آلاشت به معنای سرزمین عقاب‌ها، یکی از زیباترین مقاصدی است که می‌توان در یک سفر یک روزه آخر هفته به آن سفر کرد. این روستای بسیار خاص و خوش آب و هوا در ارتفاع 1900 متری از سطح دریا قرار دارد و مقصد بسیار مناسبی برای روزهای گرم سال است. روستای آلاشت، در سال 1348 هجری شمسی به ثبت ملی رسیده‌است. بافت قدیمی و کهن این روستا، سبب شده تا آلاشت، در رده روستاهای مشهور ایران همچون ماسوله، ابیانه، میمند و ... قرار گیرد.

فاصله این روستا تا تهران چیزی حدود 4 ساعت است. وبلاگ امرداد این بار قصد دارد در یک نوشتار جامع و مختصر با عنوان « راهنمای سفر یک روزه روستای آلاشت» شما را با این روستای خوش آب و هوای آلاشت آشنا کند و در مورد ویژگی‌های این منطقه، بهترین زمان سفر، نحوه اقامت و ... با شما صحبت کند. پس همچنان با ما همراه باشید.

چرا روستای آلاشت یک سفر خاص است؟

تصور کنید که در یک  روز صبح تابستان پنجره‌ی اتاقی را در روستای آلاشت باز می‌کنید، تصویری که پیش روی شما خواهد بود، طبیعتی سرسبز، خنک و مه آلود است. قطعا چه لذتی بیشتر از این که یک آخر هفته را با این تصویر زیبا شروع کنید!

زیبایی‌های روستای آلاشت تنها به خود روستا، کوچه‌های تنگ و باریکش، سنگفرش‌های خشتی، شیروانی‌های رنگی و چوبی، درختان سیب، آلو و گیلاس آن محدود نمی‌شود. ارتفاعات روستای آلاشت نیز بسیار زیبا و رویایی است. کافی است، راهی سفر به ارتفاعات روستا شوید تا ابرها به استقبال شما بیایند و غرق در مه و طبیعت بی‌نظیر منطقه شوید.

در ورودی آلاشت مازندران یک دو راهی وجود دارد که یکی از آن‌ها وارد روستا شده و مسیر دیگر به سمت امام‌زاده حسن یا به قول محلی‌ها، سرکوه می‌رسد. اگر به سمت امام‌زاده حسن یا سرکوه بروید، شاهد یک جاده جنگلی زیبا خواهید بود که هرچه بالاتر می‌روید، طبیعت بکرتر و رویایی‌تر در انتظار شماست. این منطقه به پارک جنگلی هم معروف است و به دلیل بکر بودنش گردشگران در آن حداقل یک روز اقامت می‌کنند.

گذشته از زیبایی‌های روستای آلاشت و بافت تاریخی آن، چند جاذبه گردشگری مشهور وجود دارد که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم:

  1. موزه مردم شناسی آلاشت

موزه مردم‌شناسی آلاشت، خانه پدری رضاشاه است که محلی‌ها به آن پاهلونی خیل یا پهلوان خیل می‌گویند. این خانه محل تولد رضا شاه بوده و در سال 1348 به ثبت ملی رسیده‌است. این موزه در دو طبقه و به ابعاد 18 در 18 متر بنا شده‌است. در این خانه سنتی می‌توانید با ابزارهای ریسندگی، ظرف‌های فلزی و چوبی، چراغ‌های نفتی و... آشنا شوید.

  1. مسجد آلاشت

مسجد امام حسین آلاشت یکی دیگر از زیباترین مساجد شمال و استان مازندران در روستای آلاشت است که در سال 1352 به دستور محمدرضا شاه پهلوی و توسط استاد حسین لرزاده ساخته شده و نزد مردم بسیار مقدس و مهم است. این مسجد معماری خاص و منحصر به فردی دارد و مصالح به کار گرفته شده در آن عمدتا از سنگ بوده و مناسب اقلیم سرد و کوهستانی منطقه است.

  1. دختر پاک

ساختمان دیگری در جنوب شرقی آلاشت و در جوار روستای گلیان قرار دارد که به دختر پاک شهرت دارد. این ساختمان گویا مقبره یک دختر معصوم و پاک است که بنا به اعتقادات و داستان‌های محلی،  تنها زنان می‌توانند به بازدید از آن بروند و مردان حق بازدید از آن را ندارند. براساس مستندات تاریخی قدمت این بنا به قبل از معبد «آناهیتا» بر می‌گردد و هر سه مشخصه معابد آناهیتا همچون بالای تپه بودن، نزدیک رودخانه و پلان ساختمان مربع-مستطیل در مورد این بنا وجود دارد.

  1. رصدخانه روستای آلاشت

رصدخانه آلاشت در سال 1385 توسط شهداری روستا ساخته شد. این رصدخانه اولین رصدخانه استان مازندران است که در محله کاربار واقع شده‌است و به رصدخانه آیت الله مازندرانی شهرت دارد. در این رصدخانه دو تلسکوپ قوی قرار دارد که با آن می‌توان آسمان پرستاره روستا را تماشا کرد.

چه موقع به روستای آلاشت سفر کنیم؟

با توجه به اینکه روستای آلاشت در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده، بهترین فصل سفر به آن تابستان، مخصوصا مردادماه است که شاه توت‌ها در آن کاملا رسیده‌اند! البته بازدید از این روستای زیبا در فصل پاییز، پادشاه فصل‌ها نیز خالی از لطف نیست.

چه وسائلی برای سفر به آلاشت نیاز داریم؟

برای پاسخ به این پرسش باید به این مسئله توجه کنیم که آیا شب قصد اقامت در منطقه داریم یا نه؟ اما چیزی که مشخص است با توجه به کوهستانی بودن منطقه، همراه داشتن لباس گرم، یکی از واجبات است. اما اگر قصد دارید شب در ارتفاعات آلاشت بمانید و کمپ بزنید. وسایل کمپ کردن همچون کفش کوهنوردی، وسایل روشن کردن آتش، کیسه خواب و ...باید همراه داشته باشید.

در روستای آلاشت کجا اقامت کنیم؟

اگر قصد اقامت در روستا را دارید، می‌توانید از خانه ها و سوئیت‌های شهرداری استفاده کنید. البته اقامت در روستا یک مزیت دیگر هم دارد!

به شما کمک می‌کند تا غذاهای محلی همچون سبزی پلو، کته پلا، خورش آلو ... این منطقه را نیز امتحان کنید.

با توجه به فاصله اندک روستای آلاشت از تهران می‌توان با خودرو شخصی و یا تورهای یک روزه که توسط آژانس‌های مسافرتی همچون امرداد برگزار می‌شود، نیز استفاده کنید. ثبت نام در تورهای یک روزه، این حسن را دارد که شما بدون خستگی و با فراغ بال به راحتی در یک اتوبوس VIP نشسته‌اید و از زیبایی‌ها و جاذبه‌های منطقه بازدید می‌کنید، با دوستانتان معاشرت می‌کنید و در عین حال یک وعده صبحانه و یک میان وعده نیز میزبان آژانس مسافرتی امرداد خواهید بود.