سفر به شهری که بیش از نیم قرن پایتخت کشور ایران در دوره صفویه بوده‌است، شهر خوشنویسان و قدم زدن در اولین خیابان مدرن ایران تجربه‌ای بسیار شگرف است که شما را با تاریخ این مرز و بوم بیشتر آشنا خواهد کرد. این پایتخت 57 ساله شهری نیست به جز قزوین که در یک قزوین گردی یک روزه می‌توان بخش اعظمی از جاذبه‌های تاریخی این شهر زیبا را از نزدیک تماشا کرد و لذت برد. "راهنمای سفر یک روزه قزوین گردی" یک نوشتار کوتاه اما جامع است که توسط آژانس مسافرتی امرداد برای شما تهیه شده تا با مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر تاریخی بیشتر آشنا شوید. پس همچنان با ما همراه باشید تا اطلاعات کامل اما کوتاه از این شهر دیدنی در اختیارتان قرار دهیم.

گذری کوتاه بر تاریخچه قزوین

اگر بخواهیم در مورد قدمت و تاریخچه قزوین صحبت کنیم باید به دوران ساسانیان بازگردیم. شهر قزوین شاهراه اقتصادی جاده ابریشم در گذر زمان بوده و بازرگانان و تاجران زیادی از این شهر برای عبور کالاهای خود استفاده می‌کردند. قزوین پایتخت بزرگ خوشنویسان ایران، به مدت 57 سال پایتخت ایران در دوره صفویه بوده‌است. این شهر باستانی رتبه نخست آثار باستانی در ایران و رتبه سوم آثار تاریخی در جهان را دارد. علاوه‌براین قزوین در سال 1392 به دلیل داشتن بیشترین باغ قدیمی در اطراف شهر و بوستان 1400 هکتاری در داخلش از سوی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست، به عنوان شهر پاک انتخاب شد.

جاذبه‌های دیدنی قزوین

شهر قزوین فاصله اندکی از تهران ارد و یک مقصد مناسب برای سفرهای یک روزه است. در قزوین گردی امرداد سعی دارد تا شما را با مهم‌ترین جاهای دیدنی این شهر زیبا آشنا کند.

  1. خیابان سپه

در زمان شاه طهماسب صفوی، اولین خیابان مدرن شهری ایران به نام خیابان سپه در قزوین ساخته شد. نام این خیابان از محله‌ای در هرات الهام گرفته شده که شاه طهماسب قبل از پادشاهی در آن زندگی‌ می‌کرده‌است. این خیابان مهم‌ترین اثر تاریخی دوران صفویه است که در زمان شاه طهماسب و شاه عباس برای پذیرایی از سفرای دولت‌های بیگانه و بزرگان از آن استفاده می‌کردند. علت اینکه به این خیابان لقب اولین خیابان مدرن شهری داده شده، مسیر رفت و آمد آن است که به صورت مسیری مستقیم و صرفا برای رفت و آمد ساخته شده و خبری از توپ و تانک و ... در آن نیست. بسیاری از آثار تاریخی این شهر باستانی در مجاور این خیابان قدیمی قرار دارند.

  1. سردر عالی قاپو

یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی شهر قزوین که در سفر کوتاه قزوین گردی به سراغ آن خواهید رفت، سردر عالی قاپو است. این اثر تاریخی تنها سردر باغ سلطنتی سعادت آباد است که در دوره صفویه ساخته شده و امروزه تنها بخشی از آن باقیمانده است. سردر عالی قاپو، بنایی 17 متری است که با خط ثلث علی‌رضا عباسی آراسته شده‌است. این بنا یکی از 7 سردر اصلی ورود به ارگ سلطنتی است و قدمت آن به زمان شاه طهماسب بر می‌گردد. در دوره شاه عباس ظاهر سردر عالی قاپو شکل حاضر را به خود گرفت و در دوره ناصرالدین شاه مقداری مرمت بر روی آن انجام شد. در دوره پهلوی از این بنا به عنوان نظمیه و شهربانی استفاده می‌کردند. در نهایت سردر عالی قاپو در سال 1313 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

  1. سعد السلطنه

در میان آثار تاریخی متعددی که در سفر یک روزه به قزوین توصیه می‌شود به تماشای آن بروید، سرای سعدالسلطنه است. این سرا به وسعت 6.5 هکتار، بزرگ‌ترین کاروانسرای سر پوشیده جهان است که در زمان ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده‌است. مهم‌ترین و ارزشمندترین قسمت بنا، چهارسوق آن است که از تقاطع قائم دو راسته تشکیل شده و بر بالای آن گنبدی بزرگ به صورت کاشی کاری وجود دارد. اطراف این گنبد بزرگ 4 نیم گنبد در 4 طرف وجود دارد که برای نورگیری از آن استفاده می‌کردند.

مجموعه تاریخی سعدالسلطنه یکی از 38 بنای منتخب میراث فرهنگی از دوره قاجاریه و بزرگ‌ترین کاروانسرای درون شهری و یکی از معدود کاروانسراهای سرپای ایران است که عمده مصالح به کار رفته در آن آجر و کاشی است. این بنا بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده دوره قاجار به حساب می‌آید که دارای چندین حمام، سرا، تیمچه، شترخان، راسته، چهارسوق، مسجد، چایخانه و... است.

