سفر یک روزه به غار علیصدر و بازدید از بزرگ‌ترین و زیباترین غار آبی ایران که در سال 1387 به عنوان بیست و سومین اثر طبیعی و ملی ایران به ثبت رسیده، تداعی کننده کتاب «سفر به اعماق زمین» اثر استاد مسلم کتاب‌های تخیلی «ژول ورن» است. این غار آبی یکی از عجایبی است که زیبایی و نظمش شما را مبهوت خود خواهد کرد. سفر یک روزه به غار علیصدر، غاری که قدمتش به دوران ژواسیک (190-136 میلیون سال قبل) باز می‌گردد، یک سفر هیجان‌انگیز همراه قایق‌سواری و پیاده‌روی در یک مسیر طولانی است. برای بازدید از غار علیصدر می‌توانید یک آخر هفته را در نظر بگیرید. فاصله آن از تهران زیاد نیست و چنانچه شما فرصت کافی برای سفر رفتن ندارید، غار علیصدر یک مقصد فوق‌العاده برای سفر یک روزه است.

در مورد تاریخچه پیدایش غار علیصدر چه می‌دانید؟

غار علیصدر سال‌ها از نظر غارنوردان و طبیعت‌گردان و دوستداران جاذبه‌های گردشگری ایران پنهان بود و تنها اهالی محلی از این غار در جنگ‌های داخلی و حمله اشرار استفاده می‌کردند، تا اینکه در سال 1342 اولین بار یک گروه 14 نفره غارنوردی با تجهیزات ابتدایی همچون فانوس و تیوپ لاستیکی مسافتی از این غار را طی کردند.  در سال 1346 خبر کشف این غار در رسانه‌های ملی پخش شد. این بار تعدادی از کوهنوردان کلوپ سینای همدان این غار را کشف کرده بودند و در روزنامه اطلاعات آن زمان خبر کشف غار علیصدر به اطلاع همگان رسید. با انتشار خبر کشف این غار، کوهنوردان و علاقه‌مندان به آثار طبیعی روانه بازدید از این منطقه شدند. 7سال بعد در سال 1353«عبدالله حاجیلو» رئیس هیئت کوهنوردی با کمک مردم محلی دهانه غار علیصدر را به عرض 5 متر و ارتفاع 3 متر باز کرد. در سال 1355 پس از برقراری امکاناتی همچون بازیابی مسیر، روشنای و... غار علیصدر برای بازدید عموم باز شد.

جاذبه‌های گردشگری غار علیصدر چیست؟

بازدید از غار علیصدر با عبور از دالان‌های تو در تو غار آغاز می‌شود. پس از گذر از دالان‌های تودرتو به یک دریاچه بزرگ در قسمت مرکزی آن می‌رسید. در این سفر یک روزه آنقدر جذابیت‌های متنوع در این غار زنده و پویا وجود دارد که گذر زمان را اصلا احساس نخواهید کرد.

  • غار علیصدر دو نمونه مشابه در جهان دارد که عبارتند از: غار مولیس در فرانسه و غارهای شوالیه و بوکان در استرالیا
  • غار علیصدر یک غار زنده است یعنی در طی زمان ممکن است تغییراتی درون آن رخ دهد
  • این غار، بیست وسومین اثر طبیعی و ملی ایران است.
  • آب غار علیصدر بسیار زلال، بی بو و بدون رنگ است به گونه‌ای که شما با چراغ معمولی هم می‌توانید تا عمق 10 متری آن را تماشا کنید. آب غار علیصدر از طریق چشمه‌های زیرزمینی، ریزش‌های جوی که از دیواره‌ها و سقف آن اتفاق می‌افتد، تأمین می‌شود.
  • غار علیصدر یک غار 11 کیلومتری است که تنها 3 کیلومتر آن کشف شده‌است.
  • عمق آب غار علیصدر در بخش‌های مختلف متغیر بوده و بین نیم متر تا 14 متر متغیر است و عمق برخی حفره های زیرزمینی آن تا 40 متر نیز می‌رسد.
  • ارتفاع این غار متغیر بوده و بین 16 تا 54 متر متغیر است. با وجود ارتفاع 54 متری این غار، شما احساس تنگی نفس درون غار نخواهید داشت.
  • درون غار علیصدر هیچ گاز سمی، گرد و غبار و آلودگی میکروبی وجود ندارد.
  • هوای غار بسیار سبک و در حالت سکون مطلق است، به گونه‌ای که اگر شما شمعی در این غار روشن کنید، اصلا در طی مسیر، حرکتی در آن دیده نمی‌شود.
  • وجود استالاگمیت‌ها و استالاکتیت‌های متنوع که برحسب ظاهرشان به نام‌های سوزنی، گل کلم، برفک، نی غار نامیده شده‌اند، از جمله جاذبه‌های بسیار زیبای غار علیصدر هستند. مشهورترین اشکالی که در غار علیصدر از این رسوبات آهکی می‌توانید ببینید عبارتند از: پنجه اژدها، پنجه عقاب، میدان ستون‌ها، شیر غار، دروازه غار، تخت جمشید، میدان ستون‌ها و کلمه مقدس الله

