دوست دارید شبی دل انگیز و پرستاره را در میان چراغ‌های الماس‌گونه و درخشان کویر تجربه کنید؟ اصلا مگر می‌شود اهل سفر و طبیعت‌گردی باشید و لذت شب‌های زیبای کویر را نچشیده باشید؟

سفر به کویر از آن دسته سفرهاست که تجربه سپری کردن روزهایی سرشار از آرامش و سکوت اما گرم را در کنار شب‌هایی افسون‌کننده و سرد به شما هدیه می‌دهد. کویر مرنجاب، یکی از همین کویرهاست که با قدم زدن در رمل‌های داغش و شب‌های سرد پرستاره‌اش لذت وصف ناشدنی را تجربه می‌کنید . کویر مرنجاب برخلاف سایر کویرها، سرزمینی بی‌آب و علف و خشک نیست، بلکه پوشش غنی گیاهی و جانوری دارد که در ادامه در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

این کویر داستانی جالب در دل خود دارد که ما در وبلاگ امرداد به مرور آن می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید تا در «راهنمای سفر یک روزه کویر مرنجاب» اطلاعات جالب کوتاهی در مورد تاریخچه و علت نام‌گذاری کویر، ویژگی‌های کویر مرنجاب، بهترین زمان سفر به آن، اقامتگاه‌ها و .. کسب کنید.

کویر مرنجاب کجاست؟

کویر مرنجاب یکی از زیباترین کویرهای ایران در شمال شهرستان آران و بیدگل در استان اصفهان است. فاصله این کویر تا آران و بیدگل 53 کیلومتر، 63 کیلومتر تا کاشان و تا اصفهان 72 کیلومتر تخمین زده شده‌است. این  کویر در فاصله کمی از تهران واقع شده و یکی از سفرهای ارزان قیمت در میان تورهای مسافرتی یک روزه نیز می‌باشد.

همانطور که گفته شد، پوشش گیاهی و جانوری کویر مرنجاب غنی است و شامل گیاهان شورپسندی همچون، دم گاوی، گز، تاغ، بوته‌های قیچ، ارته، اسکنبیل است و حیواناتی همچون شغال، روباه، آفتاب پرست، انواع مار و مارمولک و در ساعات خنک کویر پرندگانی همچون عقاب و شاهین را بر فراز این تپه‌های کویری می‌توانید ببینید.

گفته می‌شود، کویر مرنجاب در مسیر جاده ابریشم قرار داشته و شاهراه حیاتی برای عبور تجار اروپایی و آسیایی از میانه‌ی مرکزی ایران است. شاهد این ماجرا نیز کاروانسرای عباسی است که در این مسیر ساخته شده که در زمان مناسب به معرفی آن نیز خواهیم پرداخت.

چرا کویر مرنجاب به این نام شهرت دارد؟

عده‌ای معتقدند نام این کویر را پادشاه بزرگ و محبوب صفوی، شاه عباس،  مرنجاب نامیده‌است. البته گروهی دیگر معتقدند، کندن چاه و قنات و رسیدن به آب شیرین در این کویر به دلیل فرم ساختار ماسه‌ای و شنی بودنش کاری سخت و طاقت‌فرساست به همین دلیل به آن «مرد رنج آب» گفته می‌شده که به تدریج تغییر یافته و تبدیل به مرنجاب شد‌ه‌است.

در سفربه کویر مرنجاب چه تفریحاتی منتظر شماست؟

  • پیاده روی بدون کفش در کویر مرنجاب

تا حالا تجربه پیاده‌روی بر روی ماسه‌ها بدون کفش را داشته‌اید؟ حس ناب و خوش آیندی است که کافی است در ساعاتی که هنوز رمل‌ها داغ نشده اند، همان حوالی صبح  آن را تجربه کنید. آرامشی که در قدم گذاشتن بر روی ماسه‌ها فرد پیاده می‌کند، لذتی ناب است که هرگز فراموش نمی‌شود.

  • دریاچه نمک مرنجاب

دریاچه نمک، در 35 کیلومتری شهر آران و بیدگل واقع شده و وسعتی حدود 647 کیلومتر مربع دارد. این دریاچه مثلث گونه، در نزدیکی کاروانسرای شاه عباسی واقع شده و در بیشتر سال خشک و پوشیده از نمک است. اما اگر در این منطقه باران ببارد، پس از بارش باران و تبخیر آب، شما شا‌هد پلی‌گون‌های زیبا و جذاب از رسوبات نمک بر روی آن هستید که تماشای آن خالی از لطف نیست.

