اطراف تهران ییلاق‌های بسیار زیبایی وجود دارد. یکی از این ییلاق‌ها که فاصه اندکی از تهران و کرج دارد، شهرستانک است. شهرستانک با طبیعتی بی نظیر، یکی از اماکن بسیار مناسب برای سفرهای طبیعت‌گردی یک روزه اطراف تهران است. اگر از حال و هوای تهران خسته شده‌اید و فرصت سفر طولانی ندارید، سفر به شهرستانک گزینه‌ی بسیار خوبی برای تغییر حال و هوای شماست.

این طبیعت به قدری زیباست که ناصرالدین شاه هم از آن نتوانست بگذرد و کاخی در آن ساخت. « راهنمای سفر یک روزه شهرستانک» یک مقاله کوتاه، جامع است که توسط آژانس مسافرتی اَمرداد برای شما ارائه می‌شود. پس با ما همراه باشید تا در مورد محل شهرستانک، ویژگی‌های منطقه، مسیر دسترسی و ... با شما صحبت کنیم.

شهرستانک کجاست؟

شهرستانک ییلاقی زیبا در مرز بین تهران و کرج است که برای رفتن به آن باید از یکی از زیباترین جاده‌های جهان، چالوس گذر کنید. این شهرستان یکی از توابع آسارای کرج است که بسیار خوش آب و هواست . رئستایییلاقی شهرستانک در جاده کوهستانی، دره ای سرسبز، با باغ های میوه و آب و هوای بسیار مطبوع قرار دارد.

جاهای دیدنی شهرستانک کجاست؟

اولین چیزی که قبلا هم به آن اشاره کردیم، طبیعت زیبای این منطقه در کوچه باغ‌های شهرستانک است. اما در کنار طبیعت بی‌بدیل این منطقه، چند اثر باستانی-تاریخی نیز در شهرستانک وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم:

  • کاخ ناصری شهرستانک

کاخ ناصری شهرستانک، معروف‌ترین عمارت ییلاقی در منطقه است که متاسفانه امروزه به آن آنچنان رسیدگی نشده و تبدیل به ویرانه‌ای شده‌است. ناصرالدین شاه با دیدن هوای مطلوب و زیبایی‌های این منطقه، تصمیم می‌گیرد برای شکار و استراحت به این منطقه بیاید. لذا دستور می‌دهد کاخی در این منطقه برایش بسازند. برای رسیدن به کاخ ناصری شهرستانک باید مسیری طولانی را پیاده‌روی کنید.

عمارت ناصری ساختمانی دوطبقه (دیوانی یا بیرونی) و یک ساختمان یک طبقه حرمسرا است که با یک دیوار از هم جدا می‌شوند. مدت‌های زیادی از سال، ناصرالدین شاه یک روز از سال را به همراه درباریانش به این منطقه می‌آمد و مراسم «آشپزان» را در در اواخر تابستان برگزار می‌کرد. دلایل متعددی برای برگزاری مراسم آشپزان وجود دارد، یکی از این روایت‌ها این است که گویا ناصرالدین شاه در کودکی بیماری سختی می‌گیرد و مادرش «مهد علیا» برای سلامتی شاه آش نذر می‌کند. و نذرش را هرساله ادا می‌کرده‌است. پس از مرگ مهد علیا، ناصرالدین شاه ادای این نذر را تا زمان مرگش به عهده می‌گیرد.

یک روایت دیگر این است که در سالی که وبا تمام ایران را درگیر خود کرده‌بود، ناصرالدین شاه نذر می‌کند که اگر از وبا جان سالم به در ببرد، هرساله آش بپزد و این نذر را تا زمان فوتش هرساله در این منطقه ادا می‌کرده‌است.

  • قلعه دزدبند شهرستانک

بر روی بلندترین قله کوه شهرستانک، قلعه‌ای به نام دزدبند وجود دارد که امروزه چیزی از آن باقی نمانده‌است. زمان ساخت قلعه دزدبند شهرستانک به دوره ساسانیان باز می‌گردد. چیزی که از این بنای قدیمی و باستانی باقی مانده، تنها پایه‌های اتاق‌ها و قسمتی از سقف است که معلوم نیست چه کاربری در گذشته داشته‌است.

