تا به حال تپه‌های رنگی مریخی را از نزدیک دیده‌اید؟ شاید با شنیدن نام تپه‌های مریخی این تصور در ذهن شما ایجاد شود که باید مسافتی طولانی را طی کنید. در حالیکه این تپه‌ها در فاصله اندکی از پایتخت حد فاصل شهر ایوانکی و گرمسار قرار دارند و یک مقصد مناسب برای سفرهای یک روزه هستند. در کنار این تپه‌های رنگی، روستای پاده و تونل‌های نمکی نیز وجود دارند که تماشای آنها خالی از لطف نیست. با وبلاگ امرداد در مقاله « راهنمای سفر یک روزه تپه های مریخی تا تونل نمکی» همراه باشید تا اطلاعات جالبی در مورد محل تپه‌ها، ویژگی‌های این منطقه دیدنی، معادن تونل نمک، بهترین زمان سفر به این منطقه و ... کسب کنید.

جاذبه‌های گردشگری تپه‌های مریخی تا روستای پاده

  • تپه‌های مریخی

تپه‌های مریخی، با رنگ‌های زرد و سرخشان در منطقه‌ای آرام و دنج قرار گرفته‌اند. هنگامیکه پای بر طبیعت بکر و آرام تپه‌های مریخی می‌گذارید، رنگی بودن تپه‌ها و افق گسترده پیش روی‌تان، آنچنان تصویری خیال انگیز در برابر چشمان شما به تصویر می‌کشاند که تا سال‌ها در ذهن شما باقی خواهد ماند. سفر به تپه‌های مریخی و تونل نمکی به همراه بازدید از روستای پاده، سفری چند منظوره است. زیرا شما از یک سو به سفری کوتاه و یک روزه به مناطق اکوتوریسمی و ژئوتوریسمی می‌روید و از سوی دیگر با بازدید از روستای پاده به گردشگری روستایی و رونق کسب و کار آنها جانی تازه می‌دهید.

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، بازید شما از تپه‌های مریخی یک سفر اکوتوریسمی-ژئوتوریسمی است. دلیل آن هم این است که در این سفر شما با یک پدیده زمین شناسی به نام «هزاردره» آشنا می‌شوید. پدیده هزار دره در زمین‌های کویری که خاک آنها نرم و رسی هستند، اتفاق می‌افتد. این خاک به دلیل نرمی‌اش به شدت تحت فرسایش آب و باد قرار می‌گیرد. رنگ سرزمین‌های هزاردره، از سیاه و آبی تیره تا قرمز به رنگ خاک رس متغیر هستند.

  • تونل‌های نمکی گرمسار

اما زیبایی این منطقه فقط به تپه‌های مریخی آن ختم نمی‌شود، تونل‌های نمکی گرمسار در انتظار شما هستند. در این منطقه بیش از یش از 40 تونل نمکی وجود دارد که سهم بسزایی در استخراج نمک کشور دارند. یکی از مشهورترین معادن نمک گرمسار، که بازدید از آن را به شما به شدت توصیه می‌کنیم،  «معدن نمک کوهدشت کهن» است. برخی از ویژگی‌های این غار دست‌کن عبارت است از:

  • سنگ نمک‌های تیره ورودی معدن
  • نمک‌های روشن درون غار
  • استلاکتیت‌های نمک
  • راهرویی پر پیچ و تاب و رنگارنگ 5/1 کیلومتری
  • برکه‌ای‌ سبزرنگ که در اثر بارش باران ایجاد شده‌
  • ستون‌های‌ نمکی 12 متری

تمامی این ویژگی‌ها شما را در بازدید از این تونل نمکی آنچنان محسور زیبایی خود می‌کند که گذر زمان را اصلا احساس نخواهید کرد. همان‌طور که می‌دانید، سنگ نمک خواص درمانی گسترده‌ای دارد به گونه‌ای که می‌توان از آن در درمان برخی بیماری‌های جسمی و روحی نیز به کار برد.

  • روستای پاده

روستای پاده، یکی از روستاهای بسیار قدیمی است که در کنار جاده ابریشم قرار دارد. این روستا در 2 کیلومتری روستای اسلام آباد و 4 کیلومتری شهر آرادان قرار دارد. آب و هوای روستای پاده، گرم و نیمه بیابانی است و تا 150 سال پیش اهالی روستا داخل قلعه زندگی می‌کردند. اما به تدریح از قلعه خارج شده و شروع به ساختن ساختمان‌های مختلف کرده‌اند. مهم‎ترین جاذبه روستای پاده، قلعه قدیمی، مرتفع و مدور آن است که وسعتش به بیش از یک هکتار می‌رسد و از خشت و گل ساخته‌شده‌است. قدمت این بنا به پیش از اسلام بر می‌گردد. اما در طی سال‌ها مرمت شده و آثار معماری اسلامی متعددی بر روی این بنا مشاهده می‌شود. آخرین بازسازی‌های دوره اسلامی در آن به قرن 13 هجری بر می‌گردد.

مسیر دسترسی به تپه‌های مریخی تا تونل‌های نمکی

برای سفر به تپه‌های مریخی باید وارد استان سمنان شده و تا تپه‌های مریخی حدود 3 ساعت رانندگی کنید. چنانچه از تورهای یک روزه نیز استفاده می‌کنید.، می‌توانید پس از گذراندن زمانی کوتاه به این منطقه برسید. اگر قصد بالا رفتن از تپه‌های مریخی را دارید، حدودا 4 ساعت زمان می‌برد.

تپه‌های مریخی و تونل نمکی در منطقه گسترده‌ای در نزدیکی گرمسار قرار دارند و حدود 27 معدن نمک در 15 کیلومتری گرمسار و 90 کیلومتری مسیر ایوانکی-گرمسار قرار دارند.

بهترین زمان سفر به تپه‌های مریخی تا تونل نمکی

از آنجاکه تپه‌های تاریخی و تونل نمکی در استان سمنان واقع شده و این منطقه دارای آب و هوای گرم و خشک است، بهترین زمان سفر به آن، فصول سرد سال همچون پاییز و زمستان بوده که هوا در شرایط مطلوب‌تری است. البته در اوایل فصل بهار که هوا هنوز خنک‌تر است نیز می‌توان به این منطقه سفر کرد.

روش‌های سفر به تپه‌های مریخی تا تونل نمکی

همانطور که قبلا نیز در قسمت مسیر دسترسی به آن اشاره کردیم، شیوه سفر به تپه‌های مریخی تا تونل نمکی، به صورت زمینی است که می‌توان با خودرو شخصی و یا آژانس‌های مسافرتی همچون امرداد به منطقه سفر کرد. امرداد در قالب یک تور یک روزه شما را به تماشای مناظر بی‌بدیل در دل کویر می‌برد. درجه سختی این سفر 2 از 6 بوده و امرداد با یک وعده اصلی صبحانه و یک میان وعده میزبان شما خواهد بود. دوربین عکاسی‌تان را حتما همراه خود ببرید ، چون قرار است عکس‌های بی‌نظیری از مناظری کمیاب این منطقه بگیرید و آنها را در خاطره‌‌ها ثبت کنید.