راهنمای سفر یک روزه طالقان و آبشار کرکبود

راهنمای سفر یک روزه طالقان و آبشار کرکبود
1399/08/26 گردشگری

راهنمای سفر یک روزه طالقان و آبشار کرکبود

اگر وقت فرصت شما برای سفر محدود است و در عین حال نیاز به سفر و گشتی در طبیعت دارید، کافی است که به استان البرز و ییلاق خوش آب و هوای طالقان سفر کنید تا روح شما جلایی دوباره یابد. این شهر یکی از مناطق ییلاقی، مذهبی با جاذبه‌های تاریخی و طبیعت بی‌نظیر برای سفرهای یک روزه است. این شهرستان زیبا با داشتن چشمه‌های متعدد، آبشارهای خروشان و کوه‌های سربه فلک کشیده یکی از مهم‌ترین مناطق جذاب سفر در فصل بهار و تابستان است. امرداد این بار قصد دارد در یک نوشتار کوتاه با عنوان «راهنمای سفر یک روزه طالقان و آبشار کرکبود» شما را با جاذبه های گردشگری شهرستان طالقان، مسیرهای دسترسی، ویژگی‌های آبشار کرکبود ، محل اقامت و ... آشنا می‌کند. پس همراه ما باشید تا اطلاعات لازم و ضروری برای سفر به این ییلاق زیبا کسب کنید.

در مورد وجه تسمیه نام طالقان چه می‌دانید؟

طالقان در لغت نامه دهخدا تحت عنوان تالکان آمده و در گذر زبان و آمیخته شدن زبان فارسی با عربی تبدیل به طالقان شده‌است. تات و تال یکی از اقوام اصیل ایرانی هستند که در محدوده آذربایجان تا شمال خراسان زندگی می‌کنند. گویش زبان تاتی بسیار قدیمی و پیشینه‌دار است. استفاده از واژه «گان» نیز به معنای محل یا سرزمینی است که در آن اسکان یافته‌اند. تالکان که به تدریج با زبان عربی در آمیخته و تبدیل به طالقان شده از جمله مکان‌هایی است که هنوز اقوام تات در آن ساکن هستند و گویش تاتی در آن‌ها رایج است.

موقعیت جغرافیایی و فاصله شهرستان طالقان از تهران چقدر است؟

فاصله طالقان از تهران تقریبا حدود 166 کیلومتر است و 2 ساعت و 47 دقیقه زمان می‌برد. این شهرستان در دامنه جنوبی البرز و در فاصله 90 کیلومتری شمال غربی تا کرج و ضلع شمالی شهرستان هشتگرد قرار دارد. کافی است برای سفر به طالقان  وارد اتوبان تهران-کرج شده، به سمت قزوین حرکت کنید در 4 کیلومتری آبیک در سمت راست جاده طالقان را مشاهده خواهید کرد. پس از گذر از باغ‌های زیبای زیاران و گردنه ابراهیم آباد در ارتفاعات به شهرستان طالقان می‌رسید

در مورد فرهنگ و مذهب مردم طالقان باید این گونه گفت که مردم طالقان تا حدود قرن 3 هجری هنوز پیرو باورهای باستانی بودند. اما از قرن سوم هجری به بعد پیرو زیدیه شدند. اما با ظهور صفویه این منطقه نیز تحت تاثیر قدرت صفویه قرار گرفت و به تدریج نفوذ زیدیه در این منطقه کاهش یافت و مردم طالقان نیز شیعه دوازده امامی شدند.

شهزستان طالقان چه جاذبه‌های دیدنی دارد؟

همانطور که اشاره شد این شهر دارای طبیعی زیبا، متنوع ، کوهستانی با دشت‌ها، آبشارها و چشمه‌های فراوان است. این منطقه یکی از بهترین پاتوق‌های دوچرخه سواری است و بسیاری از مردم در آخر هفته به منظور دوچرخه سواری به طالقان سفر می‌کنند. در این قسمت برخی از جاذبه‌های دینی پیرامون شهر طالقان را به شما معرفی خواهیم کرد:

  1. کتیبه گردنک عسلک

یکی از جاذبه های باستانی و تاریخی نزدیک طالقان در روستای «گراب» از توابع شهرستان قرار دارد. در این روستا یک سنگ نبشته از دوران قاجار باقیمانده که به «سنگ نبشته گردنه عسلک» شهرت دارد. این اثر تاریخی در 3 کیلومتری گردنه عسلک در دامنه ارتفاعات یخچال و میش چال واقع شده و به نظر می‌رسد زمان ساخت آن به دوره ناصرالدین شاه بر می‌گردد.

