زنجان یکی از شهرهای بسیار جذاب و تاریخی ایران است که بسان قصه‌های هزار و یک شب، داستان‌های مفصل و طولانی در مورد قدمت این شهر تاریخی وجود دارد. این شهر در میانه بزرگراه تهران- تبریز قرار دارد و با توجه به فاصله اندکش از تهران، یک مقصد مناسب برای سفر یک روزه به این منطقه است. تاریخ تمدن، فرهنگ، مهمان‌نوازی مردم این خطه سبب شده که زنجان به یکی از شهرهای جذاب برای گردشگری شهری-تاریخی تبدیل شود. از طرفی دیگر درجه سختی این سفر 1 از 6 بوده و همین سهولت سفر نیز سبب شده که افراد با قدرت جسمانی متوسط هم بتوانند از این شهر تاریخی دیدن کنند.

وبلاگ آژانس مسافرتی امرداد، این بار نیز در یک مقاله کوتاه تخت عنوان «راهنمای سفر یک روزه زنجان گردی» قصد دارد تا شما را با مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی شهر زنجان، راه‌های دسترسی، بهترین زمان سفر به این منطقه و... آشنا کند. پس با ما همچنان همراه باشید.

در مورد پیشینه شهر زنجان چه می‌دانید؟

زنجان در واقع تغییر نام عربی کلمه «زنگان» است که در زمان اعراب این اتفاق افتاده و هنوز خود اهالی زنجان به این شهر زنگان می‌گویند. قدمت این شهر را بنا به روایتی از دوران اردشیر بابکان دانسته‌اند. زنجان دارای اماکن تاریخی متعددی است که در ادامه مهم‌ترین آن‌ها را با یکدیگر مرور خواهیم کرد. چاقوهای شهر زنجان کهن‌ترین سوغاتی این شهر، یکی دیگر از دلایل شهرت زنجان است. قدمت چاقوهای زنجان به صدها سال می‌رسد. 200 نوع چاقوی مختلف به صورت یک تکه در زنجان تولید می‌شوند که هرکدام کاربرد خاص خودشان را دارند. در استان زنجان 26 مقصد گردشگری وجود دارد که اکثرا متعلق به دوره صفوی و قاجاری هستند. در ادامه همانطور که قبلا نیز اشاره شد، ما مهم‌ترین آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر زنجان کدامند؟

  • گنبد سلطانیه

گنبد سلطانیه سومین گنبد بزرگ جهان پس از گنبد کلیسای «سانتا ماریا دل فیوره» و گنبد مسجد «ایاصوفیه» است. این گنبد فیروزه‌ای، در واقع آرامگاه «الجایتو» است که به دستور او در پایتخت ایلخانیان، سلطانیه ساخته شد. این بنا در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو قرار گرفته و لقب قدیمی‌ترین گنبد دوپوش موجود در جهان و بزرگ‌ترین گنبد خشتی جهان را به خود اختصاص داده‌است.

گنبد سلطانیه در بین سال‌های 702 یا 703 تا 712 هجری قمری به دستور اولجایتو یا سلطان خدابنده ساخته شد. طراحی این گنبد هشت ضلعی به عهده وزیر الوجایتو، فضل الله همدانی بود. ساخت این بنای باشکوه به سرپرستی سید علی شاه و با همکاری 3 هزار کارگر انجام شد. پس از اتمام کار ساخت مسجد، 3 سال هم تزیین بنا زمان برد.

  • موزه مردان نمکی زنجان

سفر به شهر زنجان بدون تماشای مردان نمکی آن لطفی ندارد. مردان نمکی نامی است که به 6 جسد مومیایی کشف شده در معادن نمک چهرآباد داده شده‌است. کشف اجساد مومیایی از سال 1372 به صورت اتفاقی در هنگام حفاری معدن نمک در چهرآباد استان زنجان اتفاق افتاد و یکی از آنها کشف شد. در طی سال‌های بعدی به تدریج اجساد دیگر نیز کشف شدند. قدمت تقریبی شش مومیایی به 2000 سال پیش از میلاد مسیح بر می‌گردد. در میان این 6 مومیایی، یک جسد زن و پسر نوجوان نیز وجود دارد.

