دوست دارید آخر هفته‌ای دلنشین در کنار دریاچه‌ای آرام و درختان قد برافراشته توسکا و صدای روح نواز پرندگان داشته باشید؟ کافی است یک کوله پشتی سبک بردارید و راهی سفر به دریاچه شورمست شوید. این دریاچه در فاصله اندک 3 ساعته از تهران قرار دارد.

وبلاگ امرداد قصد دارد این بار از جاذبه‌های دریاچه شورمست، امکانات تفریحی و اقامتی آن با شما صحبت کند و در مورد بهترین زمان سفر به این منطقه اطلاعاتی در اختیارتان قرار دهد. خلاصه به قول معروف از سیر تا پیاز هرآنچه که برای این سفر یک روزه به دریاچه شورمست نیاز دارید، تحت عنوان یک نوشتار کوتاه «راهنمای سفر یک روزه دریاچه شورمست» در اختیارتان قرار دهد. پس با امرداد همراه باشید.

معرفی دریاچه شورمست

دریاچه شورمست، تنها دریاچه طبیعی سوادکوه است که آب آن از چشمه‌های زیرزمینی تغذیه می‌شود. این دریاچه در میان درختان راست قامت و برافراشته توسکا در ارتفاع 940 متر از سطح دریا قرار دارد. وسعت این دریاچه 15 هزار مترمربع بوده و عمق آن بین 5 تا 15 متر متغیر است و یک سوم آن را خزه و جلبک پوشانده است. این دریاچه در موقعیت جغرافیایی خوبی قرار گرفته و حتی در روزهای گرم و شرجی شمال آب و هوای این منطقه مطبوع و دلپذیر است.

موقعیت جغرافیایی و مسیر دسترسی به دریاچه شورمست

دریاچه شورمست در روستایی هم نام با خودش در استان مازندران و در نزدیکی شهرستان سوادکوه و 6 کیلومتری پل سفید قرار دارد.  اگر از تهران قصد سفر به دریاچه را دارید باید از جاده فیروزکوه به سمت قائم‌شهر حرکت کنید پس از طی 65 کیلومتر پس از پل ورسک به شهر پل سفید می‌رسید. در مرکز شهر مسیر به سمت دریاچه شورمست مشخص است پس از طی مسیر آسفالته در نزدیکی دریاچه جاده خاکی می‌شود. اگر بخواهیم به طور تقریبی بگوییم از تهران تا دریاچه حدودا 200 کیلومتر و تقریبا 3 ساعت زمان می‌برد.

ویژگی‌های بارز دریاچه شورمست

همانطور که قبلا هم اشاره شد، عمق این دریاچه بین 5 تا 15 متر متغیر است و همین عمق کم امکان شنا کردن در این دریاچه را فراهم نمی‌سازد، اما در کنار درختان و طبیعت سرسبز و بی‌نظیر این منطقه، صدای پرندگان و قورباغه‌های دریاچه، امکانات رفاهی مختلفی وجود دارد که می‌تواند این سفر کوتاه را دلچسب‌تر کند. از جمله این امکانات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قایق سواری

یکی از امکاناتی که در دل این دریاچه برای گردشگران وجود دارد، قایق سواری است. کافی است یک قایق پدالی اجاره کنید و در دل سکوت دریاچه قایق سواری کرده و از دریاچه شورمست و محیط پیرامون‌تان لذت ببرید. البته می‌توانید بر روی دریاچه تجربه اسکی روی آب هم داشته باشید و کمی آدرنالین خونتان را بالا ببرید!

  • ماهی گیری

یکی دیگر از تفریحات کنار دریاچه شورمست، ماهی‌گیری است. اگر خوش شانس باشید، می‌توانید با صید ماهی نهار روزتان را مهیا سازید.

  • اسب سواری

یکی دیگر از تفریحات کنار دریاچه اسب سواری است. کافی است اسبی را از مردم محلی کرایه کرده و در این فضای دلچسب با اسب سواری لذت سفرتان را دوچندان کنید.

  • دوچرخه سواری

دوچرخه سواری نیز یکی دیگر از تفریحات مفرح اطراف دریاچه است. بعضی از گردشگران همراه خود دوچرخه آورده و در مسیرهای جنگلی پیرامون دریاچه دوچرخه سواری می‌کنند. البته تقریبا هرساله در تابستان دوچرخه سواران حرفه‌ای حتما یک برنامه دوچرخه سواری در این منطقه برگزار می‌کنند.

  • پیاده روی در طبیعت و اطراف دریاچه شورمست و تاب سواری

علاوه بر پیاده روی در دل طبیعت منطقه که بسیار لذت بخش است، در این دریاچه تابی وجود دارد که می‌توانید با تاب بازی در فراز دریاچه لحظات شاد و مفرحی را تجربه کنید.

بهترین زمان سفر به دریاچه شورمست

طبیعت زیبای دریاچه شرمست و محیط پیرامونش در چهار فصل سال زیبا و بی نظیر است. اما با شروع فصل بهار سرسبزی و طراوت این منطقه و فضای دریاچه، سفر به این منطقه را بسیار لذت‌بخش خواهد کرد. در تابستان نیز به دلیل ارتفاع بالای شورمست، خبری از گرما و هوای شرجی نیست، بنابراین سفر به دریاچه بسیار دلچسب خواهد بود. فصل پاییز در هر نقطه از طبیعت خالی از لطف نیست. پاییز شورمست نیز با تابلویی رنگینش به استقبال شما خواهد آمد. زمستان شورمست شاید به دلچسبی فصول دیگر نباشد، اما تماشای هوای سرد جاده و دریاچه برفی نیز خالی از لطف نیست.

اگر بخواهیم به صورت کلی در مورد بهترین زمان سفر به این منطقه صحبت کنیم باید بگوییم، از اواسط اردیبهشت تا اوایل پاییز بهترین زمان سفر به این منطقه است.

امکانات اقامتی دریاچه شورمست

در کنار دریاچه شورمست امکان اقامت شبانه نیز در نظر گرفته شده‌است. در این منطقه به دو صورت می‌توانید شبی به یادماندنی در دل طبیعت برای خود فراهم سازید.

  1. کمپینگ و چادر زدن

 اگر اهل کمپ کردن و چادرزدن در دل طبیعت هستید، با توجه به امکاناتی که در کنار دریاچه برای همین منظور طراحی شده، می‌توانید با پرداخت هزینه اجاره یک سکو بساط چادر زدن و کمپ خود را فراهم سازید.

  1. اجاره ویلا و اقامتگاه

در اطراف دریاچه اتاق و کلبه‌هایی برای اقامت شبانه در نظر گرفته شده که می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید. روش دیگر رفتن به روستای شورمست و اجاره ویلا یا خانه‌های روستایی است.