دریاچه نئور اردبیل

دریاچه نئور اردبیل

استان اردبیل، یکی از زیباترین استان های شمالی ایران بوده که مانند دیگر استان های همجوار خود، از طبیعتی بی نظیر، زیبا و شگفت انگیز برخوردار است. وجود دریای خزر در مجاورت اردبیل، ارتفاع بالا، کوهستانی بودن، وجود دشت ها و ییلاقات متنوع و البته قرار گرفتن در مسیر ورود جریان های آب و هوایی از غرب کشور، باعث شده تا اردبیل از موهبت چشم اندازها و جاذبه های طبیعی خدادادی بسیاری برخوردار شود. یکی از بکرترین و زیباترین جاذبه های این استان، دریاچه نئور اردبیل است که جلوه ی خاصی به اردبیل بخشیده است.


دریاچه نئور، که یکی از جاذبه های گردشگری این استان هم محسوب می شود، به عنوان بزرگترین دریاچه طبیعی و آب شیرین اردبیل شناخته شده و در 48 کیلومتری جنوب شرقی اردبیل، در یکی از دره‌های کوهستان باغیرو با مساحتی بالغ بر 210 هکتار و عمق متوسط 5 متر، در ارتفاع حدود 2500 متر از سطح دریا واقع شده است. به باور برخی از کارشناسان دریاچه نئور مرتفع ترین دریاچه یخچالی بازمانده از دوران باستان محسوب می شود که زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده است.

Neor

دریاچه نئور، در واقع از دو دریاچه کوچک و بزرگ تشکیل شده که در فصل بهار با ذوب برف ها در کوه ها و دامنه آنها و جاری شدن آب به سوی پایین دست، به یکدیگر می پیوندند و دریاچه بزرگ نئور را تشکیل می دهند. دریاچه نئور به دلیل داشتن اکوسیستمی کم نظیر و شگفت انگیز، به عنوان منطقه حفاظت شده، تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد و به سبب برخورداری از ارزش های زیستگاهی، اکوتوریستی، زنبورداری، کشاورزی و دامداری نیز ارزش و اهمیت بسیاری دارد. دلیل نامگذاری این دریاچه، این است که نام نئور دارای ریشه ای مغولی است و این کلمه در این زبان به معنای دریاچه است. در ترکی آذربایجانی نیز، نئور، به دریاچه کوچکی که رودخانه ای به آن نمی ریزد اتلاق می شود. یکی از جاذبه های دیدنی اطراف این دریاچه وجود گیاهان وحشی و دارویی است. گل های وحشی در سراسر دشت می رویند و شکفته می شوند و بهشتی تماشایی را به چشمان شما هدیه می کنند. تماشای اسب هایی که در کنار دریاچه نئور و طبیعت زیبای آن زادانه به این سو و آن سو می روند، منظره ای است که هر جای دیگری نمی توان آن را پیدا کرد.

دریاپه نئور زیستگاه بسیاری از پرندگان آبی، مهاجر و غیر مهاجر، و پستانداران است. آب و هوای خوب این منطقه در کنار پوشش گیاهی مناسب و البته امنیت بالای این منطقه باعث شده تا نئور و طبیعت اطراف آن بهترین مکان برای حضور حیات وحش باشد.

نئور یکی از جلوه های ارزشمند طبیعت ایران و دارای ارزش و اهمیت خاصی برای ساکنان منطقه است، پس در سفر به آن، مراقبش باشید و با آلوده کردن آن به وسیله زباله های‌تان حیات جانداران را به خطر نیندازید.

برای سفر به دریاچه نئور، فصل بهار و تابستان که طبیعت منطقه در اوج شکوفایی خود قرار دارد و آب وهوای مطبوع و دلپذیر منطقه، لذت آن را دو چندان می کند، بهترین زمان سفر به دریاچه نئور هستند.

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در میان بگذارید

اینجا دیده می شوید!

با ثبت نظر، انتقادات و پیشنهادات خود، در انتخاب دیگران سهیم باشید.
منو
بستن

برای نصب وب-اپلیکیشن بر روی دستگاه، به ترتیب زیر عمل کنید :

سیستم عامل Android


سیستم عامل iOS