  1. عمارت کلاه فرنگی

عمارت کلاه فرنگی یا چهل ستون یکی دیگر از جاذبه های دیدنی قزوین گردی است که به صورت دوطبقه ساخته شده است. عمر این بنا به دوره صفویه و زمامداری شاه طهماسب بر می‌گردد و تنها کوشک 500 مترمربعی باقی مانده از عهد شاه طهماسب صفوی است.

  1. بازار قیصریه

بازار قیصریه بخشی از بازار بزرگ قزوین است که 4 دروازه دارد. این بازار یک راسته‌ی فرعی دالان مانند است که که در بازار بزرگ قزوین قرار دارد و محل عرضه‌ی کالاهای گران‌بها و منسوجات عالی است.

  1. حسینیه امینی‌ها

خانه و حسینیه امینی‌ها، متعلق به حاج محمدرضا امینی یکی از تاجران مشهور و ثروتمند قزوینی است که به صورت دو طبقه در سال 1275 هجری قمری ساخته شد. آنچه امروز از این خانه باشکوه برجای مانده‌، 4 حیاط و 3 تالار موازی یکدیگر است که به وسیله ارسی‌ به هم متصل می‌شوند. در گذشته هرساله در ایام محرم و هنگام روضه‌خوانی ارسی‌های زیبا برداشته می‌شد و سه تالار به یکدیگر متصل می‌شدند و محوطه سرتاسر آینه‌کاری و بسیار باشکوهی را برای عزاداری برپا می‌کردند.  طبقه زیرزمین این عمارت فوق‌العاده، شامل سردابه، زیرزمین و شربتخانه و.... است.

  1. حمام قجر

حمام قجر، یکی از کهن‌ترین و بزرگ‌ترین گرمابه‌های قزوین است که برخلاف نامش در دوره صفویه ساخته شده و مساحت آن حدود 1045 مترمربع است. این بنا دو ورودی مجزا برای بانوان و آقایان دارد و به دستور مستقیم شاه عباس دوم صفوی و تحت نظارت «امیرگونه خان قاجار» ساخته شد. حمام قجر در سال 1379 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و در سال 1386 تبدیل به موزه مردم شناسی قزوین شد.

بهترین زمان سفر به قزوین

اگر قصد قزوین گردی دارید باید به شما بگوییم در 4 فصل سال این امکان برای شما وجود دارد. اما با توجه به اینکه شهر قزوین در دامنه‌های البرز واقع شده، زمستان این منطقه سرد و برفی است. بنابراین بهترین زمان سفر به قزوین، بهار مخصوصا اردیبهشت و خرداد ماه خواهد بود. اما در تابستان نیز خبری از هوای گرم در این شهر تاریخی و زیبا نیست و به راحتی می‌توان از اماکن دیدنی آن بازدید کرد.

مسیرهای دسترسی به شهر قزوین

در این بخش راهنمای سفر به قزوین، راه‌های دسترسی به این شهر را با یکدیگر بررسی می‌کنیم. برای رسیدن به قزوین می‌توان از قطار، انوبوس و یا خودروی شخصی استفاده کرد. اما یک روش راحت‌تر و بی دردسرتر نیز وجود دارد و آن هم ثبت نام در تورهای یک روزه آژانس‌های مسافرتی همچون امرداد است. در این تور یک روزه شما دو وعده اصلی نهار و صبحانه به همراه میان وعده میزبان آژانس خواهید بود. علاوه براین سفری راحت، امن و بی‌دردسر در اتوبوس‌های vip امرداد خواهید داشت.

اقامت و خورد و خوراک در قزوین

در شهر تاریخی قزوین مراکز اقامتی و بوم‌گردی‎های متعددی وجود دارد که در صورت تمایل می‌توانید در آنها اقامت کنید. هتل‌هایی همچون هتل 4 ستاره مرمر، هتل 3 ستاره البرز قزوین، هتل خانه سنتی بهروزی قزوین، بوم‌گردی آله آموت

مهم‌ترین رستوران‌های مشهوری که در قزوین وجود دارند نیز عبارتند از: رستوران نمونه، رستوران اقبالی، رستوران مدیترانه قزوین که سرو غذاهای معروف لبنانی را به عهده دارد.

سوغات قزوین 

بخش انتهایی راهنمای سفر به قزوین و قزوین گردی را به سوغات این شهر اختصاص می‌دهیم. صنایع دستی و شیرینی‌های این شهر مهم‌ترین سوغاتی قزوین هستند. مهم‌ترین صنایع دستی قزوین، ملیله دوزی، صنایع حکاکی و قلم زنی است که برای خرید می‌توان به سرای سعدالسلطنه قزوین رفته و از آنجا خرید کنید. باقلوا و نان‌های نازک از جمله شیرینی‌های معروف قزوین هستند که در معروف‌ترین قنادی این شهر، قنادی پرستو می‌توانید نمونه‌های بسیار باکیفیت آن را به عنوان سوغاتی خریداری کنید.