راهنمای سفر یک روزه ماسوله و دریاچه سقالکسار

راهنمای سفر یک روزه ماسوله و دریاچه سقالکسار

راهنمای سفر یک روزه ماسوله و دریاچه سقالکسار

روستایی پلکانی با سقف‌هایی انباشته بر روی هم و شمعدانی‌های رنگارنگ که از بالکن‌ها و پنجره‌های روستا به استقبال گردشگران می‌آیند، مشهورترین تصویری است که چشمان هر توریستی را مجذوب زیبایی و گرمای محبت ماسوله می‌کند، نمای توصیف شده بسان کارت پستالی است که پس زمینه آن درختان پهن برگ سبزرنگ، آبشار خروشان و هزاران تصاویر ناب و منحصر به فرد دیگر از این منطقه است. این نمای زیبا و جذاب نه تنها به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری مشهور ایران در جهان است، بلکه تصویری به عینه از ماسوله‌ی روح‌نواز است که شما فرصت دارید آن را از نزدیک تماشا کنید و لذت ببرید.

ماسوله یک اثر ثبت شده ملی است که دیدن چندباره آن نیز شما را خسته و دلزده نخواهد کرد. کافی است پس از بازدید و لذت بردن از آن با طی کردن مسافتی حدود 59 کیلومتر در زمانی حدودا 35 دقیقه به پاکیزه‌ترین دریاچه ایران سقالکسار برسید.

وبلاگ امرداد قصد دارد این بار به سراغ « راهنمای سفر یک روزه ماسوله و دریاچه سقالکسار» برود و شما را با تاریخچه و ویژگی‌های این دو مقصد زیبا و دوست داشتنی آشنا کند و سپس مسیرهای دسترسی، شرایط اقامت و ...در این دو منطقه را با شما در میان بگذارد. پس با امرداد همچنان همراه باشید.

معرفی روستای تاریخی ماسوله

روستای ماسوله تنها روستایی است که شما در آن صدای موتور و ماشین را نمی‌شنوید. زیرا با وجود معماری پلکانی آن امکان حضور موتور و ماشین در آن وجود ندارد. بنابراین اگر به دنبال کسب آرامش هستید به روستای ماسوله که اینک تبدیل به شهر شده بروید و یک شب در این فضای دلنشین اقامت کنید و صبح خود را با آواز خروس‌ها و بوی مطبوع نان محلی آغاز ‌کنید.

این روستای تاریخی با قدمت 1000-800 ساله در قرن پنجم تا هشتم از مراکز مهم ایران در زمینه فلزکاری بوده‌است. در این منطقه سفال‌های لعابدار با رنگ‌های مختلف متعلق به دوره سلجوقی پیدا شده که نشان از قدمت این روستا دارد. البته اغلب آثار باستانی پیدا شده در این منطقه متعلق به «کهنه ماسوله» است که در 6 کیلومتری ماسوله جدید قرار دارد. دلیل کوچ اهالی ماسوله از کهنه ماسوله به شهر جدید، زلزله‌ای است که در سال 890 هجری قمری اتفاق افتاده‌است. البته عده‌ای دیگر نیز شیوع طاعون در سال 943 هجری قمری را دلیل این مهاجرت می‌دانند. بنابراین روستا و یا شهر ماسوله، مکانی که اینک به دیدن آن می‌روید از قرن هشتم هجری قمری تبدیل به محل زندگی اهالی روستا شده‌است.

یکی از ویژگی‌های روستای ماسوله اختلاف ارتفاع 120 متری بین پایین‌ترین نقطه تا بالاترین آن است. این روستای 100 هکتاری در کوه‌های تالش در ارتفاع 1050 متری از سطح دریا قرار گرفته‌ و در سال 1354 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده‌است.

معماری خانه‌های ماسوله

بارزترین مشخصه شهر ماسوله که به واسطه آن شهرت جهانی یافته، معماری پلکانی خانه‌های آن است. همانطور که می‌دانید در ماسوله شمال پشت بام هر خانه، حیاط خانه همسایه است. مصالحی که در خانه‌های این منطقه استفاده شده عبارتند از: چوب، سنگ و خشت و اغلب خانه‌ها متراژی کوچک دارند، اما به صورت 2 طبقه ساخته شده‌اند. خانه‌ها تا حدامکان در ارتفاع ساخته شده و با وجود بالکن‌ها و پنجره‌های متعدد از سبک معماری برون‌گرا پیروی می‌کنند. این شهر زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل و خنک دارد و با توجه به این مسئله خانه‌های آنها در بخش جنوبی قرار دارند تا بیشترین میزان تابش خورشید و گرمایش را در زمستان داشته باشند.