از میان این اجساد کشف شده، 3 مرد نمکی با قدمت 2300 سال، متعلق به دوره هخامنشیان هستند. 2 مومیایی دیگر متعلق به اواخر دوره اشکانی و اوایل ساسانی بوده و قدمت آنها به1700 سال قبل برمی‌گردد. ششمین مومیایی کشف شده به دلیل نداشتن مجوز حفاری همچنان در معدن باقی مانده‌است. اما با بررسی‌های انجام شده، نشان می‌دهد که قدمت این مومیایی به دوره ساسانی برمی‌گردد.

یکی از اجساد مومیایی در موزه ملی نگهداری می‌شود و 4 جسد دیگر در عمارت ذوالفقاری زنجان نگهداری می‌شود. این خانه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و اکنون به عنوان موزه باستان‌شناسی زنجان استفاده می‌شود.

  • بازار سنتی زنجان

بازار سنتی زنجان، بازاری 15 هکتاری و سنتی است که ساخت آن 8 سال به طول انجامید. سبک معماری این بنا قاجاری است و ساخت آن در دوره آقامحمدخان آقاجار آغاز شد و در دوره فتحعلیشاه به پایان رسید. این مجموعه تاریخی با 56 راه ورودی اصلی و فرعی به شهر متصل می‌گردد. گسترش آن در مرور زمان انجام شد و بناهایی نظیر کاروانسرا، گرمابه، راسته ها و مسجدهای متعدد به آن اضافه شد. بازار سنتی زنجان، پس از بازار تبریز به عنوان طویل‌ترین بازار سرپوشیده خاورمیانه و دومین بازار طولانی سرپوشیده ایران شناخته شده‌است

  • رختشویخانه زنجان

بنای رختشویخانه یا مجموعه تاریخی رخت‌شوی‌خانه، در مرکز شهر زنجان با قدمتی تقریبا یک قرن، در سال 1307 به دستور علی اکبر توفیقی شهردار زنجان در محله معروف «بابا جامال چوقوری» ساخته شد.

هدف ساخت بنای رختشویخانه، ایجاد یک سرپناه گرم و ایمن با آب مناسب برای زنان زنجانی بود تا در آن بتوانند به راحتی ظروف و لباس‌های خود را بشویند. در انتهای رخت‌شوی‌خانه، فضایی برای بازی کودکان تدارک دیده شده بود تا مادران با خیال آسوده به کار و فعالیت خود بپردازند و کودکان نیز در جای امنی بازی کنند. ساخت بنایی با این عظمت با چنین کاربری در جهان مشابهت ندارد. رختشویخانه زنجان هم اکنون پس از تعمیر و مرمت به عنوان موزه مردم‌شناسی مورد استفاده قرار گرفته و در آن انواع لباس‌های محلی، زیورآلات، ابزار و... مورد استفاده زنان زنجانی موجود و در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

  • معبد اژدهای زنجان

معبد اژدها یا معبد داش‎کسن یک بنای سنگی صخره‌ای با قدمتی تقریبی 700 سال است که در دوره ایلخانی در حدود 15 کیلومتری گنبد سلطانیه ساخته شده‌است. در این بنای صخره‌ای نقش دو اژدهای 5 متری به صورت برجسته وجود دارد که نشان از تأثیر فرهنگ مغول و ایلحانی در ایران قدیم دارد. در کنار این دو اژده‌های برجسته، چند محراب اسلامی در دو سمت آن به صورت قرینه حجاری شده‌‌اند. ساخت این معبد پس از مرگ «ارغون شاه» و به دستور خواهر ارغون شاه، «الجای خاتون» خواهر سلطان محمد خدابنده انجام شد. اما ساخت این بنا هرگز پایان نیافت و به صورت نیمه کاره باقی ماند. عده‌ای براین اعتقادند که دستور ساخت این معبد قبل از مسلمان شدن شاه مغول داده شده‌است و بعد از اینکه ایلخانان به اسلام گرویدند، ساخت این معبد متوقف شد.

برخی از باستان‌شناسان نیز معتقدند، قدمت این معبد به پیش از اسلام بر می‌گردد و در دوره ساسانیان ساخته شده اما چیزی از آن باقی نمانده در قرن هشتم در دوره ایلخانی و فرمانروایی مغولان نقوش برجسته اژدها فقط بر آن افزوده شده‌است.

