با قدم گذاشتن بر هر کدام از پله‌های سنگی در ارتفاع  تقریبی2100 متری در دل کوه‌های البرز شما راهی سفری به دل تاریخ و فرقه اسماعیلیان و مخصوصا حسن صباح می‌شوید و در نهایت به قلعه ای اسرارآمیز و تاریخی قلعه الموت می‌رسید. بالا رفتن از 400 پله سنگی کار آسانی نیست و با توجه به همین امر درجه سختی این سفر یک روزه 2 از 6 تعیین شده‌است. سفر یک روزه شما تنها به تماشای قله الموت ختم نمی‌شود، بلکه سفرتان را می‌توانید ادامه دهید تا به دریاچه‌ی زیبای اوان برسید. وبلاگ امرداد شما را دعوت به یک سفر یک روزه در دل طبیعت با امکانات اتوبوس vip ، یک وعده اصلی صبحانه و میان وعده می‌کند.

اگر می خواهید اطلاعات کامل از این سفر جذاب داشته باشید با ما در نوشتار کوتاه" راهنمای سفر یک روزه قلعه الموت و دریاچه اوان" همراه شوید تا اطلاعات لازم و ضروری از محل قلعه الموت، ویژگی‌های آن و دریاچه اوان و امکانات تفریحی و رفاهی منطقه کسب کنید.

وجه تسمیه قلعه الموت چیست؟

نام قلعه الموت از دو بخش «ال» و «اموت» تشکیل شده که اولی از «آلو» یا «اله» به معنی عقاب گرفته شده و اموت نیز به معنای آموختن است. گفته می‌شود یکی از پادشاهان دیلمی توسط یک عقاب می آموزد که قلعه‌ای در منطقه بسازد و نام آن را «آشیانه عقاب» می‌گذارد. البته گروهی دیگر فکر می‌کنند با توجه به اینکه الموت در زبان گیل و دیلم به معنای آموختن است، نام این قلعه «عقاب آموخت» تعبیر می‌شود.

از قلعه الموت چه می‌دانید؟

قلعه الموت، قلعه‌ای 20 هزارمترمربعی به ابعاد 120 متر طول و عرض حدود 35 متر است که در بالای صخره‌ای سنگی قرار داد. این قلعه در سال 1381 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.. ورود به قلعه خداوندگار الموت ممنوع است، اما با توجه به ارتفاعی که شما در طی 45 دقیقه از آن بالا می‌روید، چشم انداز بسیار زیبای در برابر چشمان‌تان هویدا می‌شود که هنر و دانش گذشتگان شما را به شگفتی وا می‌دارد و این سوال در ذهنتان ایجاد می‌شود که به راستی دانش آنها بیشتر بوده یا ما که توانسته‌اند در بالای این مسیر سخت و دشوار قلعه‌هایی بسازند که یکی از آنها قلعه الموت است.

منظره‌ی پیش روی‌تان از بالای قلعه الموت بسیار زیباست. شما شاهد دشت زیبای گازرخان، دره الموت و رودخانه اندج و در دور دست قله سیلان خواهید بود. البته جذابیت سفر به همین جا ختم نمی‌شود، کافی است در طول مسیر هر چند لحظه بالای سرتان را نگاه کنید تا از عقاب‌های تیزبال الموت را ببینید که در آسمان پرواز می‌کنند.

آب و هوای خنک این منطقه در تابستان، آنچنان مطلوب و خنک است که گاهی ما فراموش خواهید کرد در تابستان به این منطقه سفر کرده‌اید و احساس می‌کنید در بهار به تماشای این منطقه خیال انگیز آمده‌اید.

