برج کج پیزا یا (Leaning Tower of Pisa) یکی از زیباترین و شگفت انگیزترین جاذبه های گردشگری کشور ایتالیا است که در شهر پیزا واقع شده است. این برج یکی از برج های کج دنیاست که محبوبیت و شهرت خاصی در جهان پیدا کرده است. شاید دیده باشید اغلب گردشگران و توریست هایی که برای دیدن این برج به ایتالیا سفر می کنند، ژست خاصی را برای عکاسی انتخاب می‌کنند؛ دست‌هایی که به اصطلاح در کنار این برج قرار داده شده‌اند تا مانع از افتادن برج پیزا شوند! اما این برج حقایقی جالب و شنیدنی دارد که دانستن آنها خالی از لطف نیست. همراه ما باشید.


برج پیزا در عصر رنسانس ساخته شده است. یعنی زمانی که بسیاری از ثروتمندان و طبقه اشراف در اروپا و خصوصا ایتالیا در رقابت با یکدیگر برای استخدام هنرمندان و معماران معروف برای ساخت بهترین و زیباترین آثار معماری بوده اند. دلیل نام گذاری این برج، انحراف در جهت جنوب غربی است. جالب است بدانید که تا قبل از این و در زمان ساخت برج پیزا، انحراف آن به سمت جنوب شرقی بوده است. اما بعدها به دلیل فونداسیون ضعیف و نداشتن پایه‌ای محکم، پس از ساخت برج در سال ۱۱۷۳، به سمت جنوب غربی، یعنی انحراف حال حاضر، کج می شود. عملیات ساخت و ساز برج در سال 1178 پس از آن که به طبقه سوم رسید، متوقف شد. چرا که بنا شروع به فرو رفتن داخل زمین کرده بود. در قسمت منحرف شده‌ی برج، ارتفاع به ۵۵ متر می‌رسد و بلندترین قسمت آن ۵۶ متر است. برج پیزا در پشت کلیسای جامع و میدان Duomo واقع شده است. برج پیزا یکی از برج هایی است معمار اصلی آن مشخص نیست. عده‌ای معتقد هستند که معماری به نام Bonanno Pisano این بنا را ساخته است. در نهایت ساخت برج توسط دو نفر به نام‌های Giovanni di Simone و Tommano Simone مجددا آغاز شد. مهندسان برای مهار انحراف این برج تصمیم گرفتند تا ۴ طبقه‌ی بعدی را به نحوی بسازند که یک طرف از طرف دیگر بلندتر باشد. این دستکاری موجب شد که برج در جهت مخالف، منحرف شود.

Pizza

نکاتی از برج پیزا ایتالیا:

1) برج پیزا وزنی در حدود 14700 تن دارد.

2) این برج ۲۹۷ پله دارد و راه‌پله‌ی شمالی آن در طبقه‌ی هفتم از دو پله تشکیل شده است.

3) مراحل ساخت بنا از سال ۱۱۷۳ تا ۱۳۷۲ میلادی طول کشیده است.

4) قبل از آغاز مرمت برج در سال 1990، برج با زاویه ای در حدود 5.5 درجه کج شده بود.

5) با پایان یافتن مرمت برج در سال 2001، زاویه انحراف آن به 3.99 درجه رسید.

6) این برج ۸ طبقه است. شکل برج پیزا استوانه‌ای بوده و برای رسیدن به بالای آن از 294 پله بالا بروید!

7) زمانی که داخل برج قرار می‌گیرید، انحراف آن را به وضوح حس می‌کنید. حتی ممکن است احساس سرگیجه کنید! زیرا برج شبیه یک منحنی به‌نظر می‌رسد.

8) برج پیزا در مجموع ۲۰۷ ستون دارد و از دور شبیه به یک کیک چند طبقه به نظر می‌رسد.

9) در جریان جنگ جهانی دوم، نازی‌ها از این برج به عنوان پست بازرسی استفاده می‌کردند که این موضوع باعث شد تا برج پیزا از حملات نظامی در امان باشد.

10) طبق گفته‌ی مهندسان، فرو رفتن این برج از سال ۲۰۰۸ متوقف شده است و این برج حداقل برای مدت ۲۰۰ سال دیگر محکم و استوار باقی خواهد ماند. پس اگر برای دیدن این برج مشتاق هستید، قبل از فرو ریختن آن حداقل یکبار به ایتالیا سفر کنید و از این مجموعه ی حیرت انگیز ساخته دست بشر لذت ببرید.