راهنمای سفر یک روزه جنگل الیمستان

راهنمای سفر یک روزه جنگل الیمستان
1399/08/10 گردشگری

راهنمای سفر یک روزه جنگل الیمستان

وقتی صحبت از جنگل الیمستان می‌شود، یعنی سفر به دل جنگل‌های سرسبز منطقه هیرکانی که خوشبختانه جدیدا در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند. جنگل الیمستان یکی از رویایی‌ترین جنگل‌های شمال ایران در نزدیکی شهرستان آمل است. برای رفتن به این جنگل هوش‌ربا باید از جاده هراز به سمت استان مازندران و شهرستان آمل حرکت کنید. در 52 کیلومتری آمل تابلو امام زاده لهاش وجود دارد، پس از گذر از روستای لهاش به روستای الیمستان می‌رسید. « راهنمای سفر یک روزه جنگل الیمستان» یک مقاله کامل اما کوتاه در مورد وجه تسمیه این جنگل ، ویژگی و جاذبه‌های دیدنی منطقه، محل اقامت و بهترین زمان سفر به آن است. پس با اَمرداد همراه شوید و اطلاعات بیشتری از این سفر یک روزه کسب کنید.

علت نامگذاری الیمستان بر روی این جنگل چیست؟

در این منطقه گیاهی رشد می‌کند به نام «الیما»، این گیاه در نزدیکی رودخانه می‌روید و ظاهری شبیه پیازچه داشته و مصرف خوراکی دارد. با توجه به اینکه مرکز رویش الیمه در این جنگل است، به آن جنگل الیمستان می‌گویند.

ویژگی‌های جنگل الیمستان چیست؟

  • این جنگل درختان سربه فلک کشیده و انبوه بسیار فراوانی دارد و به آن لقب طلای سبز داده‌اند.
  • ارتفاع این منطقه از زمین زیاد بوده همین مسئله سبب شده در فصول گرم سال نیز، هوای این منطقه بسیارخنک باشد و مه غلیظی پیرامون جنگل را در بر گرفته باشد.
  • چشمه‌سارهای فراوان و پوشش جنگلی متراکم، دشت‌ها و آب زلال و اسب‌های وحشی از زیباترین مناظری هستند که در جنگل الیمستان می‌توانید از نزدیک آنها را تماشا کنید.
  • اگر اهل کوهنوردی باشید، حتما قله الیمستان که در حدود 2510 متری از سطح زمین قرار گرفته را می‌شناسید. این قله یکی از بهترین گزینه‌ها برای کوهنوردی در زمستان است. در طی مسیر کوهنوردی 4.5 تا 5 ساعته برای صعود قله الیمستان دامنه شرقی قله دماوند را می‌توانید از نزدیک ببینید که هر لحظه با شما همراهی کرده و حرکت می‌کند.
  • افسانه‌ای قدیمی سینه به سینه در بین مردمان این منطقه رایج است و آن این است که شما در این منطقه نقش پای رستم را مشاهده خواهید کرد. گفته می‌شود دو گودال 10 متری که گویا محل برخورد دو شهاب سنگ است در نزدیکی قله قرار دارد. مردم محلی معتقدند که این دو گودال جای دو زانوی رستم است که در اینجا زانو زده و از آب دریا نوشیده‌است.
  • دشتی بکرو زیبا در نزدیکی روستای الیمستان قرار دارد که به آن قلادرن می‌گویند. این منطقه شیب زیادی ندارد و تقریبا یک ساعت و نیم تا دو ساعت از روستای الیمستان فاصله دارد. در دشت قلادرزن، شما شاهد منطقه‌ای وسیع از گل گاوزبان و گیاه دیگری به نام «زی‌زا» هستید. علاوه‌براین در منطقه بکر قلاردن شما شاهد بقایای یک قطعه قدیمی به جای مانده و یک گاوسرا هستید که اقامتگاه چوپانان محلی است. در فاصله تقریبا 1 کیلومتری از گاوسرا، مرتعی به نام «سجمون» وجود دارد که گله دارها، گوسفندان خود را برای نوشیدن آب به آنجا می‌برند.

بهترین فصل بازدید از جنگل الیمستان چه موقع است؟

سفر به جنکل الیمستان در 4 فصل سال امکان‌پذیر است. اما در بهار و پاییز، زیبایی آن به اوج خود می‌رسد. در فصل بهار با نوشدن همه چیز، طبیعت نیز از خواب زمستانه بر می‌خیزد و شادابی و طراوتش را به بازدیدکنندگان و دوست دارانش هدیه می‌دهد. پاییز نیز فصل بازی رنگ هاست و منظره پیش روی شما در این جنگل بسیار بی‌نظیر خواهد بود. اگر دوربین عکاسی دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما در این سفر کوتاه یک روزه، آن را همراه خود داشته باشید. البته زمستان جنگل الیمستان نیز خالی از لطف نیست و زیبایی خاص خودش را دارد. اما بهترین زمان سفر به حنگل الیمستان همانطور که گفته شد، بهار مخصوصا اردیبهشت ماه و پاییز خواهد بود.

مسیر دسترسی به جنکل الیمستان چگونه است؟

اگر از تهران و با ماشین شخصی قصد دارید به جنگل الیمستان بروید، از140 کیلومتری جاده هراز یک جاده فرعی وجود دارد که در سمت راست آن نوشته شده، امامزاده قاسم. از مسیر امامزاده وارد مسیر جاده می‌شوید، در اوایل مسیر یک دو راهی وجود دارد که باید جاده فرعی سمت چپ آن را انتخاب کنید. جاده فرعی آسفالته را حدودا 7 کیلومتر طی می‌کنید، تا ابتدا به روستای لهاش و پس از آن با طی ۵ کیلومتر مسیر خاکی به روستای الیمستان می‌رسید. پس از گذشتن از روستای الیمستان شما دورنمای جنگل را پیش روی خود می‌بینید.

آیا امکان اقامت در خانه‌های محلی و استفاده از غذاهای آنها وجود دارد؟

سفر به جنکل الیمستان توسط آژانس‌های مسافرتی همچون اَمرداد، یک روزه برگزار می‌شود. بنابراین اقامت شبانه در منطقه وجود ندارد. خدماتی که اَمرداد در این سفر یک روزه ارائه می‌دهد، عبارتند از: اتوبوس VIP، یک وعده صبحانه و یک میان وعده.

اما چنانچه با ماشین شخصی قصد سفر به این منطقه را دارید، می‌توانید از خانه‌های محلی روستا برای اقامت شبانه کمک گرفته و آنها را اجاره کنید. اما حتما غذاهای کنسروی و خوراکی همراه‌تان باشد چون در منطقه الیمستان اصلا رستوران و یا مرکز پخش غذا وجود ندارد. اما اگر قصد کمپ زدن دارید، می‌توانید اطراف مقبره امام زاده که برای اهالی روستا بسیار محترم است، چادر بزنید و یک شب را به صبح برسانید.

برچسب ها:

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در میان بگذارید

اینجا دیده می شوید!

با ثبت نظر، انتقادات و پیشنهادات خود، در انتخاب دیگران سهیم باشید.
منو
بستن

برای نصب وب-اپلیکیشن بر روی دستگاه، به ترتیب زیر عمل کنید :

سیستم عامل Android


سیستم عامل iOS