اسالم به خلخال؛ زیباترین جاده ایران

اسالم به خلخال؛ زیباترین جاده ایران

اسالم به خلخال؛ زیباترین جاده ایران

اسالم به خلخال را می توان زیباترین جاده شمالی کشور دانست. مسیری که از میان جنگل ها و دشت های سرسبز و چشم نواز استان گیلان و اردبیل می گذرد و چشمه ها و آبشارها و گلزارهایی که در طول مسیر قرار دارند، دل هر بیننده و علاقه مند به طبیعتی را به خود جذب می کند. شمال ایران، جاذبه های گردشگری بسیاری دارد که مهمترین علت آن را می توان طبیعت چهارفصل و آب و هوای مطبوع و دلپذیر آن دانست. اما متاسفانه، هجوم بیش از حد گردشگران و عدم آموزش صحیح به طبیعتگردان و علاقه مندان به طبیعت و همچنین عدم برنامه ریزی درست مسئولین در اجرای گردشگری پایدار، باعث شده تا بسیاری از این جاذبه های طبیعی و خدادادی در معرض آسیب و حتی تخریب قرار بگیرند. جاده اسالم به خلخال یکی از جاذبه های گردشگری این منطقه از کشور محسوب می شود که خوشبختانه از هجوم بی رویه گردشگران در امان مانده و هر چه آرام‌تر به زندگی‌اش ادامه دهد. اگر به کسانی که از جاده رویایی اسالم به خلخال بازدید کرده اند، نشانی این جاده را جویا شوید، حتما این جاده را رویایی ترین و هیجان انگیزترین جاده جنگلی کشور می نامند. در این مقاله به معرفی این جاذبه گردشگری و طبیعتگردی شمال ایران خواهیم پرداخت.


1) موقعبت جغرافیایی جاده اسالم به خلخال

این جاده‌ی ۷۰ کیلومتری از شهر اسالم در استان زیبای گیلان شروع و به شهر خلخال در جنوب استان اردبیل و بین استان آذربایجان شرقی و زنجان منتهی می‌شود.

2) شرایط آب و هوایی اسالم به خلخال

جاده اسالم به خلخال یکی از مرتفع ترین جاده های کشور است. این جاده به دلیل قرار گرفتن در شمال کشور در استان های باران خیز گیلان و اردبیل، در اغلب فصول سال آب و هوایی مرطوب و بارانی دارد. همچنین، به دلیل ارتفاع زیاد آن (در نزدیکی خلخال) دمای هوا نیز حتی در تابستان سرد است و باید لباس مناسب به همراه داشت. اگر به این منطقه سفر کردید و زیبایی آن مجبورتان کرد تا شب هم در این منطقه اقامت کنید، باید لباس و تجهیزات کافی به همراه داشته باشید و ترجیحا در مناطق مسکونی یا نزدیک به روستاها و عشایر شب را سپری کنید.

Asalem1

3) جاذبه های طبیعی، فرهنگی و بومی اسالم و خلخال

اسالم بخشی از شهرستان تالش محسوب می شود و جمعیتی در حدود ده هزار نفر دارد. مردم این منطقه به زبان ترکی و تالشی به یکدیگر صحبت می کنند. مردم این منطقه بیشتر به کشاورزی و دامداری و تولید صنایع دستی محلی مانند گلیم، سفال، محصولات دامی و چوبی مشغول هستند. در اطراف تالش هم جاذبه‌های گردشگری دیگری وجود دارد که می‌توان به جنگل گیسوم و بخش‌های تفریحی آن اشاره کرد. اگر از خلخال به سمت اسالم حرکت کنید، تنها با کمی رانندگی می توانید جاده زیبا و شگفت انگیز گیسوم و جنگل و ساحل بی نظیر آن را ببینید. نکته جالب توجه ای که شاید خیلی ها از آن اطلاعی نداشته باشند این است که بخش‌هایی از فیلم حضرت سلیمان نیز در مناطقی از اسالم ساخته شده بود و شهر اورشلیم را تداعی می کرد.

شهرستان خلخال نیز که در مجاورت استان گیلان قرار دارد، طبیعتی زیبا و چشم نواز را در دل خود جای داده است. طبیعت سرسبز این منطقه و همچنین آب و هوای خنک و دلچسب آن در فصل تابستان، باعث شده تا این فصل گردشگران و طبیعت گردان بسیاری این منطقه را برای سفرهای داخلی (تور طبیعتگردی داخلی) انتخاب کنند. از جمله جاذبه‌های گردشگری خلخال می‌توان به تفرجگاه ازنو و پارک اللر باغی اشاره کرد. در زمستان برخی مسابقات ورزشی نیز در این منطقه انجام می‌شود. جالب است بدانید خلخال، آبگرمی طبیعی به نام آب گرم گیوی دارد که در نزدیکی این شهر قرار گرفته و یکی از آرامترین و خلوت ترین آب گرم های منطقه نیز شناخته می شود.

