هربار نام کویر را می‌شنویم و یا عکسی از کویر و شن‌های روانش می‌بینیم، اولین چیزی که به آن فکر خواهیم کرد، پیاده‌روی با پاهای برهنه بر روی شن‌های روان و کسب آرامش و لذتی ناب است و یا تماشای آسمان پرستاره شب‌های کویر!

اما کویر ابوزیدآباد در کنار این زیبایی‌های کویر که نمی‌شود آن را انکار کرد، شما را با قدیمی‌ترین شهر زیرزمینی جهان آشنا می‌کند. در کویر ابوزیدآباد جاذبه‌های گردشگری متعددی وجود دارد و تنها شما به تفریح‌های داخل کویر نمی‌پردازید. با ما در «راهنمای سفر یک روزه کویر ابوزید آباد» همراه باشید تا اطلاعات جالبی در مورد محل کویر ابوزیدآباد، ویژگی‌ها و جاذبه‌های گردشگری ابوزیدآباد، محل اسکان، بهترین زمان سفر و... کسب کنید.

در مورد کویر ابوزید آباد چه می‌دانید؟

کویر ابوزید آباد در نزدیکی شهرستان آران بیدگل و در حدود 30 کیلومتری شمال شرقی کاشان در ارتفاع 950 متری از سطح دریا قرار دارد. این کویر یکی از محبوب‌ترین کویرها در بین کویرنوردان است. در منطقه ابوزید آباد مردم به گویش بیذوی صحبت می‌کنند که از مهم‌ترین گویش‌هاست. همین امر سبب شده تا کویر ابوزید آباد به پایتخت گویش‌های کهن ایران نیز شهرت یابد. با وبلاگ امرداد همراه باشید تا در مورد جاذبه‌های گردشگری این منطقه بیشتر صحبت کنیم.

چه جاذبه‌های گردشگری در کویر ابوزید آباد وجود دارد؟

  1. کویر نوردی

یکی از مناطقی که کویرنوردی در آن برای طبیعت‌گردان بسیار دلچسب است، کویر ابوزید آباد است. این کویر دارای شن‌هایی یکدست بوده و یکی از بکرترین و در عین حال خلوت‌ترین کویرهای ایران است که به انسان کمک می‌کند تا خلوتی توأم با آرامش در درون خود داشته باشد. در عین حال این کویر از لحاظ حیات وحش امنیت بیشتری نسبت به منطقه مرنجاب برای مسافران دارد.

  1. شهر تاریخی زیرزمینی اویی

شهر تاریخی اویی که به شهر زیرزمینی نوش آباد نیز شهرت دارد، قدمتی 1500 سال داشته و متعلق به دوره ساسانیان است. این شهر که به قدیمی‌ترین شهر زیرزمینی جهان شهرت داشته، در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

این شهر زیرزمینی، به صورت دست کند و سه طبقه و با هدف حفاظت جان مردم و دفاع از شهر ساخته شده‌است. معماری شهر زیرزمینی نوش‌آباد، به صورت دالان‌های باریک، اتاق‌ها و کانال‌های تو در تو است که در عمق 18 متر ساخته‌ شده‌اند. کشف شهر 1500 ساله اویی به صورت اتفاقی در سال 1385 توسط شخصی که قصد حفر چاه در منزل خود داشت، اتفاق افتاد و از همان سال به عنوان گنجی ملی که نشان از هوش و ذکاوت ایرانیان دارد، در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

  1. کاروانسرای ابوزید آباد

کاروانسرای ابوزید آباد، یکی از مهم‌ترین کاروانسراهایی است که به دستور شاه عباس صفوی در مسیر اصفهان-یزد برپا شد تا مسافران در آن اقامت کرده و خستگی سفر را از تن به در کنند. این بنا با پلنی مربعی شکل، همانند دیگر آثار معماری دوره صفویه از آجر، ملات، گل و آهک ساخته شده بود اما در گذر زمان این بنا بسیار آسیب دید تا اینکه در سال 1387در فهرست آثار ملی ایران درآمد و مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

معماری کاروانسرای ابوزید آباد، این بنای 400 ساله در یک طبقه با وسعتی حدود 2200 مترمربع ساخته شده که 29 حجره، 8 برج و 4 اصطبل، تنور و یک اتاق مهمان دارد در وسط این کاروانسرا، یک حوض کوچک قرار دارد که در کنار هشتی ورودی کاروانسرا، جلوه‌ای دیگر به آن داده‌است.

نکته‌ی جالب دیگری که در این کاروانسرا به آن توجه شده، دسترسی راحت و بدون دردسر به بخش شترخان و اصطبل‌ها از چهار گوشه محوطه وسط کاروانسراست.

  1. جذابیت فرهنگی روستای ابوزید آباد

همانطور که اشاره شد، گویش قدیمی اهالی این منطقه بیذوی است که یکی از مهم‌ترین گویش‌های محلی است. در کنار این گویش خاص، فرهنگ اصیل مردم این منطقه نیز یکی از نمادهای تاریخی منطقه و در واقع یکی از جاذبه‌های گردشگری روستای ابوزیدآباد است.

مسیر دسترسی به کویر ابوزید آباد چگونه است؟

کویر ابوزید آباد در فاصله کوتاهی از تهران قرار دارد و شما می‌توانید با طی کردن مسیری 4 ساعته به کویر ابوزید آباد برسید. مسیر دسترسی شما از اتوبان تهران-قم آغاز می‌شود و با عبور از قم به سمت کاشان مسیر را ادامه می‌دهید. پس از اینکه به کاشان رسیدید ادامه مسیر را به سمت کویر ابوزید آباد در کاشان ادامه خواهید داد.

بهترین زمان سفر به کویر ابوزید آباد چه موقع است؟

با توجه به موقعیت جغرافیایی و کویری بودن منطقه و آب و هوای گرم آن، بهترین زمان سفر به کویر ابوزید آباد

در نیمه دوم سال و در فصول سرد سال پاییز و زمستان خواهد بود.

آیا امکان اقامت در کویر ابوزید آباد وجود دارد؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت، در کارونسرای صفوی کویر ابوزید آباد امکان اقامت وجود دارد. علاوه براین می‌توانید از مراکز اقامتی کاشان، آران بیدگل، زائرسرای امامزاده آقا علی عباس نیز برای اقامت استفاده کنید.

در انتها باید یادآور ‌شویم با توجه به فاصله کوتاه این کویر تا تهران می‌توان با ثبت نام در تورهای یک روزه همچون تور یک روزه کویر ابوزیدآباد آژانس مسافرتی امرداد، با درجه سختی 2 از 6 ضمن استفاده از خدمات تور که عبارتند از یک وعده صبحانه و یک میان وعده، اتوبوس VIP، سفری راحت‌تر را تجربه کرد و در عین حال از فضای پیرامون نیز بیشتر استفاده کرد. اگر عاشق سفر به کویر و طبیعت‌گردی هستید، اما فرصت و یا زمان کافی ندارید، می‌توانید با امرداد همراه شده و یک آخر هفته شاد  و پرهیجان را برای خود بسازید.