جاذبه دیدنی دیگر در جزیره موریس

هیچ کس برای پیدا کردن یک ساحل دنج، زیبا و رویایی در موریس با مشکل مواجه نخواهد بود اما دورتر از ساحل هم صدها جاذبه تفریحی و گردشگری دیگر وجود دارد که تجربه آن ها بی نهایت لذت بخش خواهد بود. در این کشور کوچک جزیره ای، صدها مسیر کوهنوردی جذاب و خیره کننده در میان کوهستان های زیبا، مکان های زیارتی و مقدس، غذاها و مکان های باستانی خیره کننده پیدا می شوند که قدمت آن ها به هزاران سال پیش بازمی گردد. نام جزیره موریس برای ایرانیان ناآشنا نیست البته همه انتظار منطقه ای خشک و بی آب و علف را از آن دارند ولی با وجود آب و هوای گرم و استوایی، جزیره موریس یکی از بهترین مناطق استوایی برای گردش و استراحت می باشد



آبشار زیر دریا

در فاصله دورتر از ساحل له مورنه در قسمت جنوب غربی جزیره موریس، صحنه ای خیره کننده و بسیار حیرت انگیز وجود دارد. شن و گل و لای در کف اقیانوس منظره ای را به وجود می آورند که به یک آبشار در حال جریان به سمت پایین شباهت دارد، درست شبیه این که تمامی جزیره در حال بلعیده شدن توسط یک سیفون بسیار بزرگ می باشد. در واقع این جریان امواج زیر دریاست که چنین تصویر حیرت انگیزی را ایجاد نموده. آب اقیانوس از نمای ساحل بسیار جذاب به نظر می رسد اما نظاره کردن زیبایی و جذابیت های کامل این آب ها فقط از نمای بالا و در پرواز با هلی کوپتر امکان پذیر می باشد. تورهای زیادی فقط به جهت این موضوع در جزیره موریس در حال اجرا می باشند.

زمین رنگی شامارل

روی تپه ای درون پارک ملی جزیره موریس، زمین به رنگ های خیره کننده و بسیار جذاب رنگین کمانی در می آید که از رنگ های آن می توان به ارغوانی، سرخ، بنفش، سبز، زرد و آبی اشاره کرد. این رنگها هنگام تابش آفتاب جلوه بسیار جذاب تر خیره کننده تری دارند و در طول روز با عوض شدن مکان خورشید در آسمان و حرکت ابرها، این رنگ ها تغییر می نمایند. در همان اطراف یک آبشار باریک و زیبا از روی صخره ای فرو می ریزد و شما می توانید باقی مانده ی جنگل های بارانی این جزیره ی شگفت انگیز را در این قسمت تماشا کنید

ساحل پریبر

در اینجا می خواهیم جذاب ترین ساحل جزیره موریس را به شما معرفی کنیم. در فاصله کمی از محل توقف ماشین ها و اتوبوس ها و کامیون های مملو از غذاهای رنگارنگ که در ساحل اصلی گرندبای کنار هم پارک شده اند، یک ساحل بسیار زیبا و مخفی وجود دارد. این ساحل که ورودی آن بسیار باریک است دارای آبی بسیار تمیز و زلال و به رنگ فیروزه ای و شن هایی به سفیدی برف می باشد. جزیره های کوچکی که در اطراف و به اندازه یک سفر دریایی با قایق از این ساحل فاصله دارند همگی خالی از سکنه می باشند در این نقطه از جزیره موریس برای کسانی که به غواصی و دیگر تفریحات آبی علاقه ندارند، قایق هایی در نظر گرفته شده که مسافران و بازدید کنندگان را برای صرف شام یا عصرانه و یا کافه گردی های ساحلی به رستوران ها و کافه های کنار دریا می برند.

موزه عکاسی 

در انتهای تنها مسیر پیاده روی در پورت لوییس، بعد از سالن تئاتر شهرداری یکی از گنجینه های مخفی شهر قرار گرفته. موزه عکاسی، مرکز دوربین هانایی است که در طول زندگی تریستان بریوال به عنوان یک عکاس خوش ذوق و معروف توسط او استفاده شده اند. علاوه بر آن، در این موزه بیش از یک میلیون قطعه عکسی که او از تاریخ جزیره موریس تهیه کرده نگهداری می شوند که  تعدادی از آن ها به نمایش عمومی درآمده اند. از میان این گنجینه دنیای عکاسی می توان به مجموعه تصاویر بسیار قدیمی اشاره کرد که اولین و ابتدایی ترین تصویرهایی هستند که در قاره آفریقا ثبت شده اند.