  • جزیره سرگردان مرنجاب

بخشی از شگفتی‌های دریاچه نمک، جزیره سرگردان آن است که شامل سنگ‌های آذرین متخلل است که هیچ پوشش گیاهی در این جزیره وجود ندارد. این جزیره را به این علت سرگردان نامیده‌اند که مردم فکر می‌کردند، دائم در حال حرکت است. اما این گونه نیست و دلیل این شایعه، ابری غبارگونه و گرمای شدید منطقه است که بر روی جزیره وجود دارد و خطای دید و شکست نور ایجاد می‌کند و بیننده تصور می‌کند کشتی سرگردانی بر روی دریا شناور است.

  • کاروانسرای شاه عباسی مرنجاب

کاروانسرای شاه عباسی به دستور شاه عباس در مسیر جاده ابریشم ساخته شده‌است. دلیل ساخت این کاروانسرا به همراه 500 سرباز مسلح نیز نزدیک شدن تاجیک‌ها و افغان‌ها به اصفهان و نقاط مرکزی ایران در آن زمان بود. از طرفی دیگر این کاروانسرا در مسیر جاده ابریشم قرار داشته و کاروان‌های زیادی به جهت اتراق شبانه از این کاروانسرا استفاده می‌کردند. کاروانسرای شاه عباسی، 29 اتاق دارد و در این روزها نیز مسافرانی که قصد دارند، شب را در دل کویر مرنجاب بمانند، می‌توانند از این کاروانسرا استفاده کرده و شب را به صبح برسانند و از خدمات آن نیز بهره ببرند.

  • چاه دست‌کن مرنجاب

یکی دیگر از اماکن دیدنی کویر مرنجاب چاه دست‌کن است که در 4 کیلومتری شرق کاروانسرا واقع شده، آب این چاه شیرین و قابل خوردن است.

  • شتر سواری در کویر مرنجاب

یکی از لذتبخش‌ترین جاذبه‌های سفر به کویر مرنجاب، شتر سواری است. شتر سواری با زنگوله‌های صدادار در در دل سکوت کویر یکی از زیباترین صحنه‌هایی است که آرامشی توام با لذت به شما می‌بخشد.

بهترین زمان سفر به کویر مرنجاب چه موقع است؟

بهترین زمان سفر به کویر مرنجاب از اوایل پاییز، آبان ماه شروع شده و تا فروردین ماه ادامه دارد.

بهترین مکان‌های اقامت در کویر مرنجاب کجاست؟

  1. کاروانسرای شاه عباسی

کاروانسرای مرنجاب همان محلی است که قبلا به آن اشاره شد و به دستور شاه عباس اول ساخته شده‌است. این کاروانسرا دارای تجهیزات مختلف از جمله رصد ستاره در پشت بام بوده و شما می‌توانید به راحتی ستاره‌ها را از آنجا تماشا کنید.

  1. مجتمع گردشگری ستاره شب‌های کویر

  2. اکو کمپ احمد

هر دو در فاصله 300 کیلومتری از کاروانسرای مرنجاب قرار دارند و مقصد مناسبی برای اقامت شبانه هستند.

چطور به کویر مرنجاب بروید؟

کویر مرنجاب همانطور که قبلا هم اشاره شد، فاصله کمی تا تهران دارد و می‌تواند یک مقصد مناسب برای سفر یک روزه باشد. چنانچه قصد دارید از تهران به سمت کویر حرکت کنید باید از اتوبان قم-تهران و سپس قم-کاشان مسیرتان را ادامه دهید و پس از طی کردن مسیر به سمت کاشان به آران و بیدگل بروید. از آران و بیدگل تا کاروانسرای شاه عباسی حدود 45 کیلومتر راه است و از کاروانسرا تا کویر مرنجاب نیز حدود 8 کیلومتر. اگر خود قصد سفر به این منطقه دارید بهتر است از ماشین‌های شاسی بلند و دو دیفرانسیل استفاده کنید.

یکی دیگر از شیوه‌های سفر به کویر استفاده از خدمات آژانس‌های مسافرتی همچون امردادتور است که در کل از لحاظ اقتصادی برای شما به صرفه‌تر بوده و در عین حال کمتر در طی سفر خسته خواهید شد و امکان لذت بردن بیشتر از این سفر یک روزه را خواهید داشت. امردادتور با یک وعده صبحانه و یک میان وعده مهمان شما در سفر یک روزه کویر مرنجاب با درجه سختی 1 از 6 خواهد بود.