مسیر دسترسی به زنجان چگونه است؟

برای سفر یک روزه به زنجان شیوه‌های مختلف وجود دارد. اگر عاشق صدا و حرکت قطار هستید، می‌توانید پس از بررسی ساعت حرکت قطار تهران-تبریز بلیط تهیه کرده و راهی زنجان شوید. گزینه بعدی استفاده از اتوبوس و یا خودرو شخصی است. اتوبوس مستقیم به سمت زنجان از شهرهای مختلف ایران وجود دارد. به غیر از آن هم می‌توان از اتوبوس‌های بین شهری استفاده کنید و در زنجان پیاده شوید.

گزینه بعدی که روشی راحت و بی‌دردسر است و ما به شما توصیه‌اش می‌کنیم، استفاده از خدمات تورهای یک روزه آژانس‌های مسافرتی همچون امرداد است. در این صورت شما در یک اتوبوس VIP می‌نشینید و ضمن معاشرت با دوستان و نزدیکانتان بدون خستگی و پرانرژی به شهر زنجان سفر می‌کنید. علاوه براین در این سفر یک وعده صبحانه و یک میان وعده مهمان امرداد هستید و در عین حال از اطلاعات لیدر مجرب تور در مورد تاریخ اماکن تاریخی نیز استفاده می‌کنید.

بهترین زمان سفر به زنجان چه موقع است؟

با توجه به اینکه ارتفاع زنجان در مناطق مختلف متفاوت بوده، آب و هوای متنوعی دارد اما بهترین زمان سفر به زنجان می‌تواند در فصول بهار و تابستان باشد که هوای منطقه خنک و مطبوع است. البته در فصول سرد سال همچون پاییز و زمستان نیز می‌توان به این منطقه سفر کرد.

بهترین رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های زنجان کدامند؟

در زنجان رستوران و سفره خانه‌های متعددی وجود دارند که ما در امرداد، تنها به چند نمونه از گلچین‌های آنها اشاره خواهیم کرد:

  • اگر به دنبال محیطی گرم و صمیمی و غذاهای خوشمزه هستید به سراغ سفره خانه و رستوران سنتی زرتشت بروید. این رستوران مناسب خانواده‌ها بوده و در بلوار خرمشهر، روبروی صدا و سیما قرار دارد.
  • رستوران پلو، محیطی دنج و آرام با غذاهای بسیار خوشمزه است. این رستوران در چهارراه معلم قرار دارد.
  • ناصر جگرکی با قدمتی 80 ساله در سبزه میدان، مجموعه جگرکی‌های بازار پایین یکی از جاهای دیدنی با غذاهای خوشمزه زنجان است. در این منطقه شما می‌توانید با غذاهای سنتی زنجان هم آشنا شوید.
  • سفره خانه سنتی کاروانسرای سنگی، مکانی سنتی با غذاهای بسیار خوشمزه و لذیذ که در میدان راه‌آهن قرار دارد.

با توجه به فاصله اندک زنجان از تهران، سفر یک روزه و تماشای مهم‌ترین اماکن دیدنی که در این مقاله به آن اشاره کردیم، برای بازدید از زنجان کافی است اما چنانچه قصد دارید که مدت زمان بیشتری را در این شهر بگذرانید و تمامی جاذبه‌های گردشگری این منطقه را از نزدیک تماشا کنید، نیاز است که به اسکان خود در شب نیز فکر کنید. در ادامه ما چند پیشنهاد برای اقامت شما در زنجان خواهیم داشت.

بهترین جاها برای چادر زدن و یا اقامت شبانه در شهر زنجان کدامند؟

اگر قصد این را دارید که یک شب را در زنجان اقامت کنید، شهرداری زنجان دو مکان برای اسکان موقت تدارک دیده است. استراحتگاه اول، در کنار پارک جنگلی ملت است که می‌توانید در این محل چادر زده و کمپ کنید.

استراحتگاه دوم نزدیک پایانه مسافربری است. این استراحتگاه دارای آلاچیق‌هایی برای استراحت گردشگران و مسافران است که می‌توانید در آن‌ها کمپ کرده و چادر را برپا کنید. علاوه براین هتل‌های باکیفیت همچون هتل جهانگردی زنجان، هتل سپید، هتل پارک، هتل بزرگ زنجان، هتل سپهر در این شهر وجود دارد که می‌توانید برای اقامت چند روزه از آنها استفاده کنید.