 دال پوری در بازار مرکزی

در بازار مرکزی پورت لوییس در سال های اخیر تغییرات زیادی ایجاد شده که شامل مرتب و تمیز شدن ساختمان ها و باقی گذاشتن رنگ و لعاب های قدیمی، عطرها و رایحه هایی است که فرهنگ غذایی و آشپزی جزیره موریس را توصیف می کنند. غرفه های این بازار مملو از انواع ادویه های رنگارنگ، میوه های خوش تعم و در برخی موارد عجیب مانند میوه اژدها، سیب های محلی و برج هایی از سبزیجات خوشمزه هستند. به سمت میانی این بازار که راهی شوید به یک سالن غذاخوری می رسید که در آن آبمیوه های تازه و رنگارنگ و غذاهای کاملاً محلی و خیابانی موسوم به دال پوری سرو می شوند. دالپوری از لوبیاهای زرد خرد شده که در داخل نان فطیر پیچیده می شوند، با انواع ادویه و فلفل سرو می شود.

لِپوس

کوهی در جزیره موریس که با نام لِپوس وجود دارد که بر فراز شهر پورت لوییس واقع شده این کوه مرتفع ترین کوه در این جزیره نیست اما قرار گرفتن آن در کنار پایتخت کشور موریس باعث شده که به نماد موریس تبدیل شود. صعود به این قله تقریبا یک ساعت طول خواهد کشید و در مسیر بازگشت تا مرکز شهر حدود دو یا سه ساعت پیاده روی لازم است. در کوه پایه این قله زیبا خانه های سرئول واقع شده اند. خانه های مهاجران قدیمی موریس که اخیرا به زیبایی هرچه تمام تر بازسازی شده اند. این خانه ها در حال حاضر به یک رستوران بسیار زیبا تبدیل شده اند که فقط غذاهای محلی موریس در آنها سرو می شوند.

گرند بیسین

در زمانی که کوه های آتشفشانی بوجود آورنده جزیره موریس، خاموش شدند، دهانه یکی از این کوه ها پر از آب شد و به دریاچه ای تبدیل شد که در حال حاضر با نام گرند بیسین (Grand Bassin) شناخته می شود. این دریاچه را با نام گانگا بالائو هم می شناسند که این نام را به دلیل ارتباط سمبلیک آب این دریاچه با آبهای رود گنگ در هندوستان بر آن نهاده اند. این آب ها نیز مثل آبهای رود کنگ از نظر مذهبی اهمیت خاصی دارند همینطور مقبره خدای شیوا در کنار این دریاچه واقع شده. این دریاچه یکی از مقدس ترین مکان ها برای ساکنین جزیره موریس و به ویژه برای افراد هندوی این کشور به حساب می آید. به گفته مردم محلی، در روز های فستیوال شیوراتری که هر ساله به احترام خدای شیوا برگزار می شود، نیمی از جمعیت پایتخت جزیره موریس طی چند هفته از این دریاچه بازدید خواهند کرد. در روزهای دیگر به دلیل هوای مناسب و خنک تری که اطراف این دریاچه زیبا وجود دارد، مردم شهر برای لحظاتی آرامش در کنار آن جمع می شوند.

موزه بلو پنی

موزه بلو پنی تاریخچه خاص و منحصربفرد موریس را در خود جای داده. این موزه دو مورد از قدیمی ترین و نادرترین تمبرهای جهان را در معرض دید عموم قرار داده. رد پنی و بلو پنی که هر دو در سال 1847 میلادی توسط دولت استعماری بریتانیا، فقط در موریس منتشر شدند. از هر کدام فقط 500 مورد چاپ شده که همگی نیز با یک صفحه مشابه چاپ شده اند. آخرین نمونه از این تمبر در یک حراجی در سال 2011 در شهر لندن به قیمت یک میلیون پوند فروخته شد که بیشترین قیمت پرداخت شده در جهان تا به امروز برای یک تمبر بوده. این موزه نمونه های کمیابی از این تمبرها را تنها برای ده دقیقه در هر روز به نمایش در می آورد. از دیگر دیدنی های به نمایش درآمده در این موزه می توان به آثار هنری، سکه ها و مدارکی از تاریخچه موریس به عنوان رابط تجارت دریایی در اقیانوس هند اشاره کرد.

باغ های سیووساگور رامگولام

باغ های سیووساگور رامگولام که اغلب به خاطر زنبق های وحشی غول پیکرشان معروف و شناخته شده هستند، یک مکان مورد علاقه برای پیک نیک در جزیره موریس می باشند که در زیر سایبان درختان استوایی منطقه واقع شده اند. تمامی این گیاهان دارای برچسب نیستند اما هر کسی که بخواهد از نام و تاریخچه این گیاهان اطلاع داشته باشد می تواند از در ورودی یک راهنما برای خود در اختیار داشته باشد. بجز درختان بلند خرما، دراین باغ ها، گیاهانی یافت می شوند که ادویه های به دست آمده از آن ها باعث هجوم اروپاییان برای خرید و فروش این ادویه ها شده. کلیسای سنت فرانسیس آسیسی نیز درست در مقابل این باغ ها قرار گرفته که در قرن هجده میلادی برای مالکان ثروتمند آن زمان ساخته شده بود.