تا به حال نام چلچلی و شرشری را شنیده‌اید؟ می‌دانید که این دو منطقه در کجا هستند؟ اگر اهل طبیعت‌گردی و سفرهای بکر باشید، سفر به این منطقه و تماشای آبشار درازکش یکی از سفرهای جذاب و ناب استان مازندران برای شما خواهد بود. این آبشار زیبای 7 متری در منطقه‌ای به نام چلچلی و شرشری قرار دارد و یکی از 5 آبشاری است که در این منطقه وجود دارد.

وبلاگ امرداد قصد دارد این بار، در مقاله‌ای کوتاه و مختصر توضیحات بیشتری در مورد سفر یک روزه به آبشار درازکش به شما بدهد. این مقاله با عنوان " راهنمای سفر یک روزه آبشار درازکش" به شما اطلاعات لازم در مورد ویژگی‌های آبشار، بهترین زمان سفر، مسیر دسترسی و نحوه اقامت و... به شما می‌دهد.

از آبشار درازکش چه می‌دانید؟

طبیعت‌گردان عاشق سفر به مناطق بکر ایران هستند. بخش عظیمی از مناطق خاص و ناب ایران در استان مازندران قرار دارد. یکی از مناطق بسیار جذاب که می‌توان در بهار و تابستان به آن سفر کرد و حتی در حوضچه‌های آن آب‌تنی کرد، آبشار درازکش است. آبشار درازکش با بلندای 7 متر در ارتفاع 360 متری از سطح دریا در دل جنگل قرار دارد. این آبشار همانطور که گفته شد، یکی از 5 آبشار منطقه است. به غیر از این آبشار می‌توانید آبشار دوم را هم بازدید کنید، اما مسیر 3 آبشار دیگر سخت و ناممکن است و اغلب توصیه نمی‌شود به بازدید از آنها رفت. تورهای یک روزه درازکش هم تنها به بازدید از همین آبشار 7 متری می‌روند.

 آب آبشار درازکش، ابتدا در یک حوضچه ریخته می‌شود که عمق و وسعت زیادی دارد. اما حوضچه‌ای دیگر نیز تقریبا در 200 متری حوضچه اول قرار دارد که به دلیل سنگ‌های زیاد و عمق آب کمش برای آب بازی مناسب نیست. پس از عبور آب آبشار درازکش از این دو حوضچه به صورت رودخانه در جهت شمال مسیرش را ادامه می‌دهد. حجم آب این آبشار در فصل پاییز کاسته می‌شود، اما در بهار بیشترین حجم آب را دارد.

همانطور که اشاره شد، سه آبشار دیگر نیز در طی مسیر وجود دارد که مسیر رسیدن به آنها سخت و مشکل است. بهتر است در کنار آبشار اولی که همان آبشار درازکش است، استراحت کرده و به آب تنی و ماهیگیری بپردازید.

چگونه به آبشار درازکش برسید؟

برای رسیدن به این منطقه باید از بابل به سمت بندپی شرقی حرکت کنید. بندپی بزرگ‌ترین بخش شهرستان بابل بوده و شامل دشت‌ها، جلگه‌ها، جنگل و کوهستان است. پیشه مردم این منطقه بیشتر کشاورزی و دامداری است. کافی است 25 کیلومتر از بندپی شرقی فاصله بگیرید و به سمت جاده موسوم به شیخ موسی مسیرتان را ادامه ‌دهید تا به یک دوراهی برسید. ماشین‌تان را باید در اینجا پارک کرده و بقیه مسیر را پیاده به سمت آبشار حرکت کنید. مسیر پیش روی شما مسیری خاکی و کمی سخت است و پیاده روی آن تقریبا 15 تا 20 دقیقه زمان می‌برد. اگر خودروی شما آفرود است، نیازی به پارک کردن آن در روستا نیست، می‌توانید این مسیر را با کمی سختی با ماشین بروید. دو ساعت زمان کافی است تا کل مسیر خاکی را طی کنید. البته اگر این سفر یک روزه را با آژانس‌های مسافرتی همچون امرداد بروید، یک نیسان سواری جذاب در دل جنگل هم خواهید داشت. پس از اتمام مسیر خاکی پس از طی تقریبا 10 دقیقه پیاده‌روی در نهایت به آبشار درازکش می‌رسید. این منطقه 5 آبشار دارد که آبشار درازکش اولین آنهاست.

بهترین زمان سفر به آبشار درازکش چه موقع است؟

همانطور که قبلا نیز اشاره شد، با توجه به پرآب بودن این آبشار در فصل بهار، بهترین زمان سفر به آن بهار و تابستان است که آب آبشار حجم بیشتری دارد و از طرفی دیگر هوا نیز برای آب‌تنی و شنا مناسب‌تر است. با توجه به اینکه در این مسیر امکان کمپ کردن و چادر زدن وجود ندارد، چنانچه قصد دارید یک شب در منطقه بمانید باید برای اقامت به شهرهای اطراف همچون آمل و یا بابل بروید.

بهترین گزینه برای سفر به آبشار درازکش، سفر یک روزه است که ضمن بهره بردن از فضای پیرامون‌تان شب را به سمت محل زندگی‌تان بازگردید.

نکات مهمی که در سفر یک روزه به درازکش باید رعایت کنید

  1. همانطور که اشاره کردیم مسیر رسیدن به آبشار درازکش کمی سخت است. میزان سختی سفر به آن 3 از 6 بوده، بنابراین حتما باید از کفش مناسب استفاده کنید. چون مسیر رسیدن به آبشار پوشیده از گل و سنگ است و نیاز به کفش مناسب دارید که لیز نخورید.
  2. در اطراف آبشار به دلیل پوشش گیاهی انبوه جا برای نشستن وجود ندارد.
  3. بهتر است یک دست لباس اضافی، یک لباس گرم و باتوم در کوله یک روزه خود داشته باشید.