دوست دارید که قطعه‌ای از بهشت برین بر جای مانده بر زمین را از نزدیک ببینید؟ دریاچه فراخین، دریاچه‌ای کوچک اما بهشت گونه است که در یک منطقه بکر در دل جنگل‌های زیبای هیرکانی قرار دارد. وبلاگ امرداد قصد دارد در یک مقاله کوتاه اما جامع با عنوان « راهنمای سفر یک روزه دریاچه فراخین تا آبشار دارنو»  از جاذبه‌های دیدنی این تالاب زمردین و آبشار زیبای دارنو با شما سخن بگوید. پس با ما همراه باشید تا در مورد ویژگی‌های دریاچه فراخین و آبشار دارنو، مسیر دسترسی، بهترین زمان سفر، نحوه اقامت و ... دریاچه فراخین و آبشار دارنو اطلاعات مفیدی در اختیارتان بگذاریم.

ویژگی‌های دریاچه فراخین

شاید تا به حال نام دریاچه فراخین، این فضای رویایی را نشنیده باشید. البته جای تعجب نیست! چون تا همین چند سال پیش مردم عامه، چیزی از این دریاچه که به علت کوچکی‌اش به تالاب نیز شهرت دارد، نمی‌دانستند.

دریاچه فراخین در دل جنگل قرار دارد و دسترسی به آن راحت و آسان نیست و راهی پر پیچ و خم دارد. پس از آنکه چند دقیقه‌ای در میان درختان مرتفع منطقه پیاده‌روی کردید، دریاچه فراخین را در حصار درختان سر به فلک کشیده خواهید دید.

تصویری که پیش روی شما خواهد بود، دریاچه‌ای زمردین فام به رنگ آبی تیره‌ است که در حصار درختان سر به فلک کشیده و انعکاس برگ‌های زرد و نارنجی آن‌ها بر روی آب محصور شده‌است. این فضای رویایی در کنار هوای مه آلود و رمزآلود منطقه و صدای پرندگان هوش و گوش شما را خواهد ربود و آنچنان آرامشی به شما می‌بخشد که تا مدت‌ها در ذهن و خاطره‌تان ثبت خواهد شد.

موقعیت جغرافیایی دریاچه فراخین

شروع سفر یک روزه شما به دریاچه فراخین تا آبشار دارنو از جاده چالوس آغاز می‌شود که خودش انگیزه سفر را دوچندان خواهد کرد. پس از پیمودن جاده زیبای چالوس در 5 کیلومتری شمال روستای چلندر از توابع نوشهر، در مسیر رسیدن به دریاچه فراخین و آبشار دارنو به یک دوراهی می‌رسید که یکی از آن ها به سمت دریاچه و دیگری به سمت آبشار دارنو خواهد رفت. با ما در وبلاگ امرداد همراه باشید تا در ابتدا به سمت دریاچه فراخین مسیرمان را ادامه ‎دهیم و در مورد موقعیت مکانی دریاچه با یکدیگر صحبت کنیم، سپس به دو راهی برگردیم و به سمت آبشار دارنو حرکت ‌کنیم و در طی مسیر به معرفی آن بپردازیم. پس با ما همراه باشید تا در مورد موقعیت جغرافیایی دریاچه فراخین بیشتر اطلاعات کسب کنیم.

دریاچه فراخین در حد فاصل جنگل‌های کجور تا نوشهر و در نزدیکی روستای توریستی کندلوس در ارتفاع 2200 متر از سطح دریا قرار دارد. این دریاچه، بیشتر شبیه تالاب است و به تالاب فراخین نیز شهرت دارد. وسعت این دریاچه زیاد نبوده و حدود 5 هزار مترمربع است. آب دریاچه فراخین از دو منبع تأمین می‌شود، یکی چشمه‌ای است که در بالادست آن قرار داشته و به همین نام شهرت دارد و دیگری نزولات جوی، بارش باران و برف است. درختانی که در این منطقه وجود دارند، عبارتند از: ممرز، افرا، شیردار، توسکا و بلوط

بهترین زمان سفر به دریاچه فراخین

از آنجا که هوای این منطقه بسیار خنک و مطبوع است، دریاچه فراخین در فصول بهار و تابستان هوای بسیار خوبی داشته و آب دریاچه نیز پرآب است. اما بهترین زمان سفر به دریاچه فراخین همانطور که اشاره کردیم، فصل پاییز است تا این دریاچه در میان درختان رنگارنگ پهن برگ بسان مرواریدی بدرخشد. توصیه می‌کنیم که اواخر پاییز و زمستان به این منطقه سفر نکنید. اما اگر این فصول را برای سفر به منطقه انتخاب کردید، بهتر است ماشین دودیفرانسیل و تجهیزات لازم همراه داشته باشید تا در گل و برف گیر نکنید. زیرا مسیر دسترسی به دریاچه جاده‌ای خاکی است که در صورت بارندگی بسیار پرگل و لای می‌شود.