در روستای پلکانی ماسوله 3 موزه تاریخ طبیعی ماسوله، میراث فرهنگی و عون ابن علی وجود دارد. گشت و گذار در 4 بازار مشهور این منطقه که در 2 طبقه ساخته‌شده‌اند و بازدید از امام‌زاده عون ابن علی همگی از دیدنی‌های روستای پلکانی ماسوله است.

بهترین زمان سفر به ماسوله

سفر به ماسوله در چهار فصل سال جذاب زیبا و به یاد ماندنی است. اما در اردیبهشت ماه، زیباترین زمان سفر  به این منطقه است. تماشای گل‌های سرخ بر روی دیوارخانه‌ها و گل‌های وحشی خودرو در روستا خارق العاده و هوش ربا هستند. البته تابستان ماسوله نیز با آب و هوای خنکش، ایوان‌های مملو از شمعدانی و جنگل سرسبز و بازارهای پرگردشگرش منظره‌ای مفرح و جذاب است که می‌توان با ثبت عکس‌های به یادماندنی این لحظات را در خاطره‌ها ثبت کرد.

یکی از زیباترین زمان‌های سفر یک روزه به ماسوله، فصل پاییز است. طبیعت با رنگ‌های گرم زرد و نارنجی فضایی رویایی در این منطقه ایجاد می‌کند.  فضای روستا به شلوغی بهار و تابستان نیست و گردشگران کمتری به این منطقه می‌آیند و شما با آرامش بیشتری می‌توانید از فضای پیرامونتان لذت ببرید. روزهای پاییزی ماسوله مخصوصا در ماه آذر فضای خیال‌انگیزی در اختیار شما قرار می‌دهد. بنابراین اگر عاشق باران و سفر در پاییز هستید، ماسوله گردی آن هم در آبان و آذر ماه را از دست ندهید.

تصور کنید که سقف‌های روستای پلکانی تماما از برف پوشیده شده‌اند. این تابلوی سپیدگون، منظره‌ای است که شما در فصل زمستان از ماسوله خواهید دید. بنابراین در فصل زمستان نیز نمای این روستای پلکانی بی‌نظیر است و سفر به آن باز هم خاطره‌انگیز و لذت‌بخش خواهد بود.

اقامت در روستای ماسوله

اگر به ماسوله سفر کردید، پیشنهاد می‌کنیم حتما یک شب در ماسوله بمانید چون شب‌های این روستا و اقامت در خانه‌ها و یا هتل‌های منطقه بسیار جذاب  و به یادماندنی هستند. در این منطقه رستوران‌های مشهوری همچون رستوران نمونه سنتی برادران روحی ماسوله، رستوران و سفره‌خانه سنتی بامداد، رستوران خانه معلم، سفره خانه سنتی بام ماسوله، رستوران ماه سالار کوه، رستوران هزارپله، رستوران لارچشمه و ... وجود دارند که می توانید غذاهای محلی روستا تا آش دوغ و ... را از آنها خریده و نوش جان کنید.

دریاچه سقالکسار

دریاچه سقالکسار، دریاچه‌ای 15 هکتاری و یکی از زیباترین و در عین حال پاکیزه‌ترین دریاچه‌های ایران است که در فاصله 59 کیلومتری از ماسوله و 15 کیلومتری از رشت قرار دارد. منبع تأمین آب دریاچه سقالکسار از طریق بارش باران و چشمه‌های اطرافش است. علت نامگذاری این منطقه به سقالکسار به معنای محل آب خوردن پرندگان، حضور پرندگانی همچون لک و سار در این روستاست که از چشمه‌ی موجود در این منطقه آب می‌نوشیدند. یکی از مناظر بسیار زیبا و مشهور دریاچه سقالکسار که با یک جستجوی ساده در گوگل آن را خواهید دید، تصویر وجود یک خانه با سقف شیروانی نارنجی در وسط دریاچه است که نیمی از آن در داخل آب قرار دارد. گاهی این خانه با بارش زیاد باران تا سقف در آب فرو می‌رود.