  1. روستای میر

یکی از روستاهای بسیار بکر اما زیبا و جذاب که در نزدیکی شهر طالقان قرار دارد و هرساله به واسطه طبیعت بی‌نظیرش گردشگران زیادی به بازدید از آن می‌آیند، روستای میر است که در 40 کیلومتری شهر طالقان قرار دارد.

  1. کوه‌های پیرامون طالقان

شهر طالقان با کوه‌های برافراشته و باشکوه احاطه شده‌است. ارتفاع این کوه‌ها بین 4400-3400 متر متغیر است. یکی از مشهورترین قله‌های پیرامون طالقان، قله‌ی شاه البرز با ارتفاع 4200 متر است که در بلندترین قسمت از مرز مشترک طالقان و الموت قرار دارد. از جمله قله‌های مشهور دیگر منطقه می‌توان به قله‌ی سات، بام، زرینه کوه، لشکرک، کلوان و کهار اشاره کرد.

  1. آبشار و روستای اورازان

روستای اورازان در 12 کیلومتری شهرستان طالقان قرار دارد و به روستای «آب ریزان» نیز شهرت دارد. این روستا دارای یک آبشار همنام با روستا به نام «آبشار اورازان» است که برای مردم منطقه بسیار ارزشمند بوده و حتی در دوران خشکسالی منطقه نیز، همواره جوشان بوده‌است. در ورودی این روستا، تپه‌ای با قدمت 4 هزار ساله وجود دارد که نشان از قدمت منطقه دارد.

  1. ارژنگ قلعه

یکی دیگر از جاذبه‌های پیرامون شهرستان طالقان، ارژنگ قلعه است. این بنای کهن متعلق به پیش از اسلام بوده و در روستای «میناوند» قرار دارد. ارژنگ قلعه یکی از قله‌های ارزشمند و مهم اسماعیلیان بوده که امروزه تنها بخشی از آن امروزه باقی مانده و گویا در قرن ششم هجری توسط «امیرکیا محمد بزرگ امید» ساخته شده‌است.

  1. سد طالقان

یکی از زیبایی‌های فوق العاده شهرستان طالقان، سد زیبای طالقان است که بر روی رودخانه «شاهرود» احداث شده‌است. در پشت این سد، دریاچه‌ای ایجاد شده که در زیباسازی منطقه بسیار تاثیرگذار بوده و در عین حال به عنوان محلی برای ذخیره آب از آن نام برده می‌شود. احداث سد طالقان بر روی رودخانه باعث شده شرایط اقلیمی منطقه نیز تغییر کند و طبیعتی بکرتر در این منطقه ایجاد شود. از جمله تفریحاتی که در کنار سد طالقان می‌توان انجام داد، ماهیگیری است. علاقه‌مندان به ماهیگیری می‌توانند در کنار سد طالقان و فضای جذاب پیرامونش ماهی‌هایی همچون زردپر، قزل‌آلای رنگین کمان و کپور را صید کنند.

  1. منزل آیت الله طالقانی

منزل آیت الله طالقانی، یکی دیگر از جاذبه‌های شهرستان طالقان است که در روستای گلیرد قرار دارد. این روستا زادگاه آقای طالقانی بوده و خانه ایشان به مسجد ابوذر شهرت دارد و توسط دخترش نگهداری می‌شود.

  1. آبشار کرکبود

از جمله مشهورترین جاهای دیدنی طالقان، آبشار کرکبود است که در فاصله 700 متری روستایی به همین نام در میان صخره‌ای بزرگ واقع شده‌است. آبشار کرکبود با ارتفاع 5 متر از ارتفاعات حصارچال مازندران سرچشمه می‌گیرد. این آبشار آهکی ارتفاع چندانی ندارد، اما حجم و قدرت آب آن بسیار زیاد بوده و تصویری که ایجاد می‌کند، بسیار باشکوه است. در پایین و ادامه آبشار حوضچه‌های کوچکی وجود دارد که برای آب تنی از آن استفاده می‌کنند. علاوه براین  بر روی صخره‌های پیرامون آبشار کرکبود، حفره‌های طبیعی وجود دارد که در قدیم کاتبان و خوشنویسان هرکدام از این حفره‌های طبیعی را تبدیل به اتاقک هایی مجزا کرده بودند که در آن گوشه عزلت بر می‌گزیدند و زندگی می‌کردند و قرآن و سایر کتب ادبیات اسلامی را می‌نوشتند.

چه گلگشت‌هایی پیرامون شهرستان طالقان وجود دارد؟

همانطور که از قبل هم اشاره شد در اطراف طالقان باغ‌های زیبا و متنوعی وجود دارد که هرکدام صفای خودشان را دارند، وبلاگ امرداد در این قسمت به معرفی برخی از مناطق زیبا و چشم نواز پیرامون طالقان می‌پردازد.:

  • پیاده‌روی از روستای حسنجون تا مزرعه دو روان

این مسیر پیرامونش تماما با درختان گردو پوشیده شده و یکی از بهترین مناطق برای پیاده‌روی در طالقان است. در انتهای مسیر شما به قله شاه البرز می‌رسید. روستای حسنجون در 5 کیلومتری طالقان قرار دارد و در نهایت شما را به قله شاه البرز می‌رساند. بهترین زمان سفر به این گلگشت طالقان تابستان است که درختان میوه‌های رنگارنگ دارند و نهری نیز در مسیر پیاده‌روی همراهی‌تان خواهد کرد.

