ییلاق فیلبند، بام شرقی مازندران، فضایی مه آلود و زیباست که سفربه آن امکان ندارد از ذهن شما فراموش شود. این طبیعت سرسبز در استان مازندران واقع شده و اگر شانس با شما همراه شود، اقیانوس ابری غلیظ بر فضای روستای فیلبند مستولی می‌شود که زیبایی این بام شرقی را دوچندان خواهد کرد.

وبلاگ آمرداد قصد دارد در یک مقاله جامع و کوتاه با عنوان "  راهنمای سفر یک روزه ییلاق فیلبند" اطلاعات لازم در مورد ویژگی‌های روستای فیلبند، امکان اقامت، مسیر دسترسی، بهترین زمان سفر به این منطقه و ... را در اختیار شما قرار دهد.پس با ما همراه باشید.

ییلاق فیلبند کجاست؟

بر فراز ابرها در بام شرقی مازندران آخرین روستا در منطقه چلاو، ییلاق فیلبند است . این روستا در ارتفاع 2300 متری از سطح دریا و در 86 کیلومتری بابل و 56 کیلومتری آمل قرار دارد. جاده‌ای که شما را به سمت ییلاق فیلبند هدایت می‌کند، جاده‌ای پر پیچ و خم است و در طی این مسیر شما شاهد درختان تک و یا گروهی ، دشت‌ها و مراتع وسیع، چشمه‌های کوچک و بزرگ متعددی هستید که مشهورترین آنها چشمه لار است.

ییلاق فیلبند یک منطقه کوهستانی است که به دلیل آب و هوای معتدلش، طبیعت بی‌نظیرش، زندگی ساده مردمانش و اقیانوس ابری که در اکثر اوقات بر این منطقه مستولی است، هرساله هزاران گردشگر را به تماشای خود دعوت می‌کند. تماشای اقیانوس ابرهایی که به سمت شما می‌آید و حس مه خنک بر پوست صورت و همه پیکر، لذتی فراموش نشدنی است که تکرار چندباره‌اش هم شما را خسته نخواهد کرد.

از جاذبه‌های گردشگری فیلبند چه می‌دانید؟

  • روستای سنگچال و جنگل چلاو

طبیعت بی‌نظیر روستای سنگچال و جنگل چلاوه مسیر مناسبی برای پیاده‌روی در اطراف ییلاق فیلبند است.پوشش گیاهی این منطقه به صورت درختان تک و یا گروهی است و بیشتر فضای پیرامون روستا را دشت‌ها و مراتع با کلبه های چوبی و دام‌های در حال چرا احاطه کرده‌است. اطراف فیلبند رودخانه‌ای وجود ندارد، اما چشمه‌های معدنی متعددی در این منطقه وجود دارد که مشهورترین آنها «چشمه لار» است. چشمه لار دارای خواص بسیار خوبی برای بیماری‌های کلیوی و استخوان درد است.

  • اقامت در کلبه‌های چوبی ییلاق فیلبند

یکی دیگر از جاذبه‌های روستای فیلبند، اقامت در کلبه‌های چوبی منطقه است. یک شب اقامت در کلبه‌های قدیمی روستای کوهستانی بام شرق مازندران به همراه صدای جیرجیرک‌ها و سوختن چوب در شومینه و بارانی از ستاره‌ها که گویی بر آسمان فیلبند پاشیده شده‌اند، تجربه‌ای وصف ناپذیر و بسیار لذت‌بخش است که هرگز فراموشش نخواهید کرد.

  • صعود به قله حصین بن

از آنجا که فیلبند در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد، بسیاری از کوهنوران برای صعود به قله حصین بن به این منطقه می‌آیند. این روستا در ارتفاع 3700 متری از سطح زمین قرار دارد. مسیر صعود آن بسیار سخت بوده و نیاز به مهارت و تجهیزات مناسب کوهنوردی دارد.