پیاده روی، قایق‌سواری، عکاسی، نوشیدن چای و یا خوردن آش و بلال در کنار دریاچه از جمله تفریحات ناب این منطقه است که لذت سفر به سقالکسار را دوچندان می‌کند.

بهترین زمان سفر به دریاچه سقالکسار

بهار و تابستان این منطقه بسیار زیبا هستند. اما ازدحام جمعیت در آن زیاد است. اگر دوست دارید در زمانی خلوت‌تر به بازدید از دریاچه بروید، پیشنهاد ما به شما پاییز و زمستان است. در پاییز رنگ‌های گرم درختان پهن‌برگ در کنار دریاچه تصویری رویایی می‌سازد. زمستان دریاچه نیز خالی از لطف نیست، مخصوصا با برفی که بر روی شیروانی خانه وسط دریاچه می‌نشیند.

محل اقامت دریاچه سقالکسار

برای اقامت در این منطقه چند گزینه وجود دارد. گزینه اول اقامت در خانه‌های روستایی سقالکسار است که در نزدیکی دریاچه قرار دارند. گزینه بعدی کمپ کردن در کنار دریاچه است. این دریاچه امنیت لازم برای برپا کردن چادر را دارد. تنها باید لباس گرم، پتو، زیرانداز و کیسه خواب همراه‌تان داشته باشید. گزینه سوم هم اقامت در ویلا و یا هتل‌های اطراف در رشت، فومن و ... است.

مسیر دسترسی به دریاچه سقالکسار

با توجه به اینکه این دریاچه در استان گیلان و در 18 کیلومتری رشت واقع شده، حدود 40 دقیقه زمان می‌برد تا به این دریاچه پاکیزه برسید. اگر از تهران حرکت می‌کنید، مسافتی حدودا 327 کیلومتر خواهید داشت که حدودا 4 ساعت زمان می‌برد. برای رسیدن به دریاچه باید از اتوبان تهران-رشت به سمت دریاچه حرکت کنید. پس از گذر از امام‌زاده هاشم، وارد جاده فومن-سراوان می‌شوید، ابتدا به بقعه آقا سید شریف در جاده جیرده می‌رسید. پس از گذشتن از بقعه آقا سید شریف با گذشت یک ربع به دریاچه سقالکسار می‌رسید.

در این مقاله سعی براین داشتیم تا شما را با ویژگی‌های بارز دو منطقه ماسوله و سقالکسار آشنا  کنیم. اگر وقت و زمان کافی برای سفرهای چند روزه ندارید، می‌توانید با یک برنامه‌ریزی دقیق و جامع در یک سفر یک روزه از هر دو منطقه بازدید کنید و سپس به سمت تهران بازگردید. چنانچه تمایل به استفاده از خودروی شخصی ندارید و یا احساس می‌کنید در یک برنامه فشرده یک روزه، رانندگی شما را خسته و کسل خواهد کرد، می‌توانید از خدمات  تورهای مسافرتی همچون امرداد استفاده کرده و به بازدید از دو منطقه‌ی مشهور استان گیلان بروید. استفاده از خدمات تورهای یک روزه این امکان را به شما می‌دهد تا ضمن تماشای محیط پیرامون و لذت بردن از آن‌ها سفری امن را تجربه کنید و با دوستانتان به راحتی معاشرت کنید و در عین حال از خدمات تور همچون انوبوس VIP، یک وعده صبحانه و یک میان وعده استفاده کنید. پس اگر قصد سفر یک روزه به این منطقه دارید، توصیه ما به شما استفاده از تور یک روزه ماسوله و دریاچه سقالکسار است تا کمتر از رانندگی خسته شوید و در عین حال از فضای پیرامونتان هم بیشتر لذت ببرید.

برچسب ها:

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در میان بگذارید

اینجا دیده می شوید!

با ثبت نظر، انتقادات و پیشنهادات خود، در انتخاب دیگران سهیم باشید.
منو
بستن

برای نصب وب-اپلیکیشن بر روی دستگاه، به ترتیب زیر عمل کنید :

سیستم عامل Android


سیستم عامل iOS