همه چیز در خصوص بلیط چارتری

همه چیز در خصوص بلیط چارتری

همه چیز در خصوص بلیط چارتری

چارتر چیست

چارتر در لغت به معنای اجاره کردن و یا دربست اجاره کردن می باشد و در شرکتهای هواپیمایی، چارتر به معنی اجاره هواپیما یا صندلی‌های آن به صورت یکجا و دربست است. اگرچه این اصطلاح برای اجاره بخشی از هتل، اتاق یا تخت‌های آن یا اجاره وسایل نقلیه هم به کار می‌رود. در حقیقت این اصطلاحی است برای هرچیزی که قابلیت اجاره کردن به صورت یکجا را داشته باشد.



از دلایل اصلی پرطرفدار بودن بلیطهای چارتری قیمت بسیار ارزان آنها می باشد که بر میگردد به این مساله که آژانس‌های گردشگری به صورت عمده و دربستی اقدام به خرید یک پرواز خاص و پر طرفدار و یا پر رفت و آمد می‌کنند، که تخفیف‌هایی شامل حالشان می‌شود که در نظر گرفتن آن تخفیف ها برای خریدار نیز به صرفه می باشد. از همین جهت است که مسافران بلیط های چارتری معمولا شرکت‌ها و سازمان‌هایی هستند که در آنها کارمندانشان زیاد سفر می‌روند و به جای خرید تکی، یکجا اقدام به خرید بلیط چارتری می‌کنند تا هزینه‌ها کمتر شود
پروازهای چارتر در مسیرهای پررفت و آمد و شهرهای پرمسافر بیشتر از سایر مسیرها هستند و شرکت‌های چارترکننده یا آژانس‌های مسافرتی معمولا در این مسیرها همه صندلی‌های یک هواپیما یا قسمتی از آنها را به صورت کلی می‌خرند و این دلیل پایین آمدن قیمت‌ها می‌شود.البته چارتر فقط مختص به بلیط هواپیما نبوده و در خصوص قطار و یا اتوبوس و حتی هتل ها هم وجود دارد اما نوع پروازی آن شناخته شده تر می باشد.
البته شرکت‌های هواپیمایی برای رقابت با هم و به فروش رفتن تمام این بلیط ها حداقل سود ممکن را روی آنها اعمال میکنند تا مشتری برای خرید تمایل بیشتری از خود نشان دهد. یکی دیگر از مزیت های این بلیط ها این است که هرچه زمان کمتری به پرواز باقی مانده باشد، قیمت آنها در ارزان‌ترین حالت ممکن قرار می گیرد، چون شرکت چارترکننده پول همه صندلی ها یا اتاق های یک هتل را از قبل پرداخت کرده و ترجیح می‌دهد همه آنها پر باشند حتی با پایین ترین قیمت ممکن. برای مثال گاهی می‌توانید بلیط پرواز تهران- کیش را در حالت چارتری با یک پنجم قیمت اصلی آن خریداری نمایید.
در چارتر دو اصطلاح وجود دارد، یکی چارتر کننده که آژانس‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی هستند و تعدادی از صندلی‌های یک هواپیما یا همه آن، یا بخشی از تخت‌ها و اتاق های یک هتل یا همه آن را به صورت یکجا کرایه می‌کنند و در طرف دیگر ایرلاین یا هتلی قرار دارد که صندلی یا تخت‌ها و اتاق هایش را اجاره می‌دهد و به چارتردهنده معروف است. اگر شرکت یا آژانسی همه صندلی های یک پرواز خاص را اجاره کند  (Full Charter) و اگر تعدادی از صندلی های یک پرواز را اجاره کند در اصطلاح به آن (Seat Charter) می گویند.



معایب و مزایای بلیط های چارتر چه هستند:
مهمترین نکته بلیط چارتری، ارزان بودن آن نسبت به بلیط عادی می باشد و دلیل پرطرفداربودنش هم همین است، ولی این موضوع تنها یک طرف جریان می باشد. در سمت دیگر باید توجه داشته باشید که در صورت خرید بلیط چارتری امکان تغییر زمان پرواز وجود ندارد و یا در صورتی که از آن استفاده نکنید امکان پس دادن آن و دریافت پول‌تان نیز به حد اقل می رسد البته با توجه به قوانین ایرلاینهای مختلف درصدی از مبلغ پرداخت شده باز گردانده می شود.

نکته دیگر اینکه اگر به طور خانوادگی و یا دسته جمعی سفر می‌کنید باید اطلاع داشته باشید که قیمت بلیط چارتر برای تمام سنین بجز کودکان کمتر از دو سال یکسان است، بنابراین برای یک خانواده پرجمعیت خرید بلیط چارتر مناسب و مقرون به صرفه نمی باشد.

در زمان‌ها و فصل‌های پر تردد و روزهای شلوغ که درخواست برای بلیط از حد معمول بالاتر می‌رود، شرکت ها و آژانس‌های چارتر کننده که از پیش بلیط‌های آن مسیر را خریداری کرده اند، قیمت‌ بلیط ها را بالاتر می‌برند. این افزایش قیمت ممکن است تا حدی پیش رود که حتی بلیط چارتر گران‌تر از بلیط معمولی یا سیستمی باشد.

هواپیمای چارتری چیست؟
باید بدانید که هواپیمای چارتر با پرواز چارتر تفاوت دارد. هواپیمای چارتری، هواپیمایی‌ست مخصوص افراد مهم و خاص که معمولا از نظر اندازه، کوچکتر است و برای جابه جا کردن تعداد کمتر از ده نفر طراحی شده و فضایی تقریبا خصوصی و خاص دارد.

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در میان بگذارید

اینجا دیده می شوید!

با ثبت نظر، انتقادات و پیشنهادات خود، در انتخاب دیگران سهیم باشید
منو
بستن

برای نصب وب-اپلیکیشن بر روی دستگاه، به ترتیب زیر عمل کنید :

سیستم عامل Android


سیستم عامل iOS