  • درخت ارس شهرستانک، کهنسال‌ترن درخت ارس ایران

درخت ارس شهرستانک درختی 2500 ساله است که در ارتفاع 2600 متری روییده است. این درخت به نام‌های محلی «هورست» و «پیر تودار» در جنوب شرقی روستای شهرستانک قرار دارد و ارتفاعی برابر با 17 متر و قطری برابر با 13 متر و 95 سانتی‌متر به عنوان کهنسال‌ترین ارس ایران شهرت دارد.  این درخت دارای «کد اثر طبیعی» است اما متاسفانه هنوز در فهرست آثار ملی ایران هنوز قرار نگرفته است.

  • کتیبه ناصری شهرستانک

کتیبه ناصری یکی دیگر از آثار تاریخی منطقه است که می‌توانید در شهرستانک به مشاهده آن بروید. داستان این کتیبه از این قرار است که روزی ناصرالدین شاه کنار رودخانه لم داده بود و در حال نوشیدن چای بوده‌است که ناگهان سنگ بزرگ 4 متری از صخره مشرف به کاخ ناصری فرود می‌آید، اما صدمه‌ای به شاه و کاخ وارد نمی‌کند. پس از این ماجرا، ناصرالدین شاه دستور می‌دهد شرح این ماجرا با خط خوش نستعلیق بر روی سنگ نوشته شود.

گروهی دیگر براین اعتقادند که کتیبه ناصری گزارشی از زمان و چگونگی ساخت کاخ ناصری شهرستانک است. این کتیبه در کنار رودخانه قرار دارد، اما نوشته‌های آن در گذر زمان و ... محو شده‌ و برای افراد غیرمتخصص خوانا نیست.

بهترین زمان سفر به شهرستانک چه موقع است؟

در چهار فصل سال این منطقه زیبا بوده و در هر زمان جلوه خاص خودش را دارد. شکوفه‌های بهاری، برگ‌های تازه سبز شده ، طراوت و شادابی را به بازدیدکننده القا می‌کند. فصل تابستان باغ‌های میوه پربار هستند و می‌توانید با اجازه صاحب باغ، میوه‌ها را بچینید. پاییز فصل خزان درختان است و هرکدام از درخت‌ها رنگ و لعاب خاص خود را دارند که شکوه و دلفریبی منطقه را دوچندان می‌کند. در واقع زیباترین زمان بازدید از شهرستانک، فصل پاییز و بازی هزار رنگ درختان است.

چطور به روستای شهرستانک سفر کنید؟

اگر قصد دارید از ماشین شخصی خود استفاده کنید همانطور که قبلا اشاره شد، ابتدا باید به سمت کرج حرکت کنید، سپس به سمت جاده چالوس مسیرتان را ادامه می‌دهید. در این مسیر از سه منطقه آسارا، ماهان و درده عبور می‌کنید تا به دو راهی چالوس و شهرستانک می‌رسید. در این منطقه تابلوی راهنمایی وجود دارد که هدایت مسیر را به شما یادآوری می‌کند.

مسیر دوم سفر به شهرستانک مسیر توچال و کوهنوردی است. این مسیر کوهنوردی و پیاده‌روی طولانی دارد. شروع مسیر از غرب توچال شروع می‌شود و پس از یک ساعت و نیم پیاده‌روی به روستای شهرستانک می‌رسید.

روش سومی که بدون دردسر و بسیار راحت خواهد بود، استفاده از تورهای یک روزه آژانس‌های مسافرتی همچون اَمرداد است. تور یک روزه شهرستانک اَمرداد درجه سختی آن 1 از 6 بوده و یک سفر راحت اما بسیار دلپذیر است. در این سفر یک روزه، اَمرداد یک وعده صبحانه و یک میان وعده میزبان شما خواهد بود. اتوبوسی که شما این سفر را با آن طی می‌کنید، اتوبوس بیست و پنج نفره VIP با امکان تخت خواب شواست.

سفرهای یک روزه شما را خسته نمی‌کند، زمان زیادی به خود اختصاص نمی‌دهد. اما در عوض انرژی و شادابی که از طبیعت می‌گیرید در تمام طول هفته همراه شماست. بنابراین اثربخشی سفرهای یک روزه را دست کم نگیرید!