4) مسیر جاده اسالم به خلخال

این جاده از بخش های مختلفی تشکیل شده است. اگر سفر خود را از شهر اسالم شروع کنید، با جاده‌ای پوشیده از درختان جنگلی و سر به فلک کشیده روبه رو خواهید شد که مسیر بسیار پیچ در پیچ و البته زیبا و دیدنی ای دارد. به تدریج و با دور شدن از اسالم و در حدود یک ساعت رانندگی، دشت ها و دامنه های سرسبز و زیبایی پیش روی شما ظاهر می شوند. نکته ای که در این مسر وجود دارد این است که حتما باید باک بنزین خودرویتان را تا آخر پر کنید. زیرا در این مسیر ۷۰ کیلومتری پمپ بنزینی وجود ندارد. طبیعت این جاده فوق العاده زیبا و دیدنی است؛ حتما زمانی را صرف استراحت و گردش و لذت از طبیعت و چشم اندازهای خدادادی آن بکنید. به دلیل وجود دریای خزر در نزدیکی این جاده، همیشه شاهد رطوبت و مه در جاده هستیم و البته همین موضوع نیز ظاهر بسیاری زیبایی به آن بخشیده است. در طول مسیر، روستاها و مناطق عشایر نشین زیادی وجود دارند که اگر می توانید حتما به آنها هم سر بزنید و از صنایع دستی و محصولات محلی آنها در جهت حمایت از آنها خرید کنید. کلبه‌های کوچک، کندو‌های عسل، دشت‌های گل و موارد این چنینی دلایلی هستند که باعث می‌شود سفر به این منطقه لذت‌بخش‌تر باشد. زمستان های این منطقه بسیار سرد است. به طوری که در مواقعی از سال این منطقه پوشیده از برف سنگین و یخبندان است و در بعضی از شرایط این جاده مسدود می شود. پس بهتر است قبل از سفر در فصل زمستان، حتما وضعیت جاده را بررسی کنید. اما در کل بهترین زمان سفر به این منطقه، فصل بهار و تابستان است که طبیعت آن در اوج شگفتی قرار دارد. در ماه های اردیبهشت و خرداد و با ذوب شدن برف و یخ در دشت ها و دامنه ها، گل های شقایق زیبایی می رویند که چشم اندازی بی نظیر را ایجاد می کنند. همچنین در این مسیر دریاچه زیبایی به نام دریاچه نئور وجود دارد و گردشگران در سفرشان می‌توانند به بازدید از آن نیز بپردازند.

Asalem2

5) خدمات و امکانات رفاهی و گردشگری

این منطقه، به دلیل ماهیت آن هتل ندارد؛ اما مهمانسرا و مهمان خانه هایی در طول مسیر و در روستاها وجود دارند که می توانید از آنها برای اقامتتان استفاده کنید. غذاخوری ها و رستوران های موجود در طول مسیر هم دغدغه شما برای وعده های غذایی را رفع می کنند.

سفر به منطقه اسالم به خلخال، سفری از نوع طبیعتگردی محسوب می شود. پس به همراه داشتن لوازم ضروری طبیعتگردی مانند کفش مناسب پیاده روی (کوهنوردی)، لباس مناسب فصل، داروهای ضروری، وسایل شخصی، قاشق، چنگال و لیوان مسافرتی و ... را به خاطر داشته باشید و در پایان لطفا حفظ و حراست از این طبیعت بی نظیر و البته آسیب پذیر را همواره به خود و همراهانتان یادآوری کنید.

نظرات

سهیلی
1398/03/30

WwoOW این طبیعت بی نظیره و به شدت وسوسه کننده ... پیشنهاد میکنم حتما این جنگل نوردی را تجربه کنید

نظر، تجربه و سوال خود را با ما در میان بگذارید

اینجا دیده می شوید!

با ثبت نظر، انتقادات و پیشنهادات خود، در انتخاب دیگران سهیم باشید.
منو
بستن

برای نصب وب-اپلیکیشن بر روی دستگاه، به ترتیب زیر عمل کنید :

سیستم عامل Android


سیستم عامل iOS