پله پله بالا رفتن در میان فضای مه آلود و محیطی بی‌نهایت خیال‌انگیز قلعه رودخان، شما را به یاد کتاب پله پله تا ملاقات خدای استاد زرین کوب می‌اندازد. هنگامی که به بالاترین نقطه قلعه رودخان می‌رسید، عظمت و شکوه محیط پیرامونتان شما را به وجدی وصف ناپذیر خواهد رساند.

قله رودخان دژی استوار و محکم است که در ارتفاعات شهر فومن قرار دارد. سفر به قلعه رودخان شما را راهی سفری بهشت گونه تا ابدیت خواهد کرد. تصور قدم گذاشتن بر پله‌هایی که هرکدام از آنها حکایتی تاریخی دارند و قدمتشان به دوره ساسانی می‌رسد، تصوری شگرف، زیبا و به یادماندنی است. گویی تاریخ در مسیر رسیدن به دژ استوار 2.6 هکتار با شما همراست و از اتفاقات آن زمان سخن می‌گوید.

وبلاگ امرداد در یک نوشتار کوتاه اما کامل سعی بر این دارد تا به شما اطلاعات کاملی تحت عنوان «راهنمای قلعه رودخان» در اختیارتان قرار دهد. پس با ما همچنان همراه باشید.

در مورد قلعه رودخان چه می‌دانید؟

قلعه رودخان، بزرگ‌ترین قلعه آجری ایران، دژی استوار با 65 برج و بارو به طول 1500 متر است که در 30 کیلومتری شهر فومن قرار دارد. برخی از کارشناسان قدمت این بنا را به دوران ساسانیان و حمله اعراب نسبت می‌دهند. اما در دوره سلجوقیان این قلعه تجدید بنا شده و فرقه اسماعیلیان الموت از آن به عنوان پایگاه مبارزاتی خود استفاده می‌کردند. این قلعه با وسعت 2.6 هکتار در سال 1354 در فهرست آثار تاریخی ایران به ثبت ملی رسید.

پس از پیمودن 935 پله در نهایت شما به قلعه رودخان می‌رسید. برای رسیدن به این قلعه اسرارآمیز یک پیاده‌روی نیمه سنگین را باید انجام بدهید تا در نهایت به این دژ اسرارآمیز برسید. قلعه رودخان بر روی دو قله برپاشده و فضای کلی آن شامل سه بخش است که عبارتند از

  • بخش شرقی قله: این بخش با دروازه‌ای از قسمت‌های دیگر قلعه جدا بوده و بر روی یک تپه 670 متری ساخته شده‌است. بخش شرقی قلعه بیشر نظامی بوده و شامل دروازه ورودی، در زندان، در اضطراری و چند واحد مسکونی و دو برج بزرگ است
  • بخش میانی: این بخش در پایین‌ترین قسمت قلعه قرار گرفته و دروازه اصلی را هم شامل می‌شود.
  • بخش غربی: این قسمت در روی شیب تند قرار داشته و قسمت‌هایی مثل دروازه ورودی، آب انبار، آبریزگاه، سردخانه و شاه‌نشین قلعه (محل زندگی حاکم و حرمسرای وی) در آن قرار دارد.

وسعت این دژ مستحکم نظامی حدوداً 50 هزارمترمربع برآورد شده و قسمت ارگ یا شاه قلعه، یک ساختمان دو طبقه آجری است.

وجه تسمیه  نام قلعه رودخان چیست؟

با توجه به اینکه، این قلعه در کنار رودخانه بنا شده در گذشته به آن  "دژ رودگان" یا "روگان" می‌گفتند. در گذر زمان این اصطلاح به تدریج تغییر کرد و تبدیل به قلعه رودخان شد. گویش مردم این منطقه به زبان تالشی است و در زبان تالشی به این قلعه، قلعه رخون می‌گویند. البته این قلعه، القاب دیگر همچون قلعه هزارپله، سکسار، سگسار و سگسال هم دارد.

چرا باید به قلعه رودخان سفر کرد؟

همانطور که قبلا هم اشاره شد در سفر به قلعه رودخان شما از حدود 1000 پله باید بالا بروید تا در نهایت به دژی استوار برسید. ویژگی دیگری که علاوه بر ابهت و محکمی دژ باید به آن اشاره کنیم، مسیر رویایی است که شما را در نهایت به دژ می‌رساند. مسیر این قلعه از میان درختان هیرکانی می‌گذرد. مسیری سبز با صدای آواز پرندگان و رودخانه‌ای دلنشین که در تمام مسیر همراه شماست، علاوه بر درختان برافراشته پهن برگ و متنوع منطقه، مردمانی که با لباس‌های محلی در حال فروختن اجناس مختلف خود هستند، غرفه‌های عکاسی با لباس‌های محلی، چای ذغالی گیلانی و ... همگی از جذابیت‌های مسیر رسیدن به قلعه رودخان است.

