رنگ پاسپورت ها و تفاوت آنها

رنگ پاسپورت ها و تفاوت آنها
1399/02/21 گردشگری

رنگ پاسپورت ها و تفاوت آنها

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در حالی که در صف انتظار خطوط هواپیمایی خارجی در فرودگاه ایستاده اید، متوجه تفاوت رنگ های پاسپورت هایی که در دست دیگر مسافران است، شده باشید. احتمالا برایتان این سؤال پیش آمده که تفاوت رنگ پاسپورت ها برای چیست؟ خوبه که بدانید که رنگ های مختلف پاسپورت ها بی دلیل نیست و براساس ویژگی های مشخصی تعریف شده اند. پس همراه ما باشید تا به علت تفاوت رنگ پاسپورت ها پی ببریم.


Passport color

دلایل تفاوت رنگ پاسپورت ها

بدیهی است که هر کشور به نوبه خود دارای تاریخ متفاوت، اقلیم، فرهنگ و آداب و رسوم مختلف و متنوعی است که آن کشور را از سایر کشورها جدا می کند. این یکی از مهمترین دلایلی است که باعث شده تا جهان مکانی زیباتر و جذاب تر برای زندگی باشد. همین موضوع به پرچم ها و نماد کشورها هم مربوط می شود و هر کشور براساس باورها، آرمان و هویت و تاریخ خود رنگ و نماد پرچم خود را انتخاب می کند. با این ذهنیت، به بررسی چند شاخصه و علتی که باعث می شود تا هر کشور رنگ متفاوتی را برای جلد پاسپروت خود انتخاب کند، خواهیم پرداخت.

همانطور که پیش تر گفتیم، تاریخ، باورها، عقاید مذهبی و فرهنگی نیز در انتخاب رنگ پاسپورت ها در هر کشوری مؤثر هستند. اما خوبه که بدانید تعداد کمی از شرکت ها در جهان هستند که به تعیین رنگ، چاپ و تهیه محتوا پاسپورت های کشورهای مختلف می پردازند. سازمان بین المللی فرهنگ هوایی (International Civil Aviation Organization (ICAO از جمله شرکت هایی که در این حوزه فعالیت می کند. ایکائو، اندازه پاسپورت را برای کشوری مشخص تعیین می کند و رنگی را برای جلد پاسپورت آن کشور نیز برمی گزیند. رنگ های انتخابی پاسپورت از طرف این سازمان از بین چهار رنگ سبز، سیاه، آبی و قرمز انجام می شود و تلاش می کند تا با توجه به فاکتورها و شاخصه های هر کشور نزدیک ترین رنگ از نظر روانشناختی و فرهنگی با آن کشور را انتخاب کند.

رنگ پاسپورت به چه معناست؟

تا اینجا با عواملی که سبب انتخاب نوع رنگ پاسپورت ها می شوند آشنا شدیم و یافتیم که چهار رنگ سبز، آبی، سیاه و قرمز برای رنگ روی جلد پاسپورت ها انتخاب می شوند. اما واقعاً رنگ پاسپورت نشان دهنده چیست؟

رنگ مشکی: کم کاربردترین رنگ پاسپورت

مشکی یا سیاه از میان رنگ های دیگر، کمترین کاربرد را در انتخاب رنگ پاسپورت دارد. رنگ پاسپورت اکثر کشورهای آفریقایی مشکی است؛ اما این دلیلی بر نژادپرستی نیست. به طور کلی رنگ مشکی در بین کشورهای آفریقایی احترام و جایگاه خاصی دارد. اما رنگ مشکی فقط به کشورهای آفریقایی محدود نمیشود و بعضی از کشورهای اروپایی مانند انگلستان، و در آسیا مانند نیوزلند نیز از رنگ مشکی برای پاسپورت شهروندان خود استفاده کرده اند. جالب است بدانید که در فرهنگ کشورهای اروپایی، رنگ مشکی نشانه مهارت و یکدستی است و معنای آن بار مثبت دارد.

رنگ قرمز: پراستفاده ترین رنگ پاسپورت

احتمالاً بیشترین رنگی که در بین پاسپورت ها دیده اید، قرمز است. رنگ قرمز پرکاربرد ترین رنگ برای پاسپورت ها بوده و اکثر کشورهای دنیا این رنگ را برای جلد پاسپورتشان انتخاب کرده اند. دانستن این نکته خالی از لطف نیست که رنگ قرمز پیشینه ای مذهبی داشته و نماد کشورهایی است که اصلا به وایکینگ ها بر می گردند. از این رو، کشور ترکیه نیز رنگ پاسپورت خود را به قرمز تغییر داد.

Passport color

رنگ آبی: پاسپورت پرطرفدار

رنگ آبی دومین رنگ پرطرفدار برای جلد پاسپورت ها است. این رنگ از معنای جهانی تری برخوردار است و پس از جنگ جهانی دوم در بسیاری از کشورهای جهان رنگ آبی به عنوان نمادی صلح و دوستی جهانی شناخته شد. بسیاری از کشورهای آمریکای جنوبی از رنگ آبی برای رنگ روی پاسپورتشان استفاده کرده اند.

رنگ سبز: پاسپورتی با پشتوانه ای مذهبی

رنگ سبز در جلد پاسپورت ها حاکی از پشتوانه ای مذهبی قوی و مهم در کشورهایی است که از این رنگ استفاده کرده اند. مانند کشور عربستان. حتما می دانید که در بسیاری از روایات و احادیث موجود به این نکته اشاره شده که رنگ سبز، رنگ مورد علاقه پیامبر اسلام، حضرت محمد مصطفی (ص) بوده است و به این خاطر، رنگ سبز را برای پاسپورت این کشورها مورد استفاده قرار داده اند. اگر به پرچم کشورهای اسلامی مانند عربستان دقت کنید، می بینید که رنگ زمینه و غالب در آن سبز است. البته غیر از کشورهای اسلامی عرب زبان، کشورهای دیگری نیز از این رنگ استفاده کرده اند؛ مانند نیجریه، بورکینافاسو و سنگال که نشان دهنده هویت و وجود فرهنگ اسلامی در این کشورهاست. رنگ سبز از طرف سازمان اقتصادی کشورهای آفریقای غربی (Economic Community of West African States (ECOWAS، نیز به معنای یکپارچگی و اتحاد اقتصادی و فرهنگی در میان این کشورها انتخاب شده است.

رنگ ها یکی از نشانه های هویت و تفاوت بین کشورهای جهان و فرهنگ آنهاست که می توان تفاوت و تمایز میان آنها را در بین رنگ های موجود در پاسپورت ها نیز مشاهده کرد.


منبع: Lonelylplanet


در پایان با نظرات ارزشمند خود در رابطه با این مقاله، ما را در ارائه مطالب بهتر و مفیدتر یاری نمایید.

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در میان بگذارید

اینجا دیده می شوید!

با ثبت نظر، انتقادات و پیشنهادات خود، در انتخاب دیگران سهیم باشید
منو
بستن

برای نصب وب-اپلیکیشن بر روی دستگاه، به ترتیب زیر عمل کنید :

سیستم عامل Android


سیستم عامل iOS