالقان تنها به طبیعت آن محدود نمی‌شود، وجود دریاچه و  سد طالقان، منزل آیت الله طالقانی و آبشار کرکبود از جمله جاذبه‌های گردشگری این شهرستان ییلاقی است. آبشار کرکبود یک آبشار زیبا با ارتفاع کم 50 تا 35 متر، اما با حجم و سرعت بالای آب است. این آبشار به دلیل رنگ کبود صخره‌های اطرافش به آبشار کرکبود شهرت دارد.