پس از اینکه 935 پله سنگی را بالا رفتید به سردر درچوبی قلعه خواهید رسید که بر بالای آن کتیبه‌ای وجود دارد که زمان تجدید بنا و فردی که این کار را انجام داده بر روی آن نوشته شده‌است. این بنا در سال‌های 931 تا 918 توسط سلطان حسام الدین مورد بازسازی قرار گرفته‌است. البته اینک کتیبه در موزه رشت نگهداری می‌شود.

چه موقع باید به قلعه رودخان سفر کرد؟

با توجه به اینکه قلعه 665 تا 715 متر از سطح دریا فاصله داشته و در ارتفاعات جنگلی فومن ساخته شده‌است، هوای بسیار خنک و مطبوعی دارد. البته در تابستان هوای قلعه و مسیرکمی شرجی خواهد بود. بهترین زمان سفر به قلعه رودخان بهار و اوایل پاییز است. سفر به قلعه در تابستان علاوه براینکه هوای منطقه شرجی است، خود قلعه نیز بسیار شلوغ بوده و با ازدحام جمعیت روبرو هستید. اگر می‌خواهید در زمانی خلوت‌تر با هوایی مناسب‌تر به این منطقه سفر کنید، اوایل پاییز گزینه بهتری است. تماشای این قلعه در میان رنگ‌های گرم و متنوع پاییزی تصویری بسیار جذاب و به یادماندنی است. اما سفر به این منطقه مخصوصا در زمستان توصیه نمی‌شود.

چطور می‌توان به قلعه رودخان سفر کرد؟

با توجه به فاصله اندک 364 کیلومتری قلعه از تهران می‌توان در زمان کمتر از 4 ساعت به قلعه رسید. بنابراین برای سفر به این منطقه به دو شیوه می‌توان عمل کرد:

  • سفر انفرادی و با ماشین شخصی

برای سفر انفرادی و با خودروی شخصی ابتدا باید وارد اتوبان تهران-رشت شده و سپس به سمت فومن حرکت کنید. پس از رسیدن به فومن، تابلوهای راهنمایی برای رفتن به سمت قلعه وجود دارد که با توجه به آنها می‌توانید به این قلعه تاریخی برسید. فاصله قلعه تا فومن 23 کیلومتر و تا رشت 47 کیلومتر می‌باشد.

  • سفر به صورت گروهی و تورهای یک روزه

معمولا با توجه به اینکه شما باید چیزی حدود 1000 پله را بالا ببرید، خستگی مسیر قطعا خواهید داشت. مخصوصا اگر آمادگی جسمانی مناسبی هم نداشته باشید. بنابراین بهتر است از همچون، امرداد استفاده کنید تا بتوانید در طی مسیر انرژی خودتان را ذخیره کرده و در عین حال از فضای پیرامونتان لذت ببرید و با دوستانتان معاشرت کنید. علاوه براین از خدمات تور قلعه رودخان امرداد، همچون یک وعده صبحانه، اتوبوس VIP و یک میان وعده نیز استفاده کنید.

وضعیت امکانات رفاهی قلعه رودخان چگونه است؟ آیا امکان اقامت در این منطقه وجود دارد؟

چنانچه قصد دارید که یک شب را در قلعه رودخان بمانید در مسیر رسیدن به قلعه تابلوهای خانه‌های روستایی و یا ویلاهای اجاره‌ای وجود دارد که می‌توانید یکی از آنها را اجاره کنید. زمانیکه به قلعه رودخان هم رسیدید، در دامنه آن مغازه‌های متنوعی وجود دارد که می‌توان سوغات و یا وسایل مورد نیازتان را از آنها خریداری کنید. علاوه براین چندین سرویس بهداشتی نیز در ابتدای مسیر وجود دارد.

سفر به قلعه رودخان، یک سفر طبیعت‌گردی-تاریخی با درجه سختی 3 از 6 بوده و مناسب افراد سالمند و یا کودکان نیست. برای سفر به این منطقه، حتما کفش مناسب، باتوم، یک کوله پشتی سبک یک روزه و قمقمه آب همراه خود داشته‌باشید.