تور غار چال‌نخجیر یکی از زیباترین سفرهای یک روزه امردادتور است که شما را به یکی از زیباترین غارهای زنده آهکی دنیا می برد. در این غار شما به تماشای استلاگمیت و استلاگتیت‌های غار و معبد خورهه می‌روید. تور غار چال‌نخجیر یک سفر طبیعت‌گردی-تاریخی است و درجه سختی آن یک از شش بوده، بنابراین یک سفر راحت و ساده است که نیاز به آمادگی جسمانی بالا ندارد. امردادتور در این سفر یک روزه، یک وعده اصلی صبحانه و یک میان وعده میزبان شما خواهد بود. با ما همراه باشید تا در مورد غار چال‌نخجیر و معبد خورهه اطلاعات بیشتری کسب کنید.

غار چال‌نخجیر با عمری 70 میلیون ساله و همچنان پویا و زنده

غار چال‌نخجیر یکی از غارهای بسیار شگفت آنگیز و زنده‌ی دنیاست که می توان به جرأت آن را یکی از زیباترین پدیده‌های خلقت دانست. این غار آهکی در استان مرکزی و 11 کیلومتری شمال شرقی شهر دلیجان در ارتفاع 1716 متری از سطح دریا قرار گرفته‌است. قدمت غار چال‌نخجیر به دوران سوم زمین‌شناسی و حدوداً 70 میلیون سال برآورد شده‌است. غار چال‌نخجیر در سال 1368 کشف و از سال 1381 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. غار چال‌نخجیر یک غار طبقاتی که 95 درصدش از رسوبات آهکی و مابقی سنگی تشکیل شده‌است. دمای هوای آن بین 7 تا 14 درجه سانتی‌گراد متغیر بوده و هوایی بسیار مطبوعی دارد به گونه‌ای که شما با مشکل تنفسی روبر نخواهید شد. غار چال‌نخجیر به صورت سه طبقه ساخته شده که طبقه اول و سوم آن دارای سفره‌های زیرزمین و دریاچه است. زمین شناسان طول غار چال‌نخجیر را 12 کیلومتر تخمین زدند که تا به امروز تنها 6 متر آن کشف شده‌است. در بازدید از این غار آهکی شما تنها به تماشای 1200 متر آن می روید. این مسیر 1200 متری با کف‌سازی و نورپردازی‌های بسیار زیبا بر روی بلورهای کلسیت شما را به تماشای اشکالی بسیار شگفت‌انگیز همچون عقاب، لاک‌پشت، گوزن، کبوتر می‌برد. علاوه براین در این غار شما به تماشای انسان و حتی تندیس‌های بزرک و آویزهای بلورینی می‌روید. عظمت و زیبایی آن‌ها به گونه‌ای است که شما را ساعت‌ها مبهوت و متحیر زیبایی‌هایش خواهد کرد.

غار چال‌نخجیر دارای تالارهای متعدد و زیبایی همچون سفره عروس، دریاچه، برزخ، باغ وحش، چهلچراغ و تالار زیبایی‌ها است، اما مشهورترین این تالارها، تالار  چهلستون نام دارد.

معبد خورهه

معبد خورهه یک بنای اعیانی به وسعت 3 هزارمترمربع برجای مانده از دوره اشکانیان است، محوطه تاریخی خورهه به با توجه به آثار باستانی و گورهایی که در آن کشف شده، متعلق به دوره اشکانی، اسلامی و سلجوقی است. این محوطه باستانی شامل دو ستون 8 متری، بقایای فروریخته از ستون‌ها و بخشی از دیواره‌های سنگی است که در طی 6 مرحله عملیات کاوش در این منطقه به جای مانده‌است. اولین بار معبد خورهه در دوره ناصرالدین شاه مورد کاوش قرار گرفت که تصاویری از این کاوش در کاخ گلستان موجود است.

معبد خورهه در 48 کیلومتری شمال شرقی شهرستان محلات استان مرکزی قرار گرفته و اصطلاح خورهه در اوستا به مفهوم محل برآمدن خورشید معنا شده البته خورهه در همین کتاب به معنای یک منطقه یلاقی نیز هست.