چگونه به ییلاق فیلبند می‌رسید؟

مسیر دسترسی به ییلاق فیلبند از طریق جاده هراز است. فاصله این روستای خوش آب و هوا از تهران حدود 170 کیلومتر است. این فاصله زیاد نیست، اما به دلیل پر پیچ و خم بودش حدودا 4 ساعت زمان می‌برد. در واقع مسافت جاده از تهران تا ابتدای جاده فیلبند 140 کیلومتر است که 3 ساعت زمان می‌برد. 30 کیلومتر باقیمانده آن از ابتدای جاده تا روستا، مسیری پر و پیچ و خم بوده و1 ساعت زمان می‌برد.

به چند روش‌ می‌توان به ییلاق فیلبند سفر کرد؟

  1. خودرو شخصی

سفر به ییلاق فیلبند به همراه خودروی شخصی یکی از شیوه‌های سفر به این منطقه است. پس از طی کردن مسیر و رسیدن به روستا، می‌توانید یکی از خانه‌های روستایی را اجاره کرده و شب را در دل این ییلاق کوهستانی بگذرانید. البته معمولا ساکنین روستا، به افراد غریبه به راحتی خانه اجاره نمی‌دهند. اما اگر بخواهیم به صورت کلی سخن بگوییم، سفر با خودروی شخصی به این منطقه بسیار لذت بخش خواهد بود به شرطی که از سلامت خودروی خود اطمینان کامل داشته باشید. اگر قصد دارید با خودروی شخصی به منطقه سفر کنید، بهتر است از ماشین‌های آفرود استفاده کنید تا در صورتیکه منطقه گل و لای بود، دچار مشکل نشوید.

  1. استفاده از تورهای گروهی

استفاده از تورهای گروهی یک یا دو روزه برای سفر به ییلاق فیلبند چند ویژگی دارد. ابتدا اینکه شما رانندگی نمی‌کنید و خسته نمی‌شوید و می‌توانید از زیبایی‌های مسیر لذت بیشتری ببرید. دومین مسئله این است که سفر شما امن‌تر خواهد بود و راهنما یا لیدر به همراه راننده مسئولیت امنیت سفر را به عهده دارند و شما با فراغ بال می‌توانید با دوستانتان معاشرت کنید و ...

سومین مزیتی که استفاده از تورهای گروهی دارد، فراهم کردن محل اقامت بوم‌گردی در سفر است که به عهده تور بوده و شما دغدغه‌ای از این بابت ندارید. بیمه مسافرتی و مقرون به صرفه بودن سفر با تور نیز از جمله محاسن دیگر سفر با تور است.

سفرهای یک روزه به فیلبند برای افرادی که محدودیت زمانی دارند، گزینه‎‌ی مناسبی است، چون می‌توانند یک آخر هفته مناسب برای خود مهیا سازند. علاوه براین خدماتی که آژانس‌های مسافرتی همچون امرداد برای تور یک روزه به فیلبند ارائه می‌دهند عبارتند از:

  • اتوبوس vip
  • سرو یک وعده اصلی صبحانه
  • سرو میان وعده و آب معدنی بین مسافران
  • بیمه مسافرتی
  • راهنمای مجرب

بهترین زمان سفر به فیلبند چه موقع است؟

آب و هوای فیلبند به دلیل ارتفاع بالای 2300 متری‌اش از سطح دریا، همواره خنک است، اما در برخی از فصول سال همچون بهار به دلیل بارندگی بیشتر، تابش آفتاب و وزش باد و.... زیباتر است. البته هوای منطقه در این فصل سال هنوز سرد است، بنابراین بهتر است یک دست لباس گرم همراه خود داشته‌باشید. در فصل تابستان نیز هوا هنوز خنک بوده اما به نسبت بهار گرم‌تر خواهد بود، ولی امکان دیدن اقیانوس ابر در این فصل سال درییلاق فیلبند کمتر است. در پاییز و زمستان هوای فیلبند بسیار سرد بوده و به ندرت به این منطقه کسی سفر خواهد کرد و روستا تقریبا خالی از سکنه است.