استانبول به عنوان بزرگترین شهر کشور ترکیه، سالهاست که به عنوان محبوبترین و بهترین مقصد گردشگری در این کشور شناخته می شود. دلایل زیادی هم برای این موضوع وجود دارد. درست مثل غذاهای لذیذ آن. استانبول رستوران‌های خوش رنگ و لعاب زیادی را در خود جای داده، اما نباید از غذاهای خیابانی آن که هم، کم‌ هزینه است و هم خوشمزه غافل شد.

قطعا وجود رستوران های مجلل و بزرگ در هر شهری، یکی از امتیازات آن شهر محسوب می شود. اما در کنار آن، غذاهای خیابانی هم یکی از گزینه‌های محبوب توریست‌ها و افراد محلی در هر شهری است. علاوه بر این باید به این نکته توجه کرد که کمی ایستادن در کنار خیابان و چشیدن طعم غذاهایی که مردم آن شهر در طول روز پر مشغله ی خود از آن استفاده می کنند، علاوه بر آشنایی با ذائقه، پنجره‌ای از فرهنگ کشور میزبان را نیز به روی گردشگران باز می‌کند. اگر تا به حال به استانبول سفر کرده باشید (تور استانبول)، حتما تجربه کرده اید که در گوشه و کنار این شهر بوی غذاهای محلی و خیابانی از دکه ها و مغازه های اطراف خیابان به مشامتان می رسد. در این مقاله سعی داریم بهترین و معروف ترین غذاهای خیابانی استانبول را معرفی کنیم، پس همراه ما باشید.


1) سیمیت (Simit)

اگر اهل نان هستید و از بوی نان تازه ای که به مشامتان می رسد، سرمست می شوید، حتما طعم بی نظیر سیمیت را در سفر به استانبول بچشید. سیمیت نان تازه و خوش طعمی است که در کنجد غلت خورده و در مجاورت حرارت آتش، برشته شده است. بسیاری از مردم استانبول را می توان در ساعات اولیه صبح در حالی که سیمیت های داغ پیچیده شده در کاغذ را در دست دارند، در حال حرکت به سمت محل کارشان دید. البته سیمیت در طول روز نیز در دسترس است و می‌توان این نان را از گاری‌هایی که سیمت می‌فروشند یا از نانوایی‌ها تهیه کرد.

Simit

2) بالیک اکمک (Balik-Ekmek)

قرار گرفتن استانبول در مجاورت تنگه زیبای بسفر، غیر از اینکه زیبایی خاصی به این شهر بخشیده است، موهبت دیگری نیز برای این شهر داشته است که باعث شده تا رژیم غذایی دریایی مخصوصا ماهی جایش را در سفره مردم استانبول باز کند. یکی از لذیذترین غذاهای خیابانی و محلی استانبول بالیک اکمک است که با ماهی درست می شود. یقینا نشستن در کنار پل گالاتا و تماشای منظره‌ی استانبول با یک ساندویچ ماهی سرخ شده بسیار به یادماندنی تر خواهد بود.

Balik

3) لهمجون (Lahmacun)

لهمجون یا پیتزای ترک ساده‌ترین و در عین حال یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای استانبول و ترکیه است که شناخته شده ترین و محبوب ترین غذای ترکیه ای در بین مردم ایران نیز محسوب می شود و در برخی از شهرهای ایران نیز آن را طبخ می کنند. لهمجون شامل خمیر نازکی است که روی آن تکه‌هایی از ترکیب گوشت قرمز چرخ‌کرده، پیاز و فلفل قرمز پخش شده و برای دقایقی در تنور مورد نوازش آتش قرار گرفته است. لهمجون خیلی شبیه به نان لواش است، اما وجود موادی که ذکر شد در داخل آن، آن را به یکی از خوشمزه ترین غذاهای استانبول بدل کرده است. در کنار لهمجون مقدار زیادی جعفری تازه و آب لیمو نیز سرو می‌شود که با اضافه شدن دوغ محلی یا همان آیران (Ayran) همه چیز برای تجربه‌ی یک وعده‌ی غذای لذیذ در دسترس است. برای اینکه بهترین طعم لهمجون را بچشید، پیشنهاد می کنیم به سراغ لهمجون خلیل (Halil Lahmacun) و بُرسام تاش فیرین (Borsam Tas Firin) در محله‌ی کادی کوی (Kadikoy) و فیستیک کباب (Fistik Kebab) در محله‌ی آرناووت کوی (Arnavut Koy) استانبول بروید.

lahmacun

4) دوروم (Durum)

دروم یکی از معروف ترین غذاهای خیابانی استانبول است که بیشتر به عنوان یک میان وعده شناخته می شود و نام آن هم به همین دلیل است. دوروم در واقع ترکیبی از نانی شبیه به لواش با محتویاتی نظیر مرغ، گوشت، و پنیر یا انواع سبزیجات است که بصورت لقمه‌ای مصرف می‌شود. شکل ظاهری دوروم و دست و پاگیر نبودن مصرف آن، این غذا را بسیار محبوب کرده است. اگر قصد چشیدن طعم این میان وعده بی نظیر را داشتید، بهترین دروم های استانبول را می توان در میدان تکسیم، در بامبی یا کیزیل کایالار پیدا کنید.

Durum

5) تانتونی (Tantuni)

تانتونی نیز یکی از میان وعده های استانبول است و خیلی ها آن را به عنوان برادر دوروم می شناسند. محتویات آن شامل گوشت، گوجه فرنگی، فلفل و ترکیبی از انواع ادویه‌ها است که تمام آن در یک نان لواش بسیار کم حجم و نازک قرار می‌گیرد. محتویات آن شامل گوشت، گوجه فرنگی، فلفل و ترکیبی از انواع ادویه‌ها است که تمام آن در یک نان لواش بسیار کم حجم و نازک قرار می‌گیرد. برای مزه مزه کردن تانتونی حتما سری به امینه آنا سفراسی (Emine Ana Sofrasi) در محله‌ی بیلورجو در میدان تکسیم استانبول بزنید.

Tantuni

6) کومپیر (Kumpir)

سیب زمینی تنوری را در ترکیه و مخصوصا در استانبول با نام کومپیر می شناسند. کومپیر یا سیب زمینی تنوری به تنهایی سرو نمی‌شود و همراه با آن پنیر کاشار، سوسیس، ذرت، سالاد مایونز، نخود فرنگی و هویج نیز ترکیب می‌شود که اختلاط طعم‌ها با سیب زمینی تنوری، یک وعده‌ی غذایی مقوی، خوشمزه و به یادماندنی را رقم می‌زند. منطقه‌ی اورتا کوی (Orta Koy) در استانبول بهترین جایی است که می توان طعم این خوراکی لذیذ را چشید.

Kumpir

7) بورک (Borek)

بورک را می‌توان به عنوان یک غذای مخصوص صبحانه مطرح کرد. این خوراکی لذیذ شامل پنیر و سبزیجات میان لایه‌های نازک خمیر است که اصطلاحا به آن یوفکا می‌گویند. ترکیبی این مواد در بورک آن را به یکی از بهترین گزینه ها برای وعده صبحانه تبدیل کرده است.

Borek

لذت چشیدن طعم این غذاهای لذیذ را با کلیک بر روی لینک تور استانبول و سفر به این شهر زیبا تجربه کنید.