راهنمای سفر یک روزه لفور تا هفت آبشار، از سیر تا پیاز هر آنچه که در این سفر طبیعت گردی به استان مازندران نیاز دارید، در اختیار شما قرار می‌دهد. این سفر یک روزه طبیعت گردی شما را به تماشای بهشت برین بر روی زمین می‌برد. سفر لفور تا هفت آبشار در مرز میان دو شهرستان سوادکوه و بابل اتفاق می‌افتد.

با آژانس مسافرتی اَمرداد همراه باشید تا از موقعیت جغرافیایی، ویژگی‌ها، بهترین زمان سفر و... تخت عنوان راهنمای سفر یک روزه به این منطقه صحبت کنیم.

جنگل لفور، سفری به دل تاریخ و عصر ژوراسیک

اگر دلتان برای جنگل و آبشار تنگ شده‌است، کافی است که یک سفر کوتاه با ماشین‌تان به سمت فیروزکوه، پل سفید و شیرگاه داشته باشید. این سفر یک روزه زمان زیادی را به خود اختصاص نمی‌دهد، اما در عوض انرژی که از طبیعت و فضای دلنشین آن می‌گیرید، هفته پیش روی شما را خواهد ساخت!

منطقه زیبای لفور با درختان سر به فلک کشیده و متنوع هیرکانی‌اش، هوای پاک و تمیز منتظر شماست  تا در زیبایی و سکوت آن غرق لذت شوید. جنگل‌های لفور بخشی از جنگل‌های هیرکانی هستند که چندین سال است به عنوان میراث طبیعی جهانی در یونسکو به ثبت رسیده‌اند. عمر این جنگل‌ها بین 25 تا 50 میلیون برآورد شده و عده‌ای جنگل‌های هیرکانی را هم  عصر با دایناسورها و دوران ژوارسیک می‌دانند. پس کوله بارتان را بردارید و خود را برای سفر به دوران ماقبل تاریخ آماده کنید.

جنگل لفور یکی از مناطق سرسبز و غنی سوادکوه است که مهم‌ترین ویژگی آن وجود رودها، چشمه‌‌های زیبا، بیش از  80 نوع تنوع گونه‌های گیاهی است که موجب سرسبزی جنگل لفور شده‌است.

پس از 3 ساعت جنگل نوردی و تماشای انواع درختان راش، ممرز، لیلکی، انجیلی و لذت از هوای نابی که تنفس می‌کنید به هفت آبشار خواهید رسید. با ما همراه باشید تا از جاذبه‌های طبیعت گردی هفت آبشار با شما سخن بگوییم.

سفری ماجراجویانه در دل هفت آبشار سوادکوه

هفت آبشار، همانطور که از نامش نیز پیداست، 7 آبشار کوچک و بزرگ هستند که در نزدیکی روستای تیرکن قرار دارند و به آن آبشارهای تیرکن و یا هفت آبشار تیرکن نیز گفته می‌شود. همانطور که قبلا هم اشاره شد، پس از 3 ساعت جنگل‌نوردی در دل جنگل‌های لفور به آبشارهای پلکانی هفت آبشار می‌رسید.

آبشار اصلی هفت آبشار،آبشاری 9 متری است که حوضچه‌ای در قسمت زیرینش دارد که در روزهای گرم سال و فصل تابستان می‌توان در آن آبتنی کرد. آبشارهای بعدی به صورت پلکانی یکی پس از دیگری قرار دارند و پای هرکدام از آن‌ها حوضچه‌ای وجود دارد که فضا را برای آبتنی و آب بازی مهیا می‌سازد. اما بهترین حوضچه، همان حوضچه اصلی آبشار 9 متری است.  نکته‌ای که در ادامه باید به آن اشاره کنیم این است که با توجه به لیز بودن منطقه، حتما کفش مناسب بپوشید و از باتوم استفاده کنید.

بهترین زمان سفر به لفور تا هفت آبشار

اگر قصد آب تنی و آب بازی دارید، بهترین زمان ممکن برای سفر به لفور تا هفت آبشار، تابستان است. اما اگر قصد تماشای درختان رنگارنگ و زیبای این منطقه را دارید، بهترین زمان سفر به لفور تا هفت آبشار پاییز است. توصیه می‌کنیم دوربین عکاسی همراه داشته باشید و از مناظر بی‌بدیلی که در برابر چشمان شما ظاهر می‌شوند عکس‌های نابی بگیرید. البته فصل بهار و مخصوصا اردیبهشت نیز طبیعت این منطقه فوق العاده است در زمستان رفتن به این منطقه مشکل خواهد بود و توصیه می‌شود این کار را انجام ندهید.

رستوران‌های اطراف جنکل لفور

اگر بخواهیم واقع بینانه به این موضوع توجه کنیم، رستوران‌های محلی متعددی در اطراف جنگل لفور وجود دارد که بعضی از آنها معروفند و برخی دیگر هم به صورت گذری میزبان مسافران هستند. در هردو صورت امکان نوش جان کردن غذاهای شمالی و یا یک وعده ماهی قزل آلای تازه برای شما مهیاست.

نحوه اقامت و اسکان در منطقه لفور تا هفت آبشار

اگر با ماشین سواری خود به این منطقه سفر می‌کنید و قصد اقامت شبانه در این منطقه دارید، می‌توانید در خانه‌های محلی روستای لفور کمک بگیرید و یا در نزدیکی هفت آبشار کمپ کرده و شبی را در دل جنگل سپری کنید. قطعا شب نشینی به دور آتش و گذراندن یک شب در جنگل، سفر را برای شما بسیار لذت بخش‌تر و خاطره‌ساز خواهد کرد.

اما اگر با تورهای مسافرتی همچون آژانس مسافرتی امرداد، به منطقه لفور و هفت آبشار سفر می‌کنید، این تورها به صورت یک روزه برگزار می‌شوند و شما اقامت شبانه‌ای در این منطقه نخواهید داشت.

چگونه به منطقه لفور تا هفت آبشار سفر کنیم؟

همانطور که قبلا هم اشاره شد برای رسیدن به لفور باید از جاده فیروزکوه به سمت پل سفید و شیرگاه حرکت کنید و از جاده خاکی کنار سد لفور مسیرتان را 2 ساعت ادامه دهید تا به منطه لفور برسید.

سخن آخر

همانطور که قبلا هم اشاره شد، سفر یک روزه به منطقه لفور تا هفت آبشار چه به صورت انفرادی و یا با دوستان و یا با آژانس مسافرتی همچون امرداد، نیاز به تجهیزات مناسبی مانند کفش مناسب طبیعت گردی، لباس مناسب و سبک، کرم ضد آفتاب، یک دست لباس اضافی، باتوم، عینک افتابی، گوشی هوشمند با امکان GPS و حتی ساعت هوشمند دارد.

اگر می‌خواهید انفرادی و یا همراه دوستانتان به منطقه لفور تا هفت آبشار سفر کنید، سعی کنید ماشینی که استفاده می‌کنید، آفرود باشد.

به هرحال چه سفر یک روزه همراه با آژانش مسافرتی به منطقه لفور تا هفت آبشار داشته باشید و یا به صورت انفرادی و یا همراه دوستانتان، قطعا سفری دلچسب به این منطقه خواهید داشت، به قول معروف شما شاهد تماشای «آنچه نادیدنی است، آن بینی!»