کاریز کیش

گفته میشود کاریزکیش یا کهریز به معنای قنات حدود 2500 سال پیش توسط ساکنان شهر هاریه ساخته شده است.قنات مجموعه ای از چاه های عمودی در امتداد هم با یک شیب ملایم است که مسیر آب را هدایت میکند .
کاریزکیش یک نمونه عالی از قنات های متعدد با تکنولوژی باستانی است و همچنین این تکنولوژی مدرن, فرآیند تصفیه آب را بسیار کارآمدتر ساخته است و برای بازدیدکنندگان فرصتی جهت روبرو شدن با زیرساخت این سیستم باستانی شگفت انگیز را فراهم می کند.این ساختار جهت جمع آوری ، پاک سازی و ذخیره سازی آب برای ساکنان جزیره ساخته شده است. کاریز کیش امروزه،به یک شهر زیرزمینی شگفت انگیز و تورسیتی تبدیل شده است،سقف مرجانی کاریز 8 مترارتفاع دارد و مساحت این شهر 10000 متر مربع می باشد که شامل 3 قنات و 274 چاه در 14 متری.عمق زمین است .کاریز کیش با آب و هوای دلپذیر و نسیم خنک در طول تابستان های گرم جزیره خلیج فارس لحظاتی بسیار لذت بخشی را برای ساکنین و توریستها فراهم می سازد.
کاریزکیش توسط ساکنانش مدت ها پیش رها شده است و به دست فراموشی سپرده شده است. . در سال 1378،توسط منصور حاجی حسینی (بنیانگذار مجموعه فرهنگی کاریز)، جزیره کیش شروع به ساختن یک مجتمع خرید زیر زمینی کرد و این امر منجر به پیدایش دوباره کاریز شد.دیوار های مرجانی کاریز و ترمیم با ملات و سنگ های بسیار زیبا و همچنین ترکیب باستانی و مدرن جلوه ی منحصر به فردی به این شهر زیرزمینی داده است. این مجموعه در حال حاضر دارای 3 مجموعه ی رستوران سنتی ،مجموعه قایقرانی به طول تقریبی 700 متر مشابه غارعلیصدر همدان طراحی شده  و همچنین دارای مجموعه ی موزه ی کاریز می باشد. در یکی از راهرو های کاریز اثر فسیل یک لاک پشت با قدمت حدود 570 میلیون سال مشاهده میشود.کاریز کیش نماد یک موزه زنده برای انسانهایی که به دنبال گشت و گذار در تاریخ هستند می باشد.

ما در این مقاله سعی داشتیم شما را با یکی از مکان های شگفت انگیز جزیره کیش آشنا کنیم امیدواریم که لذت برده باشید.جهت اطلاع از شرایط تور کیش به صفحه آن مراجعه فرمایید