سید حسین چاکری، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل از ثبت ملی بزرگترین دریاچه نمک طبیعی کشور، دریاچه نمک مرنجاب در فهرست آثار طبیعی ایران خبر داد.


Maranjab Salt Lake

طبق اعلام رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان آراد و بیدگل، دریاچه نمک مرنجاب‌ که در منطقه کویر مرکزی ایران و در بین استان‌های اصفهان، سمنان و قم قرار گرفته، با طول ۸۰ و پهنای ۳۰ کیلومتر و در ارتفاعی حدود ۷۹۵ متر از سطح دریای آزاد به عنوان بزرگترین دریاچه نمک ایران شناخته می شود که امروز در فهرست آثار طبیعی و ملی ایران به ثبت رسید تا بر اهمیت این پدیده زمین شناختی و طبیعی و همچنین ارزش های گردشگری آن تأکید گردد.

او با مطرح کردن اینکه دریاچه نمک مرنجاب در فاصله 48 کیلومتری شمال شرقی شهر آران و بیدگل واقع شده اضافه کرد: " این دریاچه از شرق به کوه‌های سفیدآب و سیاه کوه و منطقه پارک ملی کویر، از شمال و غرب به کویر مسیله و از جنوب به کویر مرنجاب و بند ریگ جن محدود شده است. "

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل بیان کرد: " زمین دریاچه نمک از رسوبات نمکی تشکیل و پوشیده شده که بر اثر انباشته شدن سیلاب‌ها و آب‌های سطحی در طول قرن‌ها شکل گرفته و عمق نمک این دریاچه بین ۵ تا ۵۴ متر متغیر است و توسط لایه‌های خاک رس از یکدیگر جدا شده‌اند. همچنین رودهای مهمی به دریاچه نمک مرنجاب می ریزند که بیشتر از سمت شمال و غرب دریاچه بوده و عبارت‌اند از: رود شور، رود کرج، جاجرود، حبله‌رود و قره سو. "

حسین چاکری افزود: " با هر بار بارش و تبخیر آبی که در دریاچه نمک رخ می دهد، نمک‌های موجود در بستر دریاچه کرت بندی‌های زیبایی به شکل پلی‌گن را تشکیل می‌دهند که دیدن مناظر آن خالی از لطف نیست و به مهمترین جاذبه گردشگری دریاچه تبدیل شده اند و هر ساله بیش از 90 هزار تن نمک از این دریاچه استراخ و استحصال می شود.

Maranjab Salt Lake

منبع: ایلنا