هر گوشه استان مازندران زیبایی‌های خاص خودش را دارد. یکی از حیرت انگیزترین مناطق استان مازندران شهرستان سوادکوه است. این منطقه طبیعتی زیبا و سرسبز با آب و هوایی بسیار خنک دارد. یکی از جاذبه‌های دیدنی و طبیعی شهر سوادکوه رودخانه‌ی کسیلیان رود است که سالانه هزاران گردشگر را در فصول گرم سال به سفر به آن تشویق می‌کند تا در حوضچه‌های پیرامون کسیلیان رود حسابی آب بازی و حتی شنا ‌کنند.

وبلاگ امرداد قصد دارد در یک نوشتار کوتاه با عنوان "  راهنمای سفر یک روزه کسیلیان رود" اطلاعات لازم در مورد سفر به منطقه، ویژگی‌های کسیلیان رود، بهترین زمان سفر و ... را در اختیار شما قرار ‌دهد. پس با ما همراه باشید.

کسیلیان رود کجاست؟

کسیلیان رود جنگل‌های هیرکانی منطقه را به دو نیم تقسیم می‌کند. سرچشمه اصلی رودخانه از بخش شرقی ارتفاعات شیرگاه سوادکوه تأمین شده و در نهایت این رود به رود تالار وصل می‌شود.  برای رسیدن به این رودخانه پرهیاهو باید مسیری را در جنگل پیاده بپیماید تا در نهایت به رودخانه کسیلیان رود برسید. قدم زدن در میان جنگل‌های هیرکانی منطقه سوادکوه با قدمت 25 تا 50 میلیون سال و رودخانه‌ای که در میانه آن جاری است، تجربه‌ای مطبوع و دلنشین است که لذت سفر را مضاعف می‌کند. در کسیلیان رود خروشان می‌توانید تفریحات مهیج و مفرحی همچون رودخانه‌نوردی را به همراه دوستان و نزدیکانتان تجربه کنید و لحظات پر شور و شوقی را در یک آخر هفته برای خود مهیا سازید و از هیاهو شهر و استرس‌های زندگی مدرن شهری اندکی فاصله بگیرید

جاذبه‌های گردشگری این منطقه تنها به کسیلیان رود ختم نمی‌شود، آبشار آهکی اسکلیم، آبشار ترز، دهستان لفور، دریاچه شورمست، پل ورسک و سد سنبل از جمله جاذبه‌های گردشکری منطقه سوادکوه و نزدیک به کسیلیان رود است.

بهترین زمان سفر به کسیلیان رود چه موقع است؟

اگر قصد آب بازی در منطقه دارید، بهترین زمان سفر به کسیلیان رود بهار و تابستان است که هوا گرم‌تر بوده و این امکان را برای شما مهیا می‌سازد. در غیر این صورت چهار فصل سال امکان سفر به این منطقه وجود دارد. مخصوصا پاییز که با رنگین شدن برگ‌های جنگل، تصویری زیباتر برای پیاده‌روی در برابر چشمان شما به نمایش گذاشته می‌شود.

آیا در کسیلیان رود امکان اقامت شبانه وجود دارد؟

در این منطقه آلاچیق‌هایی تعبیه شده که می‌توانید چادر در آنها زده و یک شب را در دل جنگل سپری کنید. در مورد غذا نیز رستوران‌های محلی کسیلیان رود، خوشمزه‌ترین غذاها را دارند که می‌توانید سفارش داده و نوش جان کرده و سفر خود را دلچسب‌تر کنید. البته اگر به زندگی در چادر و کمپ کردن نیز عادت ندارید، می‌توانید از خانه های بوم‌گردی و هتل‌های سوادکوه استفاده کنید.

به چند روش‌ می‌توان به کسیلیان رود سفر کرد؟

  1. خودرو شخصی

سفر به کسیلیان رود با خودروی شخصی امکان پذیر است. این منطقه در فاصله 220 کیلومتری از تهران قرار دارد و برای رفتن به کسیلیان رود باید از جاده فیروز کوه راهی سوادکوه و شیرگاه شوید.

  1. استفاده از تورهای گروهی

استفاده از تورهای گروهی یک روزه برای سفر به کسیلیان رود چند ویژگی دارد. ابتدا اینکه شما رانندگی نمی‌کنید و خسته نمی‌شوید و می‌توانید از زیبایی‌های مسیر لذت بیشتری ببرید. دومین مسئله امنیت سفر است. راهنما یا لیدر به همراه راننده مسئولیت امنیت سفر را به عهده دارند و شما با فراغ بال می‌توانید با دوستانتان معاشرت کنید و ...

سومین مزیتی که استفاده از تورهای گروهی دارد، بیمه مسافرتی سفر است و در نهایت سفرهای گروهی مقرون به صرفه‌تر هستند.

سفر یک روزه به کسیلیان رود برای افرادی که محدودیت زمانی دارند، گزینه‎‌ی بسیارمناسبی است، چون فاصله اندکی از تهران دارد و در درجه دوم آخر هفته شما را پرشورتر و پرانرژی می‌کند و می‌تواند شما را کمی از دغدغه‌های زندگی روزمره دور کرده و برای شروع هفته‌ای پرانرژی آماده‌تان سازد. علاوه براین خدماتی که آژانس‌های مسافرتی همچون امرداد برای تور یک روزه به کسیلیان رود ارائه می‌دهند عبارتند از:

  • اتوبوس vip
  • سرو یک وعده اصلی صبحانه
  • سرو میان وعده و آب معدنی بین مسافران
  • بیمه مسافرتی
  • راهنمای مجرب

چه تجهیزاتی برای سفر به کسیلیان رود لازم است؟

 برای سفر یک روزه به این منطقه تجهیزات زیادی لازم نیست. کفش مناسب پیاده‌روی، یک دست لباس اضافی، یک لباس گرم و زیرانداز کل تجهیزاتی است که لازم است همراهتان باشد. در سفر به کسیلیان رود، عکاسی از طبیعت و مناظر بکر منطقه را فراموش نکنید. چنانچه قصد دارید شب را در منطقه بمانید، چادر برای کمپ زدن و کیسه خواب، کنسرو غذا در صورتیکه از رستوران‌های محلی استفاده نمی‌کنید، فراموش نشود.