بیشتر افرادی که اهل سفرهای خارجی باشند، حداقل چندین بار به استانبول سفر کرده اند. استانبول ترکیه یکی از زیباترین و محبوب ترین شهرهای این کشور، هر ساله میزبان بسیاری از گردشگران خارجی، خصوصا هموطنانمان است. اما بد نیست بدانیم که در هنگام سفر به استانبول، گزینه های بسیاری وجود دارند که با استفاده از آنها می توان هزینه های خود را بسیار کاهش داد؛ یکی از این گزینه ها استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در استانبول است که در این مقاله با آنها آشنا خواهیم شد.

با کلیک بر روی " تور استانبول " می توانید از شرایط و هزینه های سفر به این شهر زیبا مطلع شوید.


سفر ما پس از رسیدن به فرودگاه آتاتورک استانبول آغار می شود. این فرودگاه بزرگ، امکانات فراوانی برای دسترسی به محله های معروف و جذاب استانبول مانند محله‌ی سلطان‌احمد (Sultanahmet) و خیابان بی‌اوغلو (Beyoğlu) بین محلات تکسیم (Taksim) و جهانگیر (Cihangir) را برای مسافران فراهم کرده است که در این مقاله به همگی آنها اشاره خواهیم کرد.

Istanbultransportation

اگر پس از رسیدن به استانبول، از خدمات ترانسفر فرودگاهی برای جابه جابی شما به هتل محل اقامتتتان در استانبول برخوردار نبودید، اصلا نگران نباشید! راه های زیادی برای جابه جایی پیش روی شماست. اما پیش از هر اقدامی، مهم است بدانید که حتما مقداری لیر جدید ترکیه همراه خود داشته باشید و اگر پیش از این موفق به این کار نشدید، می توانید از صرافی های فرودگاه آتاتورک استابول مقداری لیر تهیه کنید. با یاد داشته باشید که سیستم های حمل و نقل عمومی استانبول مانند اتوبوس ها، تاکسی ها، مترو کارت اعتباری، پول خارجی و یا لیر قدیمی را نمی پذیرند. بنابراین بهتر است قبل از ورود به استانبول حتما مقداری اسکناس 5، 10، 20 و حداکثر 50 لیری به همراه داشته باشید.

نکته مهم دیگر، داشتن و یا دانستن محل دقیق هتل محل اقامتتان (لوکیشن) است. برای این کار بهتر است نام دقیق هتل و محلی که در آن قرار گفته است را یادداشت کنید و یا پرینت بگیرید و یا امروزه که بسیاری از گوشی های تلفن همراه هوشمند هستند، آن را در گوگل مپ (Google Map) گوشیتان ذخیره کنید. این نکته از آنجایی ضرورت پیدا می کند که بدانید استانبول یک شهر توریستی بوده و هتل های بسیار زیادی در این شهر قرار دارند.

Istanbultransportation

پس از خروج از فرودگاه استانبول، رایج ترین وسیله ای که از فرودگاه تا شهر استانبول وجود دارد، تاکسی های فرودگاه است اگر بتوانید آنها را به صورت گروهی (یعنی حداکثر 4 نفر) اجاره کنید، بسیار مقرون به صرفه خواهد بود و هزینه آن برابر با اتوبوس های ویژه فرودگاه خواهد بود که برای این امر تعبیه شده اند. بنابراین با خیال راحت می توانید یکی از تاکسی های فرودگاه را برای رسیدن به هر محله ای از استانبول کرایه کنید. البته با یاد داشته باشید که اسیر چرب زبانی ها و بازارگرمی های مسافربرهای شخصی نشوید.

اگر اهل استفاده از تاکسی نیسیتد، می توانید از سرویس اتوبوس های سریع السیر هاواتاش (Havataş) که زیر نظر شهرداری استانبول هستند و در ردیف دوم روبه روی فرودگاه آتاتورک توقف می کنند استفاده کنید. این اتوبوس ها از ساعت 4 صبح تا 1 شب فعال هستند و هر نیم ساعت یکبار حرکت خود را شروع می کنند و مسافران به آخرین مقصد آن که ایستگاه (Point) که در نزدیکی میدان تکسیم است می رسانند. کرایه‌ی اتوبوس به ازای هر نفر ۱۴ لیر (به همراه کرایه بار) است و بسته به حجم ترافیک حدودا در مدت ۴۰ دقیقه به مقصد می‌رسد. نکته این اتوبوس ها این است که به محله سلطان احمد نمی روند و در صورتی که هتل اقامت شما در این محله واقع شده، بایستی از مسیر خود را با وسیله دیگه ای طی کنید.

Istanbultransportation

یکی دیگر از وسایل حمل و نقل عمومی استانبول، متروی استانبول است که برای کسانی که میخواهند سفری کم هزینه تر را تجربه کنند، گزینه مناسبی است. اما مترو استانبول مواردی دارد که بهتر است قبل از سفر به استانبول از آنها مطلع شوید. به طور مثال برای استفاده از متروی استانبول مجبورید چندین بار مسیر خود را عوض کنید و البته از پله های نسبتا طولانی آن بالا و پایین بروید و مسیرتان را عوض کنید. بنابراین بهتر است اگر قصد استفاده از متروی استانبول را دارید، بار کمی همراه خود داشته باشید که باعث آزار و رنج شما نشود. کرایه و هزینه متروی استانبول که از ساعت 6 صبح تا 12 شب فعالیت دارد، به‌صورت بلیت یا استانبول کارت (Istanbul Kart) بوده و به ازای هر نفر حدود ۱.۵ لیر پرداخت می‌شود. برای جابه جایی از فرودگاه استانبول می توانید از متروی مسیر زیتین‌بورنو (Zeytinburnu) در ایستگاه زیرزمینی فرودگاه آتاتورک استفاده کنید.

پس از رسیدن به هتل محل اقامتتان، برای گشت و جابه جایی در سطح شهر استانبول، اگر مشکلی با هزینه های آن ندارید، می توانید از سرویس های اختصاصی هتل (ترانسفر) استفاده کنید که البته با توجه به اختصاصی بودن آنها هزینه آنها گرانتر خواهد بود.

در آخر یکی دیگر از وسایل حمل نقل عمومی ای که می توانید در استانبول از آنها استفاده کنید، نوعی مینی بوس به نام دولموش است در ایستگاه های مشخصی توقف می کنند تا مسافران را سوار کنند و سپس در مسیر مشخصی حرکت می کنند. مقصد دولموش ها معمولاً روی شیشه آنها نوشته می شود و با دست تکان دادن در بین راه نیز می توانید دولموش بگیرید. برای توقف دولموش در طول مسیر و پیاده شدن از آن نیز می توانید با گفتن inecek var (به این معنی که مسافری قصد پیاده شدن دارد) از آن پیاده شوید. دولموش ها معمولا به اندازه‌ی تاکسی راحت بوده و شب‌ها مدت زمان بیشتری سرویس‌دهی دارند و عموماً در مسیرهایی فعال هستند که اتوبوس‌ها یا سایر وسایل نقلیه عمومی در آن مسیرها فعال نیستند.


در پایان با نظرات ارزشمند خود در رابطه با این مقاله، ما را در ارائه مطالب بهتر و مفیدتر یاری نمایید.