غار علیصدر کجاست و مسیر دسترسی به آن چگونه است؟

غار علیصدر در استان همدان و 75 کیلومتری از شهر تاریخی همدان در شهرستان کبودرآهنگ قرار دارد. برای بازدید از غار علیصدر سه مسیر وجود دارد که عبارتند از:

  1. مسیر اول: همدان، شهر کبودرآهنگ، سه راهی نوژه، روستای علیصدر، غار علیصدر
  2. مسیر دوم: همدان، لالجین، بیجار، غار علیصدر
  3. مسیر سوم: همدان، صالح آباد، غار علیصدر

بهترین فصل سفر به غار علیصدر چه موقع است؟

غار علیصدر در 4 فصل سال دیدنی و زیباست. اما در فصل بهار و تابستان به دلیل موقعیت جغرافیایی شهر همدان که در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد، آب و هوای بهتری دارد و قطعا بازدید از غار علیصدر نیز دلچسب‌تر خواهد بود. هرچند با توجه به اینکه دمای داخلی غار علیصدر بین 14-12 متغیر بوده و بیشتر از این نمی‌شود، در فصول سرد سال همچون پاییز و زمستان نیز می‌توان در یک سفر یک روزه به این منطقه، از جاذبه‌های گردشگری آن لذت برد.

ساعات بازدید از غار علیصدر و قیمت بلیط آن چقدر است؟

اگر در نیمه اول سال به غار علیصدر سفر کنید، ساعات بازدید آن 8 صبح تا 17 عصر و در نیمه دوم سال از 8 صبح تا 15 بعدظهر خواهد بود و قیمت بلیط آن برای بازدیدکنندگان ایرانی 50 هزار تومان و گردشگران خارجی 150 هزار تومان است.

رستوران‌های نزدیک غار علیصدر کجاست و چه امکانات رفاهی در این منطقه وجود دارد؟

در بیرون غار علیصدر امکانات رفاهی همچون رستوران، کافی شاپ، پارکینگ و نمازخانه وجود دارد. علاوه براین امکان چادرزدن در منطقه نیز مهیاست. اما اگر رستوان‌های باکیفیت‌تری مد نظر شماست، در ادامه لیستی از رستوران‌ها و هتل‌ها با کیفیت بهتر را خدمت شما ارائه خواهیم داد:

هتل‌های نزدیک غار علیصدر

  • هتل جهانگردی در 1 کیلومتری غار علیصدر
  • اقامتگاه سنتی جهان پاک: ۷.۷ کیلومتر
  • اقامتگاه بومگردی خان قلان: ۷.۸ کیلومتر
  • هتل سفیر: ۷۰٫۵ کیلومتر
  • هتل باباطاهر: ۷۰٫۷ کیلومتر

رستوران‌های نزدیک غار علیصدر

  • کافه فست فود ویانا: ۲ کیلومتر
  • رستوران بهار: ۱.۲ کیلومتر
  • رستوران سنتی لاله: ۱.۲ کیلومتر
  • رستوران پردیس: ۱.۳ کیلومتر
  • رستوران سنتی آدانا: ۱.۳ کیلومتر

چرا سفر یک روزه به غار آبی علیصدر یک گزینه مناسب برای آخر هفته است؟

همانطور که گفته شد، سفرهای یک روزه، از جمله سفرهای کوتاه و پرانرژی هستند که می‌توانند آخر هفته‌ای دلچسب و پرخاطره برای شما مهیا سازند. فاصله همدان تا تهران حدودا 320 کیلومتر بوده و از همدان تا غار علیصدر نیز مسافتی تقریبا 75 کیلومتر است. بنابراین اگر فرصت و زمان کافی برای سفر ندارید، می‌توانید از طریق ماشین شخصی و یا تورهای مسافرتی به بازدید یکی از شگفت‌انگیزترین معجزه‌های طبیعت در قسمت غربی و کوهستانی ایران بروید.

غار علیصدر سالانه بیش از یک میلیون بازدیدکننده دارد و طولانی‌ترین مسیر قایقرانی درون غار را دارد. بازدید از آن حدودا 1.5 تا 2 ساعت زمان می‌برد و هیچ جانور زنده‌ای درون آن وجود ندارد.

استفاده از آژانس‌های مسافرتی همچون آمرداد، این ویژگی را دارد که شما در طی سفر اصلا خسته نمی‌شوید و می‌توانید از دیدنی‌های پیرامون منطقه در سفر لذت بیشتری ببرید. امکانات آژانس مسافرتی آمرداد در این سفر یک روزه به غار علی صدر یک وعده صبحانه و یک میان وعده و اتوبوس VIP است. در این سفر یک روزه شما علاوه بر بازدید از غار زیبای علیصدر، به شهر لالجین، پایتخت سفال ایران رفته و می‌توانید ظروف و وسایل تزیینی و زیبای سفالی این منطقه دیدن کرده و به عنوان سوغاتی خریداری کنید. این سفر با درجه سختی 1 از 6 از جمله سفرهای آسان و بی‌دردسر طبیعت‌گردی است که از پیر تا جوان می‌توانند از بازدید آن لذت ببرند.