مسجد کبود تبریز

مسجد کبود تبریز

مسجد کبود تبریز یا مسجد جهانشاه، یکی از زیباترین و برترین آثار تاریخی این شهر زیبا بوده که معماری بی نظیر آن به لطف کاشی‌های معرق فیروزه‌ای و لاجوردی و انواع خطوط ظریف و هنرمندانه آن را به یکی از جاذبه های گردشگری تبریز تبدیل کرده است. شهرهای ایران همواره از گذشته دارای مساجد بسیاری بوده اند. به طوری که تقریبا در هر شهری می توانید یک مسجد جامع پیدا کنید. مساجدی که از گنبدهای باشکوه و زیبا و طاق‌های متقارن آنها گرفته تا کاشی کاری ها هنرمندانه و ظریف، انها را در زمره برترین و شاخص ترین آثار تاریخی و گردشگری قرار داده است. یکی از زیباترین مساجد ایران مسجد کبود تبریز است که در سفر به تبریز حتما باید از آن دیدن کنید.


این مسجد طبق کتیبه‌ی سردر آن در سال ۸۴۵ هجری شمسی و در زمان سلطان جهانشاه مقتدرترین حکمران سلسله قراقویونلو و به دستور دختر او صالحه خانم بنا شده‌ که یکی از معروف‌ ترین ساختمان‌های آن زمان بوده است. مسجد کبود را «فیروزه ی اسلام» نیز می نامند. دلیل این نامگذاری تنوع و ظرافت کاشی‌کاری و انواع خطوط به‌ کار رفته در آن و به‌ ویژه به دلیل رنگ لاجوردی کاشی‌کاری‌های معرق آن است که زیبایی خاصی به این مسجد بخشیده است.

Kabud

هنگام ورود به این مسجد، چیزی که بیش از همه جلب توجه می کند، دیوارهای فاقد کاشی‌های آبی زیبایی است که اسم مسجد از آن گرفته شده است. زخم‌های این مسجد آثار تخریب به‌ جامانده از زلزله‌ی سال ۱۱۵۸ شمسی است. بازسازی این مسجد در سال 1318 شروع شد، اما متاسفانه هیچگاه به پایان نرسید. با وجود فقدان کاشی‌ها که بسیاری از آن‌ها در پشت مسجد به نمایش درآمده است، نمونه‌های فاخری از خطاطی نفیس اسلامی در داخل این مسجد به‌چشم می‌خورد که بیانگیر تاریخ این مسجد است. خطوط کوفی و ثلث و همچنین طرح‌های اسلامی و هندسی مختلف به طراحی نعمت‌الله البواب، خوشنویس مشهور سده نهم، زینت‌بخش دیوارهای مسجد شده‌اند و چشم هر بیننده ای را به خود جذب می کند. آرامگاه جهانشاه در بخش جنوبی مسجد کبود قرار دارد و طاق‌های آجری اطراف آن یادآور بازار تاریخی تبریز هستند. یکی از ویژگی های مساجد ایرانی، نحوه نوردهی و روشنایی آنها بوده که به دلیل معماری بی نظیر و هوشمندانه آنهاست. پنجره های مسجد کبود تبریز نیز به‌طرز هوشمندانه‌ی فضای داخلی را روشن می‌کنند، امکان کار با سایه و نور را برای عاشقان عکاسی فراهم کرده است. در سفر به تبریز حتما بازدید از این مسجد تاریخی و زیبا را در برنامه های خودتان قرار دهید تا سفری به یادماندنی به شمال غرب ایران داشته باشید.

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در میان بگذارید

اینجا دیده می شوید!

با ثبت نظر، انتقادات و پیشنهادات خود، در انتخاب دیگران سهیم باشید.
منو
بستن

برای نصب وب-اپلیکیشن بر روی دستگاه، به ترتیب زیر عمل کنید :

سیستم عامل Android


سیستم عامل iOS