چتر کهنسال ترین موجود زنده دنیا بر سر مسافران

چتر کهنسال ترین موجود زنده دنیا بر سر مسافران

چتر کهنسال ترین موجود زنده دنیا بر سر مسافران

سرو ۴۵۰۰ ساله ابر کوه یزد، مسن ترین موجود زنده ایران،دومین درخت کهنسال جهان می باشد.بعضی از افسانه ها کاشتن آنرا به زرتشت پیامبر نسبت میدهند.
درخت عظیم الجثه سرو ابرکوه که در شهر ابرکوه واقع در استان کویری یزد قرار گرفته است، به روایتی پیرترین موجود زنده دنیا محسوب شده و گردشگران داخلی و خارجی زیادی هر ساله جهت بازدید از آن به این منطقه سفرمی کنند.
شهر ابرکوه  یزد یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران می باشد که در مرکز ایران و در محدوده استان یزد قرار گرفته است. در حال حاصر آثار باستانی بسیار زیادی از روزگاران گذشته در این شهر تاریخی به جای مانده است که نشان از وجود تمدنی بیاد ماندنی و قدیمی را دارد. یکی از این جاذبه های تاریخی و شگفت انگیز سرو تاریخی ابرکوه می باشد. اثری که اگر آن را جزوی از عجایب این شهر و حتی ایران، بدانیم اغراق نکرده ایم.
در گذشته ای نه چندان دور، دانشمندانی از ژاپن و روسیه پس از بازدید از سرو ابرکوه، سن و قدمت آن را تا ۸۰۰۰ سال برآورد کردند؛ اما الکساندر روف، دانشمند معروف روسی عمر این درخت را میان ۴۰۰۰ تا ۴۵۰۰ سال برآورد کرده است.  لازم به ذکر است حمدالله مستوفی هم در کتاب مشهور نزهت القلوب که در سال ۷۴۰ هجری قمری تالیف شده است، درباره این سرو آورده است: آنجا سروی است که در جهان شهرتی عظیم دارد. چنانچه سرو کشمیر و بلخ شهرتی داشته و اکنون این از آنها بلندتر و بزرگ تر است. حتی برخی مورخان پا را فراتر نهاده و معتقدند نهال این درخت را یافث، پسر نوح کاشته است. اختلاف نظر بسیار و درباره چند هزار سال سن این زنده ترین موجود تاریخ دنیا هم نمی تواند از اهمیت این جاذبه گردشگری کشورمان بکاهد و توجه بیش از پیش به این جاذبه تاریخی و گردشگری ضرورتی انکار ناپذیر می باشد.

برچسب ها:

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در میان بگذارید

اینجا دیده می شوید!

با ثبت نظر، انتقادات و پیشنهادات خود، در انتخاب دیگران سهیم باشید.
منو
بستن

برای نصب وب-اپلیکیشن بر روی دستگاه، به ترتیب زیر عمل کنید :

سیستم عامل Android


سیستم عامل iOS