دریاچه اوان کجاست چه ویژگی‌هایی دارد؟

دریاچه‌ای نیگون و بکری به نام اوان، هشتاد و نهمین اثر طبیعی ملی ایران در 75 کیلومتری از قزوین قرار دارد و چشم انداز آن یکی از مشهورترین دریاچه‌های ایران است. این دریاچه در ارتفاع 1850 متری از سطح دریا واقع شده و مساحتی حدود 70 هزار مترمربع دارد. طول و عرض دریاچه  325 متر و 275 متر است. در مورد قدمت دریاچه اوان دانستنی‌های متعددی وجود دارد، گروهی می‌گویند این دریاچه بر اثر لغزش زمین در حدود 500 سال پیش به وجود آمده، اما عده‌ای دیگر معتقدند که اوان بازمانده یک دریاچه بزرگ‌تر همچون کاسپین است که در اثر گذر زمان وسعتش کمتر شده و به شکل دریاچه امروزی درآمده‌است.  منبع تأمین آب این دریاچه از چشمه‌های زیرزمینی و بخش اندکی از بارندگی‌های منطقه است.

مسیر دسترسی به قلعه الموت و دریاچه اوان چگونه است؟

فاصله قلعه الموت تا تهران حدود 240 کیلومتر است که 4 ساعت زمان می‌برد. برای رسیدن به قلعه الموت باید از تهران راهی اتوبان کرج-قزوین شوید، نرسیده به قزوین در 85 کیلومتری این شهر منطقه ای به نام معلم کلایه وجود دارد که جاده آن بسیار سخت و پر پیچ و خم است. به گونه‌ای که 1 تا 4 ساعت زمان می‌برد تا به انتهای آن و قلعه الموت برسید. در 10 کیلومتری معلم کلاویه یک مسیر فرعی وجود دارد که به دریاچه اوان می‌رسد. 10 کیلومتر پس از معلم کلایه دوراهی گرمارود و الموت وجود دارد که با ورود به آن مسیر پر پیچ و خم و کوهستانی قلعه الموت شروع می‌شود. این مسیر با آنکه بسیار سخت و صعب العبور بوده، بسیار زیباست.

بهترین زمان سفر به قلعه الموت و دریاچه اوان چه موقع است؟

بهترین زمان سفر به این منطقه بهار و تابستان است. البته اوایل پاییز نیز هنوز امکان سفر به قلعه الموت و تماشای دریاچه دیدنی اوان وجود دارد. اما از اوایل آبان ماه سفر کردن به قلعه الموت و دریاچه اوان وجود ندارد. زمستان در این منطق حسابی برف می‌بارد و دمای هوا به شدت پایین است.

چنانچه قصد دارید که زمان سفر شما بیش از یک روز باشد و یک شب را در این منطقه بگذرانید، می‌توانید در روستای الموت و خانه‌های بومگردی منطقه اقامت کنید. اما چنانچه قصد دارید در دل طبیعت و در یک منطقه خوش آب و هوا قامت کنید، کنار دریاچه اوان منطقه بسیار خوبی است. در زمستان به علت سردی هوا سطح دریاچه یخ زده و یکی از اماکن بسیار مناسب برای اسکیت سواری است. در تابستان نیز امکان شنا کردن و قایق سواری پدالی بر روی دریاچه وجود دارد.

وسایل مورد نیاز برای سفر یک روزه به قلعه الموت و دریاچه اوان

  1. کفش مناسب پیاده روی
  2. داشتن یک وعده غذای آناده
  3. آب معدنی
  4. زیرانداز
  5. یک دست لباس گرم
  6. چراغ قوه
  7. جعبه کمک های اولیه
  8. باتوم
  9. کرم ضدآفتاب

چنانچه قصد ماندن و اتراق شانه درکنار دریاچه اوان را دارید، کسیه خواب، چادر را فراموش نکنید. انا پیشنهاد امرداد به شما انتخاب یک سفر گروهی یک روزه توسط آژانس مسافرتی امرداد و لذت بردن از محیط و معاشرت بیشتر با دوستان و همراهان است. ضمن اینکه انرژی خود را برای رانندگی  و.. خرج نمی کنید. در عین حال یک وعه اصلی و میان وعده میزبان امرداد هستید.