همیشه انتخاب یک چمدان با ابعادی مناسب که با نیاز ما نیز سازگار باشد و هم از وزن مجاز برای حمل کردن هم بالاتر نرود، یکی از دغدغه های همیشگی مسافران در سفرهای هوایی می باشد. اما خیلی از محدودیت های موجود باعث پیچیده تر شدن این موضوع می شوند. این موضوع زمانی پیچیده تر می شود که با قوانین و استاندارد های هر خطوط هوایی (air-line) برای سفر با چمدان دستی در داخل کابین هواپیما آشنایی نداشته باشیم.

جدا از آگاهی کامل نسبت به محدودیت های اعمال شده برای حمل مقادیر مایعات، ژل یا خمیر در کیف دستی خود، به یاد داشته باشید که باید در ظرف های جداگانه با ظرفیت حداکثر۱۰۰میلی لیترنگهداری شوند و در کیسه های پلاستیکیِ شفاف مهر و موم شده که ابعادشان از۲۰× ۲۰سانتی متر یا ۷.۹ × ۷.۹ اینچ تجاوز نکند، قرار داده شوند. در نتیجه تا زمانی که خطوط هوایی بین المللی محدودیت های ابعاد و وزن چمدان دستی داخل کابین را به مرحله استاندارد سازی برسانند، ما لیستی از ابعاد و وزن مجاز برخی از خطوط هوایی و ایرلاین های معتبر دنیا را آماده کرده ایم، تا شما بتوانید تمرکزتان را روی رسیدن به موقع به ورودی فرودگاه و لذت بردن از پروازتان قرار دهید.

ایر فرانس (Air France)

تعداد: در کلاس اقتصادی برای هر نفر و هر پرواز فقط حمل یک چمدان داخل کابین مجاز است.
پرواز هایی با مسیر طولانی در کلاس پرواز اقتصادی درجه ۱،دو عدد چمدان داخل کابین مجاز است، این شامل کلاس درجه ۱ و کاری (business) هم میشود. مجموع وزن کیف دستی و متعلقات آن نباید بیش تر از ۱۲کیلوگرم یا ۱۸ کیلوگرم باشد که این بستگی به کلاس کابین شما دارد.
ابعاد: صرف نظر از کلاس پرواز ها در مجموع ابعاد برای همه چمدان ها یکسان است.
محدودیت وزن: برای کلاس اقتصادی و کلاس اقتصادی درجه ۱، محدودیت وزن وجود دارد -اطلاعات پایین را بخوانید- با این حال هر کدام از مسافران کلاس کاری درجه ۱، مجاز به حمل دو چمدان (حداکثر ۱۸ کیلوگرم ) هستند.
سایر عوامل:کیف پوشاک ،کیف دستی در نظر گرفته می شود با این حال لپ تاپ و دوربین وسایل شخصی حساب نمی شوند.

ایر عربیا (Air Arabia)

تعداد: مسافران اجازه حمل یک عدد کیف دستی را دارند.
ابعاد: حداکثر ابعاد با محاسبه دستگیره و چرخ و جیب ها (۵۵×۴۰×۲۰) سانتی متر (۲۲×۱۶×۸) می باشد.
محدودیت وزن : ۱۰کیلوگرم
عوامل دیگر: یک کیف با سایز استاندارد به کودکان زیر ۲ سال تعلق میگیرد (برای مواردی که کودک در طول سفر نیاز دارد).

امارات (Emirates Airline)

تعداد: برای کلاس اقتصادی یک چمدان دستی مجاز است و اما برای کلاس درجه یک و کاری مسافران مجاز به حمل۲ چمدان داخل کابین هستند.
ابعاد: در کلاس اقتصادی ابعاد چمدان داخل کابین باید (۵۵× ۳۸ ×۲۰ سانتی متر) باشد. مسافرانی که قصد سفر به هندوستان را دارند فقط مجاز به حمل یک چمدان داخل کابین با ابعاد (۵۰×۴۰×۲۰) سانتی متر هستند.
محدودیت وزن: همه کلاس های پروازی محدودیت وزن تا ۷ کیلوگرم را برای حمل چمدان داخل کابین به طور یکسان اعمال می کنند.
عوامل دیگر: به خاطر داشته باشید مشکلی برای سفر با اقلام بدون گمرک خریداری شده در فرودگاه وجود ندارد، و شرایط حمل مایعات را هر کشور خودش تعیین می کند.

لوفتهانزا (Lufthansa)

تعداد: مسافران پرواز های کلاس اقتصادی و اقتصادی درجه ۱،مجاز به حمل یک چمدان داخل کابین و کلاس درجه یک و کاری اجازه حمل دو چمدان داخل کابین را دارند.
ابعاد: موضوع محدودیت ابعاد در تمام کلاس های پرواز مطرح است و در خصوص کیف پوشاک ابعاد نباید از (۵۷×۵۴×۱۵) سانتی متر بیشتر باشد.
محدودیت وزن: محدودیت وزنی یکسان در تمام کلاس ها اعمال شده است.
عوامل دیگر: یک وسیله شخصی دوم با ابعاد (۳۰×۴۰×۱۰) سانتی متر مجاز به حمل می باشد . مسافران ممکن است دستگاه ارتوپدی و صندلی کودک را همراه خود بیاورند.

قطر ایرویز (Qatar Airways)

تعداد: یک عدد چمدان داخل کابین در کلاس اقتصادی مجاز به حمل می باشد. و مسافران کلاس های کاری و درجه۱ اجازه حمل دو عدد چمدان داخل کابین را دارند.
ابعاد: محدودیت ابعادِ یکسان (۵۰ ×۳۷× ۲۵ سانتی متر) در تمام کلاس ها اعمال شده است.
محدودیت وزن: حداکثر وزن مجاز برای حمل چمدان داخل کابین در کلاس های کاری و درجه۱، ۱۵ کیلوگرم که دو برابر بیشتر از حد مجاز کلاس اقتصادی است، می باشد.
عوامل دیگر: مسافران در طول پرواز اجازه حمل یک وسیله شخصی نظیر دوربین، دستگاه های ارتوپدی، وسایل کودکان و یا اقلام بدون گمرک خریداری شده، را دارند.