دریاچه یسان یا بره سر یکی از مناطق دیدنی استان گیلان است که نحوه پدید آمدنش، با دریاچه‌های دیگر منطقه متفاوت بوده و بسیار جالب است. این دریاچه در اثر زلزله و به صورت طبیعی به وجود آمده و تأمین آب آن نیز از کوه‌ها و چشمه‌های اطرافش انجام می‌شود. این دریاچه زیبا در 56 کیلومتری شهرستان رودبار قرار دارد. وبلاگ امرداد، این بار قصد دارد در یک نوشتار کوتاه اما جامع شما را با سفر یک روزه دریاچه یسان، بهترین زمان سفر، دیدنی‌های این منطقه  و... آشنا کند. پس با ما همراه باشید.

موقعیت جغرافیایی و ویژگی‌های دریاچه یسان چیست؟

شاید در مورد دریاچه یسان یا بره سر به عنوان یکی از مکان‌های دیدنی‌های گیلان کمتر چیزی شنیده باشید! این دریاچه همانطورکه اشاره شد به دریاچه بره سر شهرت داشته و در 56 کیلومتری شهر رودبار قرار دارد. دریاچه یسان وسعتی حدود 4 هکتار داشته و طول آن 230 متر، عرض و عنق آن  حدود 100 متر می‌رسد. این دریاچه در منطقه کوهستانی قرار گرفته و امکانات رفاهی ویژه‌ای ندارد.

آن چیزی که در این منطقه یسان و بره سر بی‌نظیر و متفاوت بوده، طبیعت زیبا، هوای روح نواز و وجود پرندگان متنوعی همچون کبک، قمری، تهیو و بلدرچین در این منطقه است. به گونه‌ای که دریاچه یسان تبدیل به مسکن و محل زندگی پرندگان مختلف شده‌است. یکی دیگر از ویژگی‌های دریاچه یسان حجم زیادی از ماهی‌های قرمز در آن است که شما به راحتی می‌توانید در دریاچه آنها را مشاهده کنید. علاوه‌براین در برخی از فصول سال نیز امکان ماهی‌گیری در این منطقه وجود دارد.

با توجه به محیط پیرامون دریاچه یسان که از یک سو با کوه‌های سرسبز و جنگل‌های زیبا از درختانی همچون راش، بید و بلوط پوشیده شده و از سوی دیگر تپه‌ها و دشت‌های سرسبز و گیاهانی همچون گل گاوزبان، شیرین بیان، لاله کوهی و نی اطراف دریاچه را احاطه کرده، این محیط فضایی بسیار دل انگیز و رویایی دارد، به گونه‌ای که از دیدنش در یک آخر هفته سیر نخواهید شد!

بهترین زمان سفر به دریاچه یسان چه موقع است؟

با توجه به کوهستانی بودن منطقه، بهترین زمان سفر به آن بهار و تابستان خواهد بود. چون هوای بسیار مطبوعی در منطقه جاری است و می‌توان برای فرار از گرمای طاقت‌فرسای تابستان به آن سفر کرد. البته اوایل پاییز نیز تماشای این منطقه و درختان رنگارنگ پاییزی‌اش، بسیار زیبا و نفس‌گیر است.

نحوه اقامت در دریاچه یسان چگونه است؟

با توجه به آنچه که از قبل به آن اشاره شد، این منطقه هیچ امکانات رفاهی ندارد. اگر قصد دارید که بیشتر از یک روز در کنار دریاچه یسان اقامت کنید و از فضای اطراف دریاچه حظ بصری بیشتری ببرید، می‌توانید کمپ بزنید. البته به یاد داشته باشید،، چادر و کیسه خواب و یک دست لباس گرم، حتما همراه خود داشته باشید. نکته دیگر که می‌توان آن را هم در نظر گرفت این است که دریاچه یسان در نزدیکی رودبار قرار دارد، بنابراین برای اقامت شبانه و یا استفاده از رستوران برای غذا، می‌توانید به شهرستان رودبار سفر کنید.

چطور می‌توان به دریاچه یسان سفر کرد؟

برای سفر به دریاچه شما نیاز ندارید که زمان زیادی را اختصاص دهید. این دریاچه از رودبار 56 کیلومتر فاصله دارد. بنابراین اگر شما پایتخت نشین هستید و قصد سفر به این منطقه دارید، زمانی حدود 4 ساعت و نیم طول می‌کشد. اما اگر از رشت به این منطقه دیدنی سفر خواهید کرد، زمانی حدود 1 ساعت و 50 دقیقه در نظر بگیرید. در صورتیکه از تهران قصد سفر به دریاچه یسان را دارید، مسیری بسیار دیدنی و تماشایی پیش روی شماست، باید از اتوبان قزوین-رشت مسیرتان را به سمت رشت ادامه دهید، پس از لوشان مسیرتان را تغییر داده و به سمت داماش ادامه مسیر دهید. پس از رسیدن به داماش حدود 8 کیلومتر تا بره سر راه پیش رو دارید. پس از بره سر نیز حدود 2 کیلومتر مسیر تا دریاچه یسان پیش روی شماست.

اگر از ماشین شخصی برای سفر استفاده خواهید کرد، بهتر است از ماشین دو دیفرانسیل استفاده کنید تا با مشکلات کمتری برخورد نکنید.

روش دیگری نیز برای سفر به دریاچه یسان وجود دارد و آن هم ثبت نام در تورهای یک روزه آژانش‌های مسافرتی همچون امرداد است. استفاده از آژانس‌های مسافرتی به شما کمک می‌کند که بدون خستگی و صرف انرژی از فضای پیرامون خود لذت بیشتری ببرید. در عین حال از یک سفر امن به همراه خدماتی همچون یک وعده اصلی صبحانه و یک میان وعده، وسیله نقلیه توریستی، استفاده از مینی بوس محلی در منطقه استفاده کرده و از این سفر لذت خیال انگیز لذت بیشتری ببرید، بدون آنکه نگران جاده، مسیر و ... باشید.