  • پیاده‌روی از روستای گوران به روستای اورازان

این مسیر یکی از ایده‌آل‌ترین مناطق برای سفر در زمستان است. در فصل زمستان شما در این مسیر می‌توانید شاهد زیباترین جلوه‌های طبیعی طالقان باشید.

  • پیاده‌روی از روستای خچره به هفت چشمه

این مسیر یکی از جذاب‌ترین مسیرهای کوهنوردی مخصوصا برای کوهنوردان در فصل تابستان است که در انتها شما را به قله وارکش می‌رساند. در فصل تابستان این مسیر یکی از جذاب‌ترین گلگشت‌های پیرامون طالقان بوده که تصاویر نابی را در اختیارتان قرار خواهد داد.

  • پیاده‌روی مسیر تکیه ناوه به عالی سر

یکی از زیباترین مسیرهای پیاده‌روی منطقه که مردم طالقان در فصل پاییز به شما توصیه می‌کنند، پیاده‌روی مسیر تکیه ناوه به عالی سر است. بنابراین اگر فصل پاییز به طالقان سفر کردید، پیاده‌روی این مسیر را فراموش نکنید.

  • پیاده‌روی در روستای کوئین

این گلگشت به عنوان نقطه عطف و معروف طالقان در میان طبیعت‌گردان شهرت دارد. کوچه باغ‌های زیبای کوئین در نهایت شما را به چشمه «سارکه» می‌رساند. منظره‌ای ناب و روح‌نواز که در خاطره شما سال‌ها باقی خواهد ماند.

بهترین زمان سفر به شهرستان طالقان و آبشار کرکبود چه موقع است؟

بهترین زمان سفر با طالقان با توجه به گلگشت‌های متنوع این منطقه و پوشش غنی آن بهار و مخصوصا اردیبهشت ماه خواهد بود. پیاده‌روی در این کوچه باغ‌ها به همراه صدای دلنشین پرندگان فضای روح‌نوازی را در منطقه ایجاد می‌کند که گردشگران را شیفته بازدید دوباره از این شهر دوست داشتنی خواهد کرد. اما به غیر از بهار، فصل‌های دیگر نیز سفر به طالقان خالی از لطف نیست و صفای خودش را دارد.

شهرستان طالقان در فصل تابستان به دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش، آب و هوای نسبتا سرد و خنکی که دارد، یکی از مناطق جذاب ییلاقی محسوب می‌شود که  قدم زدن در آن بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

در فصل پاییز این منطقه رنگ خزان و پاییزی به خود می‌گیرد، درختان طالقان نیز همچون سایر مناطق ایران رنگین و زیبا می‌شوند. در پاییز مخصوصا از نیمه دوم آن، بارش‌ها در این منطقه بیشتر می‌شود و دمای هوا کاهش می‌یابد. اگر در فصل پاییز به این منطقه سفر کردید، لباس گرم همراه خود داشته باشید.

اگر اهل برف بازی هستید یکی از بهترین مناطق برای تفریحات زمستانی، طالقان است. شهرستان طالقان یکی از پربرف‌ترین مکان‌های ایران برای برف بازی است. اگر زمستان قصد سفر به این منطقه را دارید؛ حتما با تجهیزات مناسب و لباس گرم به طالقان سفر کنید.

برای اقامت و اسکان در شهرستان طالقان و آبشارکرکبود امکاناتی وجود دارد؟

در صورتی که قصد دارید شبی را در طاالقان و یا نزدیک آبشار کرکبود بمانید می‌توانید در طالقان ویلا و یا سویئت‌ اجاره کنید. در نزدیک آبشار کرکبود نیز هتل کوروش و هتل عزیز و نگار، دو هتل بسیار خوبی هستند که می‌توانید برای اقامت در نزدیکی آبشار یکی از آن‌ها را با توجه به بودجه خود رزرو کنید و شبی دلنشین در کنار طبیعت را تجربه کنید.

برچسب ها:

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در میان بگذارید

اینجا دیده می شوید!

با ثبت نظر، انتقادات و پیشنهادات خود، در انتخاب دیگران سهیم باشید
منو
بستن

برای نصب وب-اپلیکیشن بر روی دستگاه، به ترتیب زیر عمل کنید :

سیستم عامل Android


سیستم عامل iOS