دوست دارید آبشاری با قامتی سبز گونه را از فاصله نزدیک تماشا کنید؟ تور آبشار بولا، سفری یک روزه است که شما را راهی استان مازندران و منطقه حفاظت شده به همین نام می‌کند. درجه سختی تور آبشار بولا، 3 از 6 بوده و نیاز به داشتن آمادگی جسمانی و تجهیزات لازم دارد. امردادتور در این سفر یک روزه یک وعده صبحانه و یک میان وعده میزبان شما خواهید بود.

آبشار بولا کجاست؟

همان‌طور که قبلاً هم گفته شد، آبشار بولا یا اوبن در استان مازندران در نزدیکی پارک ملی کیاسر و پناهگاه حیات وحش دودانگه و چهاردانگه قرار دارد. اگر شما هم به مانند ما دوست دارید تا این آبشار عریض را که با خزه‌های سرسبز پوشیده شده از نزدیک تماشا کنید، باید راهی جاده فیروزکوه شوید و سپس مسیر روستای پل سفید و سنگده را پیش بگیرید.

آبشار اوبن یا بولا به مساحت 37592 هکتار در مرز طبیعی میان دو استان مازندران و سمنان در ارتفاع 1750 متری واقع شده و همواره آب و هوای مرطوب و سردی دارد. حجم آب این آبشار بسیار مناسب بوده و منبع تأمینش نیز از آبشارهای بالادست آن است. پوشش گیاهی این منطقه حفاظت شده غنی بوده و شامل درختان سر به فلک کشیده همچون راش، ممرز، بلند مازو، توسکا، گلابی، گیلاس وحشی و آلوچه است. در سفر به آبشار بولا جنگل‌نوردی را در شیبی تند آغاز خواهید کرد، اما مناظر ناب و دیدنی‌های پیرامونتان به قدری زیباست که شما غرق شگفتی‌های آن‌ها شده و متوجه شیب نسبتا بالای مسیر نخواهید شد. در میانه جنگل‌نوردی این منطقه حفاظت شده به تدریج صدای آبشار پرآب بولا را خواهید شنید که به شما نوید پایان مسیر را می‌دهد. بهتر است در کنار آبشار اوبن بنشینید و کمی استراحت کنید. سکوت طبیعت و صدای روح‌نواز آبشار شما را از دغدغه‌های زندگی شهری دور کرده و آرامشی وصف‌ناپذیر برایتان به ارمغان خواهد داشت.

بهترین زمان سفر به آبشار اوبن چه موقع است؟

در چهار فصل سال تماشای آبشار اوبن زیبا و منحصر به فرد خواهد بود. اما در فصل بهار، فصل نوشدن جنگل، آبشار اوبن هم طراوت و تازگی خاص خود را خواهد داشت و شاید بهترین زمان سفر به این منطقه را بهار دانست. اما از زیبایی‌های پاییز پادشاه فصل‌ها هم نمی‌شود به راحتی گذشت، پاییز در منطقه بولا هم به تمام و کمال هنرنمایی خواهد کرد. تنها نکته‌ای که باید در نظر بگیرید، سردی هوا، بارندگی فراوان و ارتفاع این منطقه در فصل پاییز و زمستان است. در صورتی که در این دو فصل راهی جنگل بولا شدید، حتما تجهیزات مناسب همراه داشته باشید.

چه تجهیزاتی برای سفر به آبشار بولا لازم داریم؟

با توجه به درجه سختی و جنگل‌نوردی در شیب تند، کفش مناسب و یک دست لباس اضافی از تجهیزات لازم و ضروری است، همراه داشتن باتوم در طی سفر نیز می‌تواند پیمایش این مسیر را راحت‌تر کند. بهتر است، با توجه به ارتفاع و خنکی این منطقه یک لباس گرم نیز همراه داشته باشید تا در صورت لزوم از آن استفاده کنید. به یاد داشته باشید در این سفر یک وعده نهار سبک نیز در کوله‌پشتی خود همراه داشته باشید، تا نهار آن را میل کنید.