جاذبه‌های طبیعی آبشار دارنو

همان طور که اشاره کردیم بعد از اینکه دریاچه روح نواز فراخین را به صورت جامع و کامل معرفی کردیم به سراغ آبشار دارنو خواهیم رفت و به معرفی ویژگی‌های آن خواهیم پرداخت.

برای رسیدن به آبشار دارنو باید از همان دو راهی که قبلا به آن اشاره کردیم، وارد مسیر سمت راست شوید و تا رسیدن به آبشار در میان درختان منطقه یک ساعت نیسان سواری لذت بخش داشته باشید. البته نیسان سواری از جمله خدماتی است که آژانس مسافرتی امرداد در سفر یک روزه‌اش به منطقه برای شما تدارک دیده‌است.

اگر خودتان قصد سفر به این منطقه دارید؛ حتما باید ماشین شما دو دیفرانسیل باشد و یا با محلی‌ها هماهنگ کنید که شما را با نیسان به نزدیکی آبشار دارنو ببرند. پس از اینکه حدود 1 ساعت نیسان‌سواری لذت‌بخش را تجربه کردید و به انتهای مسیر رسیدید با یک پیاده‌روی اندک حدودا 15 دقیقه‌ای شما به مجموعه‌ی 7 تایی آبشار دارنو می‌رسید که یکی از آنها بلندترین‌شان بوده و حدود 20 تا 25 متر ارتفاع دارد و آبشارهای دیگر در بالادست آن قرار دارند.

بهترین زمان سفر به آبشار دارنو

از آنجا که موقعیت جغرافیایی آبشار تقریبا مشابه دریاچه فراخین بوده، بنابراین بازدید از آبشار دارنو در بهار و روزهای گرم تابستان بسیار لذت بخش خواهد بود. اما با وجود درختان پهن برگ منطقه، تماشای این آبشار در پاییز نیز خالی از لطف نیست و تصاویر بی‌نظیری در برابر دیدگان شما رقم خواهد خورد که فراموش نشدنی هستند.

بهترین پیشنهاد برای اقامت شبانه در سفر به فراخین و آبشار دارنو

با توجه به اینکه نوع سفر شما طبیعت‌گردی است، می‌توانید شب را در کنار دریاچه فراخین کمپ کنید. برای انتخاب محل مناسب می‌توان با کمک GPS محل مناسب در نزدیکی دریاچه را پیدا کرد و در آنجا چادر زد و شبی را در دل جنگل در کنار دوستان و آشنایان به بهترین نحو گذراند.

گزینه دیگر سپری کردن شب در اقامتگاه‌های بوم‌گردی در روستای کندلوس است. با توجه به اینکه روستای کندلوس در نزدیکی روستای ویسر قرار دارد و حدود 27 کیلومتر با هم فاصله دارند، می‌توان برای اقامت از دو اقامتگاه به نام‌های «اسپی او کندلوس» و «بام کندلوس» استفاده کرد.

بهترین برنامه‌ریزی سفر برای تماشای دریاچه فراخین و آبشار دارنو

اگر اولین بار است که به دریاچه فراخین سفر می‌کنید و زمان زیادی برای تماشای جاذبه‌های اطراف منطقه را ندارید، بهتر است یک سفر کوتاه یک روزه را برنامه‌ریزی کنید و در کنار تماشای دریاچه فراخین به بازدید از آبشار دارنو بروید. اما اگر زمان بیشتری در اختیار دارید، بهترین حالت گذراندن یک شب اقامت در کنار دریاچه فراخین است. بنابراین یک سفر یک و نیم روزه و یا دو روزه گزینه مناسبی است، در این صورت شما قادر خواهید بود به بازدید از دریاچه خضر نبی که در نزدیکی دریاچه فراخین قرار دارد نیز بروید.

آژانس مسافرتی امرداد با یک برنامه‌ریزی دقیق یک روزه به شما این امکان را می‌دهد که از دو منطقه جذاب و مهم دریاچه فراخین و آبشار دارنو بازدید داشته باشید. در کنار بازدید از این دو منطقه زیبا و دوست‌داشتنی خدماتی همچون اتوبوس VIP، نیسان سواری در دل جنگل، یک وعده صبحانه و یک میان وعده نیز به شما ارائه خواهد شد. بنابراین بدون دغدغه و نگرانی می‌توانید در یک زمان محدود از دو جاذبه مهم منطقه دیدن کنید و از فضای پیرامونتان نهایت لذت را ببرید و یک آخر هفته پرانرژی برای خودتان مهیا سازید.