کشور زیبای ارمنستان همواره یکی از محبوبترین مقاصد گردشگری برای تور خارجی بین ایرانیان بوده است. اگر برای اولین بار است که به ارمنستان یا ایروان سفر می کنید و یا برای چندمین بار ارمنستان و تور ارمنستان را برای سفر خود انتخاب می کنید، دانستن برخی نکات از این کشور زیبا و توریستی، خالی از لطف نیست. در این مقاله کوتاه سعی داریم مهمترین و کاربردی ترین نکات سفر به ارمنستان را معرفی کنیم تا سفری به یادماندنی و لذتبخش به ایروان (شهر صورتی) داشته باشید. پس همراه ما باشید.


1) در مورد مقصدتان تا می توانید اطلاعات کسب کنید.

قبل از سفر به هر کشوری، سعی کنید اطلاعاتی از مقصد مورد نظرتان جمع آوری کنید. دنیای اینترنت می تواند اطلاعات زیاد و گوناگونی را در اختیار شما قرار دهد. به این ترتیب در مورد تمام مسائل پایه‌ای اطلاعات کافی به دست می‌آورید. به طور مثال راهنمای سفر به ارمنستان، وضعیت آب و هوا، جاذبه های گردشگری ارمنستان، هتل ها و غیره، به راحتی در دنیای اینترنت وجود دارند. البته توجه داشته باید که این اطلاعات را از سایت های معتبر و معروف کسب کنید.

2) همواره مقداری ارز به همراه خود داشته باشید.

شاید بدترین اتفاق در سفر به یک کشور خارجی این باشد که هنگام رسیدن به مقصد متوجه شوید ارز به همراه خود ندارید. ارمنستان نیز از این قائده مستثنی نیست. در ایروان مراکز فروش ارز یا تبدیل آن به وفور پیدا می شود، اما انجام حساب و کتاب و خرید ارز، برای مسافرانی که تازه از گرد راه رسیده اند، اغلب کار سخت و حوصله بری است. واحد پول ارمنستان درام نام دارد و هر ۱۰۰۰ درام معادل ۶۰۰۰ تومان ایران یا ۲.۵ دلار است.

3) به قوانین خاص هر کشور احترام بگذارید.

زمانی که به عنوان مسافر به کشوری وارد می شوید باید به تمام قوانین احترام بگذارید. ایروان یکی از امن ترین و آرام ترین شهرهای جهان برای گردشگران است.

4) قبل از سوار شدن در تاکسی، هزینه آن را جویا شوید.

معمولا تاکسی‌ها به ازای هر کیلومتر، صد تا صد وپنجاه درام (۶۰۰ تا ۹۰۰ تومان) دریافت می‌کنند. اما بهتر است قبل از سوار شدن، هزینه را چک کنید تا موقع پیاده شدن، گرفتار هزینه بالای تاکسی نشوید.

5) اجباری برای پرداخت انعام در رستوران ها وجود ندارد.

پولی که بابت غذا در رستوران می‌پردازید مالیات و دستمزد را هم شامل می‌شود. با این حال مجبور نیستید مبلغی را به عنوان انعام به پیشخدمت رستوران پرداخت کنید. اما اگر مایل بودید، می‌توانید به پیشخدمت ۵۰۰ درام (۳۰۰۰ تومان) یعنی حدود یک دلار بپردازید.

6) قاطع اما مودبانه برخورد کنید.

وقتی در حال خرید هستید، احتمالا از سوی فروشنده تشویق می‌شوید که تمام اجناسی را که دیده‌اید، خریداری کنید. حتی ممکن است تمام اجناس مشابه را تک تک به شما معرفی کنند. اگر از این رفتار فروشنده آزرده شدید، سعی کنید همیشه خونسرد باشید، لبخند بزنید و به فروشنده بگویید که مایل به خرید جنس نیستید.

7) حتما پول نقد همراه خود داشته باشید.

واحد پول ارمنستان درام است به همین دلیل تمام فرآیند‌های خرید و فروش در ایروان توسط درام انجام می‌شوند. البته بعضی از فروشگاه ها و مراکز خرید ایروان، ارز را هم قبول می کنند. اما برای این که گرفتار پرداخت پول در هنگام خرید نشوید، سعی کنید مقداری درام ارمنستان همراه خود داشته باشید.

8) با مردم ایروان ارتباط برقرار کنید.

شاید در نگاه اول به نظر برسد که مردم ایروان رفتار خوبی با یکدیگر ندارند. اما به هیچ وجه این گونه نیست و مردم ایروان مردمی مهمان نواز هستند و به خوبی از گردشگران و توریست های این شهر پذیرایی می کنند و اگر نیاز به کمک داشته باشند، آنها را راهنمایی می کنند.