اگر از طبیعت‌گردهای حرفه‌ای باشید با شنیدن نام جنگل ارفع ده می‌دانید که از چه جنگل بکر و زیبایی در فصل پاییز سخن می‌گوییم. ارفع ده یکی از مناطق دیدنی شمال کشور در نزدیکی تهران است که می‌توان آن را به عنوان یکی از مناطق دیدنی در فصل پاییز، پادشاه فصل‌ها دانست.

وبلاگ امرداد، قصد دارد این بار در یک نوشتار کوتاه در مورد «راهنمای سفر یک روزه جنگل ارفع ده و چشمه پراو» با شما در مورد ویژگی‌های این سفر جذاب و دیدنی، بهترین زمان سفر ، شرایط اقامت و ... صحبت کند. پس با ما همچنان همراه باشید.

جنگل ارفع‌ده و چشمه پراو در کجا قرار دارند؟

جنگل ارفع‌ده یکی از جاذبه‌های گردشگری استان مازندران است که در روستایی هم نام با جنگل، یعنی ارفع‌ده  در فاصله 180 کیلومتری از تهران واقع شده‌است. برای تماشای این جنگل زیبا اگر در کلان شهر بزرگ ایران، تهران زندگی می‌کنید، پس از طی 180 کیلومتر در جاده فیروزکوه به روستای ارفع‌ده می‌رسید. خودرویتان را در روستا پارک می‌کنید و از طریق مسیر پاکوب مشخص به سمت جنگل مسیرتان را ادامه می‌دهید.

انتهای مسیر جنگل ارفع‌ده، شما به چشمه زیبای پراو می‌رسید که در ادامه در مورد آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

چه جاذبه‌های گردشگری در جنگل ارفع‌ده وجود دارد؟

  • قله ارفع‌ده

قله ارفع‌ده، یکی از قله‌های مشهور ایران در میان کوه‌نوردان است که در ارتفاع 2735 متری از سطح دریا واقع شده‎ و یکی از مسیرهای بسیار زیبا و مشهور اطراف تهران است. مسیر دسترسی به این قله بسیار دیدنی است. اگر قصد سفر به قله ارفع‌ده و کوه‌نوردی در این مسیر را دارید، باید از روستا ارفع‌ده، پاکوب‌های سمت چپ را برگزینید و در نهایت به قله‌ی زیبای ارفع‌ده برسید.

  • مسیر پیمایش و جنگل‌نوردی ارفع‌ده تا چشمه پراو

اگر قصد پیمایش و جنگل‌نوردی مسیر ارفع ده تا چشمه پراو را دارید، پس از اینکه خودروتان را در روستا پارک کردید، مسیر سمت راست روستا را به سمت دامنه کوه پیش بگیرید. این مسیر در ابتدای امر شیب تندی دارد اما هرچه جلوتر می‌روید مناظر پیرامون شما زیباتر و بکرتر می‌شود. این مناظر به قدری زیبا هستند که سختی مسیر را فراموش خواهید کرد. به یاد داشته باشید که در این مسیر جنگل‌نوردی حتما از مسیر پاکوب پیش بروید. در میانه مسیر شما به یک دوراهی خواهید رسید که برای رسیدن به چشمه پراو، باید مسیر سمت چپ را انتخاب کنید.

چشم انداز پیش روی‌تان در جنگل ارفع‌ده دشتی سرسبز و مه گرفته، درختانی درهم تنیده و کهنسال با پوشش گیاهی سرسبز درختچه‌های منحصر به فرد همچون : لازه، آلاش، زرشک کوهی، تلکا، تل، سف و درختانی همچون راش، توسکا، ازگل ، زالزالک، ولیک است که صدای دلنشین پرندگان این فضای روح نواز را همراهی می‌کند. به تدریج که در مسیر پاکوب جنگل ارفع‌ده پیش می‌روید، صدای چشمه‌ی خروشان پراو را می‌شنید که هرچه جلوتر می‌روید، صدا مشخص‌تر و نزدیک‌تر می‌شود.

در نهایت، پس از گذر از دشتی زیبا در دل جنگل به چشمه‌ی زیبای پراو می‌رسید.

  • چشمه پراو

چشمه پراو در ارتفاع 1500 متری از سطح دریا قرار دارد و همانطور که گفته شد، برای رسیدن به  آن باید از روستا و مراتع گوناگون گذر کنید تا در نهایت در دل جنگل به چشمه پراو برسید که آب آن از دل زمین می‌جوشد. اینجا نقطه‌ی پایان سفر شماست، در کنار چشمه بنشینید و خستگی را از تن به در کنید. منظره‌ی پیش روی شما نمایی از چند روستا و غار اسپهبد خورشید خواهد بود. بهتر است پس از اندکی استراحت دوربین عکاسی‌تان را بردارید از این مناظر فوق‌العاده و ناب عکاسی کرده و خاطرات زیبای خود را از این سفر یک روزه ثبت کنید.

بهترین زمان سفر به ارفع‌ده و چشمه پراو چه موقع است؟

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، فصل پاییز با رنگ‌های گرم و نارنجی بهترین زمان سفر به این منطقه است. اما بهار این منطقه نیز بسیار سرسبز و طراوت خواهد بود. اگر در روزهای گرم تابستان قصد دارید که به یک منطقه خنک و خوش آب و هوا بروید، جنگل ارفع‌ده، گزینه بسیار مناسبی است.

در جنگل ارفع‌ده کجا اقامت کنید؟

پیمایش جنگل ارفع‌ده تا چشمه پراو، مناسب سفر یک روزه است. اما چنانچه دوست دارید از این فضا حظ بصری بیشتری ببرید، می‌توانید در امامزاده و یا حسینیه روستا شب را اقامت کنید. اما اگر قصد دارید که یک شب را در دل جنگل بگذرانید، می‌توانید در دشتی که از آن صحبت کردیم، چادر بزنید. اگر هم شما به سمت قله ارفع‌ده مسیرتان را ادامه داده‌اید، یک جان‌پناه در آن منطقه ساخته شده که می‌توانید شب را در آن به صبح برسانید.

آژانس مسافرتی امرداد، پیمایش جنگل ارفع‌ده تا چشمه پراو را در قالب یک تور یک روزه برگزار می‌کند. در این سفر یک روزه با درجه سختی 3 از 6، امرداد یک وعده صبحانه و یک میان وعده  میزبان شما خواهد بود.