جاذبه های نایین اصفهان

جاذبه های نایین اصفهان

نایین اصفهان، یکی از زیباترین و شگفت انگیزترین شهرهای کویری ایران در حاشیه کویر مرکزی است که جاذبه ها و دیدنی های آن باعث شده تا خیلی ها نایین را به عنوان نگینی در حاشیه کویر بشناسند. نایین در ۱۷۰ کیلومتری یزد و ۱۴۰ کیلومتری شرق اصفهان واقع شده است. نایین از سطح دریا ارتفاعی برابر با ۱۵۸۰ متر دارد بنا بر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت شهرستان نایین در سال ۱۳۸۵ برابر با ۵۵ هزار نفر اعلام شده است. طبق بررسی های انجام شده قدمت نایین و جاذبه های تاریخی آن را در حدود سه هزار سال برآورد کرده اند. معماری نایین، برگرفته از معماری اصیل و کهن ایرانی است و با اطمینان می توان گفت نایین اصفهان، یکی از شاهکارهای هنر ایرانی است. بیشتر جاذبه‌های گردشگری نایین قدمتی دیرینه دارند و متعلق به معماری دوران مختلف هستند. به همین دلیل همواره می توان نایین را در فهرست تور داخلی برای سفرهای داخل کشور دانست. در این مقاله مهمترین و زیباترین جاذبه های گردشگری نایین را معرفی خواهیم کرد؛ پس همراه ما باشید.


1) نارین قلعه (قلعه نارنج)

نارین قلعه یا قلعه نارنج یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین بناهای تاریخی نایین است که در مرکز بافت تاریخی این شهر واقع شده و از دوران پارتیان و قبل از اسلام به یادگار مانده است. ناریین قلعه به صورت چند ضلعی است و چندین برج در گوشه اضلاع آن قرار دارند. در سفر به نایین حتما بازدید از این قلعه ی تاریخی را که در فهرست آثار ملی ایران (از فهرست آثار ملی ایران بیشتر خواهیم گفت) نیز به ثبت رسیده است، فراموش نکنید.

Castle

2) خانه تاریخی پیرنیا (موزه مردم شناسی نایین)

این مجموعه که یکی از مهمترین و اصیل ترین خانه های تاریخی شهر نایین است، با معماری ای برگرفته از معماری خانه های کویری ایران ساخته شده است. این خانه که در دوران صفوی ساخته شده، قدمتی در حدود 400 سال داشته و قسمت های مختلفی مانند دالان‌های متعدد، هشتی، غلامگردش،‌ ایوان شاه‌نشین و باغچه دارد. در حال حاضر این خانه محل نمایندگی میراث فرهنگی نایین و موزه مردم‌شناسی نایین است.

Muze

3) مسجد جامع نایین یا مسجد علویان

مسجد جامع نایین را می توان معروف ترین جاذبه تاریخی گردشگری این شهر کویر دانست. این مسجد با الهام از مسجد پیامبر مدینه به سبک خراسانی بنا شده است. معماری بی نظیر این مسجد و ذوق و هنری که در ساخت آن به کار رفته است، گویای اصالت و زیبایی آن است.

Jameh

4) قلعه محمدیه یا آشورگاه

قلعه محمدیه یکی از معروف‌ترین بناهای نایین است که در بالای کوهی مشرف به محله محمدیه احداث شده است و قدمتی چند صد ساله دارد.

5) بازار تاریخی نایین

بازارها، همواره یکی از جاذبه های گردشگری خصوصا در شهرهای تاریخی محسوب می شود. بازار تاریخی نایین نیز جذابیت های فراوانی برای بازدید دارد و از قدیمی‌ترین بازارهای سنتی ایران و اصلی‌ترین معبر مهم و مرکز تجاری شهر نایین در دوران گذشته بوده است.

Bazar

6) خانه تاریخی امامی

خانه تاریخی امامی نیز یکی دیگر از خانه های تاریخی نایین است که با معماری کویری ساخته شده است و زیبایی ها خاص خود را دارد. خانه تاریخی امام در محله تاریخی «کلوان» قرار گرفته و متعلق به دوران صفویه است. نکته جالب در مورد این این خانه این است که در دوران حکومت قاجاریان به‌عنوان خانه امام جمعه شهر نایین یعنی «خاندان امامی‌ها» و «محمد سعید امامی» استفاده می‌شده است.

emami

7) آب انبار معصوم خانی

شهرهای کویری ایران پر از آب انبارهای کوچک و بزرگ هستند. آب‌انبار معصوم‌خانی نایین نیز، یکی از آب‌انبارهای اصلی این شهر است که توسط فرد خیری به همین نام در دوران پهلوی در محله «چهل دختران» کنار «دروازه چهل دختران» ساخته شده و به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

از دیگر جاذبه های گردشگری نایین می توان به مصلی شهر نایین، خانه ناریخی فاطمی، حمام قدیمی نوآباد، مسجد شیخ مغربی و مسجد خواجه خضر اشاره کرد.

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در میان بگذارید

اینجا دیده می شوید!

با ثبت نظر، انتقادات و پیشنهادات خود، در انتخاب دیگران سهیم باشید.
منو
بستن

برای نصب وب-اپلیکیشن بر روی دستگاه، به ترتیب زیر عمل کنید :

سیستم عامل Android


سیستم عامل iOS